محققان پیشنهاد می‌کنند که ستاره‌های نوترونی رفته رفته به ستاره های کوارکی تبدیل می‌شوند و کاوش ستاره‌ها نشان می‌دهد که ماده بنیانی ستاره‌های نوترونی در ابتدا توسط کوارک‌های عجیب ساخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار فناوری‌های نوین باشگاه خبرنگاران؛ محققان پیشنهاد می‌کنند که ستاره های نوترونی رفته رفته به ستار‌ه‌های کوارکی تبدیل می‌شوند و کاوش ستاره‌ها نشان می‌دهد که ماده بنیانی ستاره‌های نوترونی در ابتدا توسط کوارک‌های عجیب ساخته می‌شود.



اختر شناسان مي‌گويند ما هنوز ستاره های کوارکی را نیافته‌ایم ولی این به این معنی نیست که آنها وجود ندارد بلکه احتمالا ما تعدادی از آنها را مشاهده کرده‌ایم، شاید تعدادی از این ستاره‌های نوترونی واقعا ستاره‌های کوارکی باشند.

برطبق تئوری فوق بايد خاطر نشان کرد بسیار سخت است که بگویم یک ستاره نوترونی حتما یک ستاره کوارکی است، چرا که دارای یک میدان الکتریکی عجیب و غریب هستند و سطح بزرگ و درخشانی نیز دارند.

یکی از شگفت انگیز ترین جنبه‌های ستاره‌های نوترونی این است که آنها گازی شکل نیستند اما بسیار به بسته‌های مایع نزدیک اند يعني به عقيده برخي از محققان ستاره‌های کوارکی اغلب با میدان‌های الکتریکی عظیم فرض می‌شوند.

طبق گفته‌ی دانشمندان ستاره‌های نوترونی برخلاف ستاره‌های کوارکی دارای سطح جامد نیستند، در این ستاره‌ها حباب‌ها از ماده کوارک ساخته می شوند. یک نتیجه گیری مهم این است که این ستاره‌ها نمی توانند میدان الکتریکی بزرگ و درخشانی داشته باشند، بنابراین به ستاره های بزرگ اجازه می‌دهد که تراکم کمتری داشته باشند.


تصویری از ابرنواخترSN 1987A، طبق مشاهدات دانشمندان در این ابرنواختر یک ستاره کوارکی نهفته است.
 
این در حالی است که در سال ۲۰۰۹ چینی‌ها شواهدی از وجود یک ستاره کوارکی در ابرنواختری بنام  SN 1987A را اعلام کردند. یک ستاره کوارکی می تواند "نور بعد از بیگ بنگ "(انفجار بزرگ) را ساطع کند زیرا در زمان بیگ بنگ با دریایی از کوارک‌های متراکم به یک میلیارد درجه سانتیگراد رسیده بود. در حالی که این ستاره نامزد ستاره کوارک است ولی هنوز بطور رسمی تایید نشده است.

انفجار ستاره‌های نوترونی شامل یک انفجار نوترینوها است ولی انفجار این ستاره شامل دو ستاره بود و محققان می‌گویند که انفجار ثانیه دوم باعث  فروپاشی آن به یک ستاره کوارکی شده است.دانشمندان می‌گویند تصویر اشعه ایکس ستارگان نوترونی یا ستارگان کوارکی باید متفاوت باشد این تصویر توسط "رصد خانه اشعه ایکس چاندرا" از  SN 1987A  گرفته شده که "توسط بنیاد ملی علوم" تایید شده است. اشعه ایکس توسط چاندا نمایش داده شده و در بقیه مناطق انرژی کمتری دارند و گرد و غبار و تعاملی را در منطقه ستاره‌ای ایجاد می‌کنند و این کشف می‌تواند نقطه عطفی در تحول ابرنواختر‌ها باشد. 

انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار