مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: اداره اوقاف و امور خیریه استان در خصوص وضعیت کاروانسرای قصرشیرین با اداره میراث فرهنگی همراه نیست.

 
  

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

علی فعله گری گفت : کاروانسرای شاه عباسی قصرشیرین یکی از بناهای تاریخی و ارزشمند دوره صفوی است که متاسفانه در حال حاضر کاربری مناسبی ندارد.

وی افزود: این کاروانسرا از موقوفات اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه است اما اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه برای حفاظت و حراست از آن رقمی بالغ بر 15 میلیارد ریال را هزینه مرمت و نگهداری اش کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: در حال حاضر این کاروانسرا توسط اداره اوقاف استان به تعدادی از غرفه داران عرضه محصولات خارجی کرایه داده شده و کاروانسرای قصرشیرین عملا به یک بازارچه مرزی که خلاف ضوابط قانونی میراثی است، تبدیل شده است.

فعله گری بیان داشت : تاکنون با حضور مسئولین مربوطه جلسات بسیاری برای انتقال غرفه داران این کاروانسرا و در نهایت تغییر کاربری فعلی آن برگزار کرده ایم اما با مخالفت های اداره اوقاف این موضوع همچنان بلاتکلیف باقی مانده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: در حال حاضر وضعیت استفاده از کاروانسرای قصرشیرین بسیار اسفناک است.

فعله گری گفت : این درحالی است که اداره اوقاف استان قصد دارد، آن بخش کوچکی که از این کاروانسرا به موزه مردم شناسی قصرشیرین اختصاص داده شده را نیز تعطیل کند و ادعایشان هم این است که ما وقف نامه این ملک را داریم، درحالی که قانون و ضوابط میراث فرهنگی می گوید که کاربری بناهای تاریخی و فرهنگی حتما باید مطابق استانداردهای میراثی باشد.

وی گفت: زمانی که ما 15 میلیارد ریال در کاروانسرای قصرشیرین هزینه کردیم هدفمان این بود که این مکان به یک هتل میراثی همراه با بازارچه فروش صنایع دستی تبدیل شود که بسیار هم با روح اصیل یک کاروانسرای تاریخی سنخیت دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: برخی از غرفه دارانی که هم اکنون در این کاروانسرا مستقرند اقدام به نصب کرکره کرده اند که این اقدامات آنها به این بنای تاریخی بسیار آسیب می زند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر کاروانسرای قصرشیرین به‌شدت در معرض خطر تخریب است و نیاز است که هرچه سریعتر نسبت به تغییر کاربری آن اقدام شود./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.