شینزو آبه نخست وزیر ژاپن امروز دوشنبه درخت مقدسی را به معبد جنجال بر انگیز یاسوکانی توکیو اهدا کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه از توکیو،شینزو آبه نخست وزیر ژاپن امروز دوشنبه درخت مقدسی را به معبد جنجال بر انگیز یاسوکانی توکیو  اهدا کرد.

 خبرگزاری جی جی و سایر رسانه های ژاپنی تاکید کردند آبه به مناسبت گشایش جشنواره بهار یک اصله درخت مقدس " ماساکاکی " را به معبد یاسوکانی، هدیه داد اما شخصاً در محل معبد حاضر نشد و آن را نکاشت.

معبد جنجال برانگیز یاسوکانی به کسانی که طی حوادث و یا جنگ های داخلی و خارجی ژاپن جان باخته اند از جمله دو و نیم میلیون سربازی که در دوران جنگ جهانی دوم کشته شده اند اختصاص دارد ، اما نام 14 جنایتکار جنگی ژاپنی که بعد از 1945 میلادی محکوم شناخته شدند نیز در فهرست افراد تکریم شده در این معبد وجود دارد. این مسئله به ویژه سبب خشم کشورهای همسایه ژاپن یعنی چین و کره جنوبی شده است که در دوران جنگ جهانی دوم قربانی کشور گشایی ژاپن بودند.

پکن و سئول این معبد را نماد نظامی گری همسایه خود در گذشته می دانند و هر بار که یک مقام ارشد ژاپنی از این مکان بازدید می کند به شدت واکنش نشان می دهند.

نخست وزیر به شدت محافظه کار ژاپن در دسامبر سال گذشته همزمان با یک ساله شدن بازگشتش به قدرت به این معبد رفت. این دیدار اولین بازدید یک نخست وزیر ژاپنی از معبد یاسوکونی از سال 2006 میلادی به شمار می آمد و سبب خشم پکن و سئول شد که روابطشان با توکیو به علت اختلافات ارضی متعدد نیز دچار بحران است.

به اعتقاد رسانه های ژاپنی، هدیه شینزو آبه به این معبد بدین معناست که وی قصد ندارد طی سه روز جشنواره بهار از معبد یاسوکانی بازدید کند.

شبکه تلویزیونی ان اچ کی ژاپن حتی به نقل از یک مسئول ژاپنی که به نامش اشاره ای نشد اعلام کرد نخست وزیر تصمیم گرفته است این بار و در حالی که تنها چند روز به سفر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به ژاپن باقی مانده است روابط خود را با کشورهای همسایه اش بیش از این خدشه دار نکند.

اوباما قرار است چهارشنبه شب وارد توکیو شود و تا جمعه در ژاپن خواهد ماند. سفر اوباما به ژاپن در چارچوب سفری دوره ای به آسیا است که طی آن وی از متحدان ژاپنی و کره جنوبی اش خواهد خواست روابطشان را بهبود بخشند.

با این همه وزیر امور داخلی و رئیس کمیسیون ملی امنیت عمومی ژاپن طی روزهای اخیر از معبد یاسوکانی بازدید کردند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار