العربیه:

رفع توقیف دارایی‌های ایران نشانه عملی شدن توافقنامه ژنو است

شبکه العربیه گزارش داد: رفع توقیف تدریجی بخشی از دارایی های ایران در آمریکا نشانه به نتیجه رسیدن توافقنامه هسته ای ژنو است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، شبکه تلویزیونی العربیه گزارش داد: ایران اعلام کرد اختلاف با قدرت های بین‌المللی بر سر راکتور آب سنگین اراک در عمل حل و فصل شد. کشورهای بزرگ پیشنهادهای تهران درباره تغییراتی در داخل این راکتور را پذیرفتند. 

"بشار المطیری" گزارشگر شبکه العربیه افزود: اختلاف اصلی در مذاکرات هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی بر سر راکتور اراک حل شد، بدون اینکه خواست غرب درباره بسته شدن این راکتور عملی شود. به گفته "عباس عراقچی" معاون وزیر امور خارجه ایران، تهران تغییرات فنی در این راکتور را برای از بین بردن نگرانی‌های گروه 1+5 پیشنهاد کرد. این کشورها نگران استفاده ایران از پلوتونیوم تولید شده در این رئاکتور برای تولید سلاح هسته ای بودند. 

در ادامه این گزارش آمده است: دور جدید مذاکرات بین ایران و قدرت های بزرگ در پنجم ماه مه در حاشیه کنفرانسی درباره پیمان منع اشاعه هسته‌ای در نیویورک برگزار خواهد شد. این دور از مذاکرات فنی پیش از مذاکرات جدید در وین خواهد بود. مذاکرات وین سیزدهم ماه مه آغاز خواهد شد و هدف از آن تلاش برای توافق درباره امضای توافقنامه دائمی در مورد برنامه هسته ای ایران تا اواخر ماه ژوئیه است. 

گزارشگر این شبکه خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد این توافقنامه به تدریج به نتیجه می‌رسد، به ویژه که آمریکا گام هایی را برای رفع توقیف دارایی های ایران برداشت. آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کرد ایران نیمی از ذخیره اورانیوم 20 درصد خود را رقیق کرده است. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار