اداره کل آموزش و پژوهش سیما بسته چند رسانه ای پژوهشی "کلام مطهر" را برای بهره مندی حوزه تولید منتشر کرد.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره کل آموزش و پژوهش سیما بسته چند رسانه ای پژوهشی "کلام مطهر" را برای بهره مندی حوزه تولید منتشر کرد .

تحولات فکری در غرب، به ‌ویژه در حوزه رسانه از یک سو و پيروزي انقلاب اسلامي و تشكيل حكومت در پرتو آموزه‌ها و تعاليم اسلام و حضور دين در صحنه‌هاي اجتماعي و سياسي و اقتصادي از سوی دیگر، منجر شده است که همه آحاد جامعه اعم از متفکران دینی و دانشوران ضد مذهب به تفکر و پژوهش وا داشته شوند. این امر، پرسش‌ها و اشكالات فراواني را در جامعه مطرح کرد كه گاهی حوزه‌های دین اسلام و مباني آن را نیز به چالش مي‌كشاند.

بی‌تردید، یکی از تأثیرگ ذ ار‌ترین نهاد‌های فرهنگی کشور که می‌تواند به موازات حوزه‌های علمیه وظیفه و رسالت عظیمی را در این باره بر دوش کشد، رسانه ملی است و این ظرفیت را داراست که با شناخت دين، تبيين صحيح و تحليل مباني آن بر پایه برهان و استدلال و دفاع از دين، از هجمه این انتقادات و حملات بکاهد. یکی از مهم‌ترین راهکارهای تبیین دین که رسانه ملی می‌تواند از آن بهره گیرد، بهره‌گیری از دیدگاه‌های بزرگان و اندیشمندان انقلاب اسلامی مانند آثار استاد مطهری (ره) است.

آثار استاد مطهری به دلیل جامعیت و ظرفیت بالای آن می‌تواند مأخذ و مرجعی برای شبه‌زدایی و پاسخگویی به مباحث مطروحه، به ویژه برای نسل جوان، باشد. بدان دلیل که استاد مطهری (ره) یکی از شاخص‌ترین اندیشمندان اسلامی معاصر است که بيشترين تلاش خالصانه خود را معطوف هدایت و تقویت انديشه نسل جوان کرد و با اعتقاد به وجود کاستی‌هایی در این زمینه و اینکه «فكر اين نسل از نظر مذهبي آن چنان كه بايد راهنمايي نشده است »، بر این موضوع تأکید داشتند كه «اگر فكري براي هدايت و رهبري اين نسل نشود، آينده به‌ كلي از دست خواهد رفت ».

حساسيت و دردمندي استاد مطهري برای كليه افراد جامعه به ويژه نسل جوان، ستودنی و راه‌گشا است. استاد مطهري زايش سؤالات جديد و نيازهاي تازه را نه فقط نشانه انحراف و انحطاط و زاييده هوس‌ها و شهوت‌هاي نسل جوان نمي ‌ شمارد، بلكه آن را نشانه رشد و حيات يك جامعه و يك ملت مي ‌ داند، البته به شرط آن كه عالمان ديني نیز وظيفه خود را در پاسخگويي و رفع نيازهاي اين نسل به ‌خوبي انجام دهند. ایشان هيچ انديشه و متفكري را تكفير و تفسيق نمی‌كرد، بلكه همواره افراد را به مناظره و مباحثه دعوت مي ‌ نمود. همان روشی که در قرآن كريم نيز براي رهبري و هدايت انسان پيشنهاد شده است. استاد مطهري دوگونه مسئوليت را برای دين‌داران و عالمان ديني بر می‌شمارند:

•  مسئوليت شكل: بدان معنا که شارع مقدس بعضي از تكاليف ديني را با شكل، اجزا و شرايط مشخص از دين‌داران خواسته است و آنها موظف هستند كه بدون تصرف به‌ همان شكلي تكليف را بجا بياورند كه دين از آنها خواسته است، مانند نماز، روزه و حج. اين گونه تكاليف را تعبّدي نام نهاده‌اند .

•  مسئوليت نتيجه: شارع مقدس فقط خواستار نتيجه از دين‌دار و عالم ديني است. به بیانی ديگر، فرد دين‌دار و عالم ديني، مسئوليت حصول نتيجه را بر عهده دارد و دين براي رسيدن به نتيجه، روش ثابت و معيني را تعيين نكرده است.

به اعتقاد استاد مطهري، رهبري نسل جوان از نوع دوم است، يعني دين از دين‌داران و عالمان ديني، هدايت و رهبري نسل جوان را خواسته است و براي رهبري و هدايت او، وسيله و روش ثابت و مشخصي معين نكرده است. به بیانی دیگر، يافتن روش‌هاي رهبري در هر زمان و در هر شرايط، بر عهده عالمان ديني نهاده شده است و آنها بايد با بهره‌گيري از دين و شناختن نيازها، سؤالات و روحيات نسل جوان، روش‌هايي را براي هدايت برگزينند که می‌تواند با در نظر گرفتن شرایط زمانی، مكانی، فرهنگی و فردی دگرگون شود. در واقع، استاد مطهري بر ضرورت تهیه طرحی اصرار می‌ورزد که از لحاظ تاكتيك و كيفيت عمل در زمان‌هاي مختلف و برای اشخاص متفاوت، به طور متمایزی تهیه شود. این طرح اگر یافته‌های علوم انسانی و رفتاری نظیر روان‌شناسي، جامعه‌شناسي و انسان‌شناسي را در نظر گیرد و نیز به زبان نسل جوان آشنا باشد، این پیام ویژه را برای عالمان ديني در پی خواهد داشت که «اين نسل، برخلاف آنچه ابتدا به نظر مي‌رسد، لجوج نيست و آمادگي زيادي براي دريافت حقايق ديني دارد».

بنابراین و با در نظر گرفتن مباحث مطروحه، در تهیه بسته چند رسانه‌اي «كلام مطهر» تلاش بر آن است تا کلام صوتی استاد مطهری (ره) در150 موضوع و مناسبت استخراج شود. این موضوع گاهی منجر به همپوشانی و اشتراک معنایی با دیگر مباحث و کلید واژه‌ها خواهد شد، ولیکن می‌تواند برنامه‌سازان را به استفاده سهل‌تر مفیدتر از مباحث رهنمون سازد. ترجیح بر آن است که فایل‌های صوتی موجود از اصل نوار استاد برداشت گردد تا افزون بر تطبیق آن با آثار کتبی استاد مطهری، دارای کیفیت صوتی لازم باشند و قابلیت پخش از رسانه ملی را بیابند. همچنین، با در نظر گرفتن ملاحظات محتوایی مورد استفاده و مداقه در شبکه‌ها ی مختلف سیما قرار گیرند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به شرایط زمانی پخش، حساسیت‌ها و مسائل روز جامعه اشاره کرد. بايد خاطر نشان نمود، پیش‌تر نیز برنامه‌ای با بهره‌گرفتن از این فایل‌های صوتی با عنوان «ضمیر منیر» از شبکه دوم سیما تولید و پخش شد که جایزه جشنواره هنري حکمت مطهر در سال 1388 را نصیب خود کرد.

همچنین، در این بسته با ‌هدف استفاده کاربردی‌تر، مجموعه‌ای از تصاویر استاد مطهری (ره) که دربرگیرنده حدود 250 عکس است، به همراه فایل‌های صوتی استاد در کلام شخصیت‌ها، کلیپ‌ و گزارش‌هاي مستند تصويري از استاد مطهري ارائه می شود.



انتهای پیام/اق
برچسب ها: سیما ، آموزش ، پژوهش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار