رضایی به باشگاه خبرنگاران خبر داد

افزایش نماینده 20 استان در دستور کار مجلس/ حضور مجمع نمایندگان این استان‌ها در کمیسیون شوراها

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: شاخصه‌ها برای افزایش تعداد نمایندگان تعیین شده و 20 استان در تقدم افزایش سهم تعداد نماینده در مجلس شورای اسلامی هستند.

محمدابراهیم رضایی نماینده مردم خمین و نائب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، درباره سرنوشت طرح افزایش نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: شاخصه‌ها برای افزایش تعداد نمایندگان تعیین شده و 20 استان در تقدم افزایش سهم نماینده در مجلس شورای اسلامی هستند.
 
وی افزود: با توجه به اینکه در برخی استان‌ها این موضوع که باید کدام منطقه جغرافیایی استان (غرب یا شرق استان) افزایش جمعیت داشته باشد محل مناقشه است مقرر شد طی جلسه‌ای با مجمع نمایندگان این 20 استان این موضوع مشخص شود تا مقداری از اختلاف‌ها و تنش‌ها کاهش پیدا کرده تا در زمان تصویب نهایی این طرح در صحن علنی مشکلی ایجاد نشود.
 
نائب رئیس کمیسیون شوراها اظهار داشت: مهم‌ترین شاخصه در افزایش سهم نماینده استان‌ها، جمعیت و پس از آن وسعت، محرومیت، توسعه‌یافتگی و توسعه نیافتگی و عوامل سیاسی و اجتماعی است.
 
وی در پایان با بیان اینکه در جلسه با مجمع نمایندگان استان‌ها نماینده‌ای از وزارت کشور نیز حضور خواهد داشت گفت: انشاءالله سعی خواهیم کرد این طرح‌ها یک ماه و نیم آینده به صحن علنی مجلس برسد تا انتخابات مجلس دهم براین اساس برگزار شود.

بر اساس اصل 64 قانون اساسی، تعداد نمایندگان مجلس پس از هر ده سال با در نظر گرفتن عوامل انسانی؛ سیاسی؛ جغرافی و نظایر آنها می‌تواند حداکثر تا بیست نفر اضافه شود و اکنون بیش از ده سال از موعد مقرر در قانون اساسی گذشته و به همین دلیل، مجلس در نظر دارد تا نسبت به اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه و افزایش تعداد نمایندگان اقدام کند و کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور نیز به عنوان کمیسیون تخصصی تصمیم به بررسی و اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه و تعداد نمایندگان گرفته است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.