نسخه ی فوق العاده نفیس و ارزشمند کلیات سعدی تذهیب دوره ایلخانی 70 سال است که درکتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگه داری می شود.

رئیس امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد گفت: نسخه خطی کلیات سعدی با تذهیب دوره ایلخانی نسخه‌اي است كه 70سال پس از فوت سعدي توسط محمد عبداللطيف محمد عقاقيري در سال 766 ﻫ .ق در شيراز كتابت شده است.

محمد هادی زاهدی خاطرنشان کرد: اين نسخه به خط نستعليق كهن 25سطري با كاغذ نخودي، عناوين به شنگرف ولاجورد به نسخ جلي، داراي دوسرلوح كتيبه مانند با نقش ترنج وسرترنج بازوبندي با زمينه لاجورد مذهب و مرصع نمونه و نام رساله به خط كوفي داخل ترنج آمده است.

وی با بیان اینکه در این نسخه کم نظیر جداول اوراق به زر تحريردار ولاجورد، اشعار در دوستون با جدول بندي زيبا و انتهاي هر غزل وقصيده و قطعه فاصله‌اي به جدول‌بندي مستطيلي گذاشته است افزود: اين نسخه داراي 383ورق در ابعاد14*21سانتي متر و دارای جلدتيماج قهوه‌اي با قابلق زيبا مي‌باشد.

گفتني است گنجينه مخطوطات آستان قدس رضوي با بيش از 85 هزار نسخه نفيس خطي شامل مصاحف شريف منسوب به ائمه اطهار (ع)،قرآن هاي روي پوست آهو،كتب و رسائل علمي،فرهنگی، ادبی و هنری، جلدهاي نفيس روغني،سوخت ومعرق، مرقعات هنري و... به عنوان غني‏ترين گنجينه نسخ خطي درمنطقه و جهان اسلام بشمار مي‏آيد.

انتهای پیام//س

برچسب ها: نسخه ، خطی ، کلیات ، سعدی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.