در پی حمایت آمریکا از اقدامات اوکراین در شرق این کشور ، فرماندهان نظامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا بحران اوکراین را " زنگ هشداری"‌ برای رسیدگی به بودجه دفاعی این کشورها اعلام کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، همزمان با حمایت آمریکا از اقدامات اوکراین در شرق این کشور ، فرماندهان نظامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا بحران اوکراین را « زنگ هشداری » برای رسیدگی به بودجه دفاعی این کشورها اعلام کردند. 

به دنبال نشست وزرای دفاع اتحادیه اروپا که هفته گذشته در لوکزامبورگ برگزار شد ، "مسیج پوپوفسکی" معاون سرویس  خارجی این اتحادیه در کنفرانسی خبری اعلام کرد : « طی هفت دهه گذشته صلح و آرامش در اروپا برقرار بوده است اما اکنون جنگ قدرت با روحیه انتقامجویی بازگشته است از این رو این مسئله می تواند زنگ هشداری باشد و بودجه دفاعی باید جدی گرفته شود. »

"اندرس فوگ راسموسن" دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ، ناتو ، نیز بر ضرورت برگزاری رزمایش و آموزش نیروهای کشورهای عضو این سازمان از جمله نیروهای واکنش سریع ناتو به منظور آمادگی برای مناقشات احتمالی در آینده تاکید کرد. 

نشست وزرای دفاع اتحادیه اروپا در پی آن برگزار شد که این کشورها دسامبر گذشته به تحکیم هرچه بیشتر مناسبات دفاعی متعهد شدند. 

در نشست روز سه شنبه ، وزرای دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند ماموریت آموزشی نظامی در مالی به مدت دو سال دیگر تمدید شود و ماموریت جدید آموزش نیروهای پلیس این کشور علاوه بر اجرای پروژه نظامی آغاز شود. 

این نشست در حالی برگزار شد که نیروهای اوکراینی عملیات مبارزه با تروریسم را علیه جدایی طلبان مسلح و هوادار روسیه آغاز کردند . 

"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه اعلام کرد این اقدام بدان معناست که اوکراین در آستانه جنگ داخلی قرار گرفته است.
 
وی با استقرار نیروهای روس در مرز اوکراین متعهد شده است برای دفاع از قومیت‌های روس در اوکراین در صورت لزوم به اقدام نظامی علیه این کشور متوسل شود. 

این در حالی است که "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه چهارشنبه گذشته اعلام کرد مذاکرات میان اتحادیه اروپا ، روسیه ، اوکراین و آمریکا در ژنو فردا پنجشنبه نیز به رغم اقدامات اوکراین همچنان ادامه دارد. 

مسیج پوپوفسکی تاکید کرد در صورت رویارویی اوکراین با ارتش روسیه ، نه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و نه نیروهای ناتو به این کشور کمک نخواهند کرد. 

وی افزود نه در ناتو و نه در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا صحبتی از مداخله نظامی نشده است. 

در همین حال جن ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در مصاحبه ای مطبوعاتی اعلام کرد : « ما به طور قطع خواهان کاهش تنش ها هستیم.  اما دولت اوکراین باید گام های لازم را برای برقراری آرامش در این کشور بردارد. » 

وی با اشاره به اینکه واشنگتن قصد کمک نظامی به اوکراین ندارد افزود آمریکا و اتحادیه اروپا آماده هستند تا در صورت شکست گفتگوها و خودداری روسیه از اتخاذ رویکردی سازنده تحریم های بیشتری علیه این کشور اعمال کنند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار