یک روانشناس تاکید کرد

مادران یخچالی مهمترین عامل توقف رشد عاطفی فرزندان

سیما فردوسی، روانشناس گفت: مادران بی‌عاطفه و به عبارتی "یخچالی" در علم روانشناسی مهمترین عامل توقف رشد عاطفی فرزندان محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، سیما فردوسی، روانشناس در مراسم تجلیل شاغلین مراکز مهارت آموزی و بازارچه‌های خوداشتغالی کوثر که پیش از ظهر امروز با حضور مدیر ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران و برخی از فعالان این حوزه که در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار گردید ضمن گرامیداشت حضرت فاطمه زهرا(س) و مقام زن با تاکید بر اینکه زنان باید همواره صبرهای زندگی،‌ فرزندپروری و مدیریت ایشان در زندگی را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهند اظهار داشت: گرامیداشت این روز بیشتر از جنبه نمادین برخوردار بوده و تلنگری جهت عملی نمودن سیره ایشان برای تمامی بانوان است.

وی به تغییرات زندگی خانوادگی از گذشته تا امروز و تشکیل خانواده هسته‌ای به جای خانواده گسترده اشاره نمود و افزود: این تغییرات از سویی سبب دوری افراد از یکدیگر و از سویی سبب ایجاد نقش‌هایی برای یکایک افراد خانواده گشته که در این میان نباید از تاثیر نقش هر یک از افراد در جهت ایجاد وضعیت روحی و روانی در کانون خانواده غافل بود.

این روانشناس به نقش مدیریت زن و سرپرستی مرد در تمامی جوامع در کانون خانواده اشاره نمود و تاکید کرد: این امر برای زنان خانوار به دلیل سرپرستی و مدیریت توأمان آنان سبب استرس‌ها و تنش‌های فراوانی می‌گردد که البته تمامی این فشارها با توجه به توانمندی‌های موجود در زنان قابل رفع خواهد بود چراکه تمامی افراد دارای استعدادهای بالقوه‌ای بوده و امروز ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار زمینه فعلیت یافتن این توانایی‌ها را فراهم نموده است.

سیما فردوسی به نقش مدیریت زنان سرپرست خانوار و تصور عام در خصوص انجام فعالیت‌های مردانه در این افراد اشاره نمود و اظهار داشت: زن در خانواده باید از وظایف مرتبط با نقش‌های زنانه خود نظیرپرورش و تربیت فرزندان آگاه بوده و اولویت‌ها را در نظر بگیرد که این خود به عنوان نخستین اصل مدیریت در خانواده مطرح است.

وی با قبول سختی کار زنان سرپرست خانوار عنوان کرد: با مدیریت و برنامه‌ریزی دستیابی به تمامی اهداف میسر شده و در این راستا با توجه به فقدان حضور پدر به عنوان سرپرست خانوار نقش زنان در جهت الگوسازی و بازگویی وظایف مردانه پررنگ تر شده و خلأ نبود پدر را کاهش خواهد داد.

این روانشناس با بیان اینکه بسیاری از مشکلات موجود در افراد با آسیب‌شناسی‌های صورت پذیرفته ناشی از دوران کودکی آنان به خصوص در مواردی است که خانواده از خلا حضور پدر رنج می‌برد افزود: در تمامی تحقیق‌ها و پژوهش‌ها وضعیت روحی و روانی مادر در اولویت بوده و شرایط شادابی و یا افسردگی زنان نقش بسزایی در حالات عاطفی فرزندان خواهد داشت.

سیما فردوسی در ادامه با بیان اینکه قطعا فشارها و استرس‌ها با توجه به تنهایی زنان سرپرست خانوار در آنان بیشتر است تاکید کرد: کاربرد استراتژیک و شیوه صحیح در این مواقع اهمیت بسزایی یافته و نقش حل مسئله دو چندان خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه دلبستگی مادر به کودک باید از نوع ایمن باشد افزود: اضطراب و تزلزل روانی مادر مانع از تکیه‌گاه بودن او برای فرزندان می‌شود ضمن اینکه در این راستا خود مدیریتی هیجان‌ها و ممانعت از خشم و پرخاشگری ناشی از استرس در مقابل فرزندان اهمیت می‌یابد.

این روان‌شناس با عنوان سخن حضرت علی(ع) و بسیاری از مکاتب روانشناسی دینی در خصوص دین‌داری طلبکارانه برخی از افراد ضمن اینکه این امر را بیانگر عدم بلوغ آنان دانست اظهار داشت: زن باید تربیت بدنی و رشد دینی را که همانند سپری در مقابل تمامی خطرها، آسیب‌ها و تنش‌ها است را برای تمامی فرزندان به وجود آورد.

سیما فردوسی در ادامه با اشاره با تاکیدات روانشناسان در تعیین هدف رمز موفقیت بزرگان را داشتن هدف دانست و افزود: اهمیت این موضوع آنچنان زیاد است که همواره از سوی روانشناسان تاکید شده چراکه زندگی بدون هدف زمینه دستیابی به احساس پوچی افراد می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی اهداف دراز مدت است تاکید کرد: هرچند که بسیاری از نتایج پس از گذشت زمان حاصل خواهد شد اما تلاش در جهت تحقق یافتن آنها انگیزه‌ها را فعال‌تر نموده و سبب تحقق هدف می‌شود.

این روانشناس با اشاره به اینکه برخورداری از مدیریت اقتصاد در خانواده توسط زنان سرپرست خانوار و در غیاب همسر اولویت می‌یابد افزود: علم به اولویت اقتصادی در اینجا اهمیت یافته همانگونه که هم‌اکنون زندگی بسیاری از زنان در عرصه‌های مدیریتی خود بیانگر مدیریت اقتصادی آنان است که البته در این راستا نباید از مدیریت روابط عاطفی غافل بود.

سیما فردوسی در پایان از مادران به دور از عاطفه به عنوان مادران یخچالی در علم روانشناسی نام برد و خاطرنشان کرد: قطعا این چنین زنانی از مادرانی نظیر خود برخوردار بوده چراکه محبت ذاتی نیست و عدم کسب آن سبب سردی در روابط و توقف رشد عاطفی می‌گردد.

انتهای‌پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار