داوود فتحعلیبیگی، کارگردان، بازیگر، نمایش نامهنویس، مدرس دانشگاه، مدیر کانون تعزیه و نمایش آئینی سنتی و دارای مدرک درجه یک هنری در گفتگو با
خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران در خصوص تئاتر آیینی و سنتی گفت: وقتی یک اثر نمایشی با ساختار مناسب ایرانی به اجرا دربیاید قطعاً مورد پسند تماشاگر ایرانی قرار میگیرد اما اگر بخواهیم این گونه نمایش رواج پیدا کند باید توجه ویژهای به این نوع نمایش شود این نگاه ویژه در همهی وجوه قابل بررسی است و باید روی آنها و همه مسائل کار شود مثل حوزه پژوهش، نگارش، اجرا، نقد و ... در اهمیت یکسان قرار دارد.
فتحعلیبیگی، افزود: این نوع نمایش را باید شناخت چون مبتنی به اجرا است و مهارت در این ن مایش هم جز با استمرار در اجرا و فعالیت در آن رشته میسر نیست. بنابراین نباید نگاه به تئاتر سنتی را محدود به جشنوارهها کرد و باید برای این نوع نمایش مکانی خاص در نظر گرفته شود تا گروهها بتوانند به شرایط ایدهآل این نوع نمایش دست پیدا کنند.
فتحعلیبیگی در خصوص فعالیت نمایش نامهنویسی خود در سال 92 عنوان کرد:در سال 92 مجموع هفت نمایش نامه از من منتشر شد که حال و هوای همه آثار نمایشی شادیآور ایرانی است و در این آثار به مضامین خانوادگی، اجتماعی، عرفانی، سیاسی و ... پرداخته شده است.
وی بیان کرد: از مجموع هفت نمایشنامه که از من منتشر شد 5 نمایش نامه را قبلاً نوشته بودم که در نوبت چاپ بود و در نهایت انتشارات قطره آنها را به چاپ رساند و دو نمایش نامه دیگر نیز توسط انتشارات امیرکبیر به چاپ رسید البته نمایش نامههایی هم بود که در مجلهها هم به چاپ رسید که به یاد دوست عزیزی نوشته بودم.
فتحعلیبیگی در خصوص مشکلات تئاتر آئینی سنتی گفت: مشکلات تئاتر آیینی سنتی هم مربوط به بخش سختافزاری میشود و هم مربوط به بخش آکادمیک، متأسفانه این نوع نمایش در دانشگاهها محدود به چند واحد تخصصی شده است که به دلیل نداشتن استمرار فراموشی می شود چنانچه اگر رشتهای جداگانه ایجاد شود آنوقت میتوان بیشتر به آینده تئاتر سنتی ایران امیدوار بود.
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: بخش دیگری که باعث ضعف این رشته شده ضعف سختافزاری است به این معنا که گروه اجرایی با مکانی ثابت سروکار ندارد که مخصوص اجرای آئینی و سنتی باشد به نظرم اگر این دو را با هم بتوانیم به تعالی برسانیم میتوانیم به آینده تئاتر آئینی و سنتی ایران امیدوار باشیم.
داوود فتحلعیبیگی در خصوص اجرای نمایش "سایه در سایه" گفت: نمایش "سایه در سایه" دومین تجربه کارگردانی من با همکاری با دانشجویان است نویسنده این اثر نمایشی نیز خودم هستم و این نمایشنامه را از یکی از کارهای گلدونی الهام گرفتهام و مربوط به سختگیریهای بیجای خانوادهای است که شرایط سختی را برای اعضای خانواده ایجاد میکند که در نتیجه اعضای خانواده نمیتوانند به راحتی حرفهای خود را بزنند و مجبور میشوند فعالیت مخفی خود را برای بیان حرفها پیش بگیرند.
کارگردان و نویسنده نمایش سایه در سایه ادامه داد: نمایش سایه در سایه اواخر اردیبهشت در بخش اساتید جشنواره دانشجویی به اجرا درمیآید و امیدوارم که مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد.
داوود فتحلعیبیگی، در نقد جشنواره دانشجویی اظهار داشت: در این شرایط با وجود تنگناهای مالی و حتی تنگناهای فکری در بعضی مواقع نمیتوان نقطه ضعفها را دید زیرا برخلاف خواسته است و نباید توقع بهترینها را داشت ولی تنها نقدی که بر جشنواره دارم زمان برگزاری آن است که دقیقاً وسط ترم دانشجوهاست و با در نظر گرفته تعطیلات نوروز و کوتاهی ترم به درس دانشجوها لطمه میخورد به نظر من بهترین زمان برای برگزاری جشنواره اواخر تابستان است زیرا گروه ها در مدت تابستان وقت بیشتری برای تمرین دارند و به درسشان هم لطمهای جدی وارد نمیشود.
انتهای پیام/ اس