معاون بهداشتی وزارت بهداشت:

تحرک بدنی باید در دانش آموزان به صورت عادت شود/ کاهش 40 درصدی مراجعه به پزشک با خودمراقبتی

دکتر سیاری با بیان اینکه دانش آموزان پسر ما با چاقی و اضافه وزن روبرو هستند، گفت: ما باید در برنامه‌های خود به ساماندهی تحرک بدنی در دانش آموزان بپردازیم تا به صورت عادت در آید.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، دکتر علی اکبر سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت امروز یک اردیبهشت در حاشیه برگزاری مراسم هفته سلامت در جمع خبرنگاران گفت: خود مراقبتی توانمند ساختن مردم در صیانت از سلامت خود است و هر فرد پس از تولد می‌تواند تا ۸۰ سال عمر مفید داشته باشد در حالیکه بیشتر مردم به دلیل عواملی همچون بیماری‌های واگیر و غیر واگیر و آسیب‌های اجتماعی کمتر از این میزان عمر می‌کنند.


وی با بیان اینکه نقش خود مراقبتی در حفظ سلامت بسیار ارزنده است، افزود: این خود مراقبتی در تمام ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی اثر گذار است و باید توجه داشت، ریز فاکتورهایی مثل کم تحرکی عادات غذایی، مصرف سیگار استرس و غیره باعث افزایش بیماری‌های غیر واگیر در جامعه شده است که تمامی این موارد با رفتار مردم ارتباط دارد و تنها با آموزش می‌توانیم از ابتلا به بیماری‌های واگیر پیش گیری کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۵ میلیون نفر در کشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند و همین امر باعث افزایش فشار خون، قند خون و در ‌‌نهایت مرگ می‌شود.

معاون بهداشت با تاکید بر اینکه با خود مراقبتی می‌توان تا ۴۰ درصد میزان مراجعه به پزشک و تا ۵۰ درصد میزان مراجعه به اورژانس را کاهش داد، عنوان کرد: ما باید در قشر دانش آموزان بروی ساماندهی برنامه‌های تحرک بدنی کار کنیم به طوری که فعالیت بدنی روزی یک ساعت را برای دانش آموزان به یک عادت تبدیل کنیم، همچنین باید خوردن صبحانه و مصرف ۵ وعده میوه و سبزی جزء عادات غذایی آنها شود.

سیاری تصریح کرد: از عوامل دیگر تهدید کننده سلامت نوجوانان مصرف سیگار، دخانیات، الکل مواد مخدر است که این موضوع روز به روز در حال افزایش است و باید توجه داشت که ماهواره و آرایشگاه‌ها و باشگاه‌ها به عنوان یک مثلث مرگ تهدید کننده قشر نوجوان است چرا که نوجوانان به دلیل افزایش زیبایی و انرژی، طالب رفتن به این مکان هستند و همین موضوع می‌تواند مخاطرات جدی را برای آن‌ها به دنبال داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: ما باید با تمام توان جایگزین‌های مناسبی را برای این عوامل خطر در نوجوانان و جوانان فراهم کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار