اولین گام در زمینه فرهنگ برگزاری آبرومند جشنواره شعر فجر امسال با نیات مسئولان آن است.

حمیدرضا شکار سری، شاعر، در گفتگو با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت: اولین اقدام در زمینه فرهنگ این است که باید به این نکته فکر کرد در زمینه فرهنگ چه اقداماتی انجام نداد.

وی افزود: بخواهیم از فرهنگ به عنوان یک عنصر و ابزار اهداف سیاسی بهره‌برداری کنیم. نامگذاری امسال به نام اقتصاد و فرهنگ به معنای استفاده از فرهنگ‌سازی به عنوان ابزار سیاسی نیست.

این شاعر ادامه داد: فرهنگ به عنوان ابزاری مستقل، زیربنایی فکری افراد، نخبه و عامه مردم با شکل می‌دهد و نباید از هنر و ادبیات به عنوان ابزار یاد کرد.

به گمان من فرهنگ و افتصاد مفاهیمی مستقل هستند که نباید برداشت ابزاری سیاسی از آن داشت.

شکارسری تصریح کرد: مهمترین ملاحظه در زمینه فرهنگ نداشتن برداشت سیاسی از آن است که راه کج فهمی این زمینه برای دیگران را می‌بندد. ادبیات پیشانی فرهنگ ماست در کشورهای دیگر، هنرهای دیگر پیشانی فرهنگی آن ملت محسوب می‌شود.

این شاعر اظهار داشت: در جامعه ما، ادبیات پیشانی فرهنگ را به لحاظ مادی معنوی ایجاد می‌کند و باید فعالیت‌های فرهنگی بدون چشم داشت سیاسی و جناحی گسترش پیدا کند و این مسئله مهم‌ترین وظیفه نهادهای فرهنگی است.

وی خاطرنشان کرد: هنگامی‌‌که در زمینه‌ فرهنگ نگاه سیاسی نداشته باشیم. دسته‌های مختلف را بدون انتظار همراهی سیاسی پوشش بدهند اولین گام در زمینه فرهنگ برگزاری آبرومند جشنواره شعر فجر با نیات مسئولان آن است.

شکارسری ادامه داد: اجازه دهیم همگرایی در جشنواره شعر فجر اتفاق بیفتد تا نحله‌های فرهنگی دور یکدیگر جمع شوند و صرفا نگاهی سیاسی به جشنواره نداشته باشیم.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار