در کنفرانس خبری مشترک با همتای موزامبیکی خود؛

لاوروف:مقامات اوکراین همچنان بر خشونت‌گرایی و بازداشت فعالان اصرار دارند/ روسيه به دنبال گسترش همکاری سياسي و اقتصادی با موزامبيک است

وزیر امورخارجه روسیه در سخنانی تاکید کرد مقامات اوکراین همچنان بر خشونت‌گرایی و بازداشت فعالان در شرق این کشور اصرار دارند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران" به نقل از شبکه الجزیره: سرگی لاوروف" در کنفرانس خبری مشترک با همتای موزامبیکی خود گفت : مقامات اوکراین همچنان بر خشونت‌گرایی و بازداشت فعالان در شرق این کشور اصرار دارند.

وی در ادامه افزود : مقامات کی‌یف خواستار اعمال قدرتشان بر نیروهای افراطی نیستند و ما از شرکای آمریکایی خود می‌خواهیم که از اعمال نفوذشان برای توقف اقدامات گروه‌های افراطی در اوکراین استفاده کنند.

لاوروف همچنین اعلام کرد واشنگتن به جای ضرب الاجل تعیین کردن برای روسیه، مسئولیت خود را در تغییر حکومت در کیف برعهده بگیرد.

وزیر امورخارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مقامات کی‌یف تدابیری خلاف توافق ژنو اتخاذ کردند اضافه کرد : کی‌یف در راستای ریشه کن کردن بحران اقدامی نکرده است.

"لاوروف" همچنین با اشاره به اینکه توافق ژنو براساس توقف خشونت و فعالیت افراطی‌ها در اوکراین تنظیم شده است تصریح کرد : کشتار تظاهرات کنندگان در شهر اسلاویانسک جنایتی است که نشان دهنده عدم تمایل کی‌یف برای تسلط بر گروه‌های افراطی‌ است.

لاوروف گفت: « فردا در پایتخت روسیه درباره همکاری در حوزه های تجاری و صنعتی با موازمبیک، بحث و گفتگو خواهیم داشت. 

ما قصد داریم انگیزه ها را برای توسعه تجارت و همچنین ایجاد روابط دوستانه (با موزامبیک) تقویت کنیم. 

توسعه در حوزه های فنی و بالاخص نقش مسلم کشور ما در زمینه فعالیت های بشردوستانه ، شراکت و همچنین اقدامات طرف روسی که بار دیگر سهم خود را در احداث زیرساخت ها افزایش داده، گواهی برای تمایل در حرکت این زمینه است. از سوی دیگر، شمار شهروندان موزامبیک که در مراکز آموزش عالی روسیه تحصیل می کنند، افزایش یافته است». 

لاوروف افزود ما در زمینه مشکلات بین المللی، همگرایی و آمارهای مشابه داشته ایم. 

این موضوع، اطمینان از ایجاد صلح، نظام دموکراتیک، عدالت و انصاف در سیاست های جهانی و سازمان های بین المللی مانند سازمان ملل از طریق رویکردهای جمعی برای فیصله دادن به مشکلات از شیوه های مسالمت آمیز، در بر می گیرد. 

ما روی همکاری نزدیک با موزامبیک در خصوص تحولات قاره آفریقا و همچنین فیصله دادن به درگیری های موجود، حساب باز می کنیم. 

موضع ما کاملاً روشن است، خواسته ما این است که آفریقایی ها خودشان شیوه حل و فصل مشکلات را از طریق تعامل با جامعه بین الملل، تعیین کنند. 

وزیر امور خارجه روسیه افزود همتای موزامبیکی من همچنین درباره لزوم مشارکت فعال کشورش در امور آفریقا سخن گفت. روسیه در این راستا از ظرفیت های (موزامبیک) در عرصه صلحبانی حمایت می کند. 

لاوروف خاطرنشان کرد گفتگوهای ما بسیار سازنده بود و زمینه لازم برای گسترش همکاری ها در همه حوزه های مورد علاقه دو طرف فراهم می کند. 

وزیر امور خارجه موزامبیک نیز در این نشست خبری اظهار داشت گفتگوهای ما حقیقتاً پرثمر بود. 

تلاش ما برای حفظ تاریخ مشترک دو کشور به شیوه ای فعالانه است. 

یکی از ابزارهای لازم برای این کار، سفرهای دو جانبه خواهد بود. 

بنابراین، همکاری ما در همه حوزه ها اعم از اقتصاد، سیاست و فرهنگ به بالاترین سطح خود رسیده است. هر بار که وزرای امور خارجه دو کشور با یکدیگر دیدار می کنند، این خود نشانه بارزی از تعهد بالا و سطح خوب روابط است. 

ما درباره طیف وسیعی از مباحث از جمله اوضاع سیاسی کشورها و مناطقی که برای ما اهمیت دارند و همچنین سایر نقاط دنیا، گفتگو کردیم. روسیه، عضو دائمی شورای امنیت است و لذا دیدگاه ممتازی درباره مسائل جهان امروز دارد. 




انتهای پیام/
برچسب ها: وزیر ، خارجه ، سوریه ، سرگئی ، لاوروف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار