مسؤول سابق سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا در سخنانی تاکید کرد پیشرفت در مذاکرات هسته ای نتیجه عزم تهران و گروه 1+5 بود

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تی وی:"خاویر سولانا" مسؤول سابق سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا طی سخنانی در موسسه بروکینگز با اشاره به توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 اظهار داشت: آنچه که رخ داد فراتر از انتظار بود.

وی با اشاره به اینکه امکان دستیابی به راه حل وجود دارد افزود پیشرفت رخ داده در مذاکرات در نتیجه عزم جدی ایران و قدرت های جهانی بود.

سولانا گفت : آنچه بدست آمده است بیشتر از انتظار من بود و فراز و نشیب های کمتری وجود داشت. ما باید بسیار محکم و پابرجا باشیم و به فعالیت ادامه دهیم. چالشی بزرگ پیش روی ما قرار دارد ولی دستیابی به راه حل ، ممکن است. 

سولانا همچنین از تلاش و کوشش مذاکره کنندگان هسته ای هر دو طرف تمجید کرد.

سولانا در مورد مخاطبان فعلی هسته ای ایران گفت : ما اکنون با مذاکره کنندگانی روبرو هستیم که می توانیم با آنها به شیوه ای هوشمندانه صحبت کنیم. سردرگمی هایی که در مذاکرات قبلی وجود داشت دیگر مطرح نیست.

سولانا ، رابطه آمریکا و اتحادیه اروپا در مورد ایران را "محکم" می داند و خاطر نشان کرد : این رابطه حتی تکمیل تر نیز خواهد شد زیرا ثابت می شود فعالیت دو جانبه در این باره ، از اقدامات یک جانبه سودمندتر است.

سولانا گفت : دوره های مهم تری پیش روی ما قرار دارد.

سولانا افزود : ما با مذاکره ای روبرو هستیم که هدف هر دو طرف در آن دستیابی به توافق است.

مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت رویکردی منسجم و ساختار مذاکرات عاملی مهم بوده است. وی تاکید کرد روندی منطقی ، نظام مند ، با طرح ها و نگاه به جلو وجود دارد.

سولانا تاکید کرد یکی از جنبه های مهم ، توانایی همه طرف ها برای ایمن کردن مذاکرات در برابر اختلاف ها و بحران های دیگر از جمله در مورد سوریه بوده است.
سولانا قبول دارد که موضوع هسته ای فقط بخشی از مشکل در خصوص ایران و تحولات منطقه است.

وی افزود : کشورهای دیگر منطقه ممکن است با صراحت از مذاکرات فعلی حمایت نکنند ولی اطمینان دارم اگر توافقی بدست بیاید ، این کشورها نیز در پایان خوشحال خواهند بود.

سولانا خوشبینی اش را در آخرین دور از مذاکراتش با ایران در سمت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سال 2009 به یاد می آورد. آن مذاکرات ، نخستین دیداری بود که دیپلمات های ایرانی و آمریکایی در آن به طور دو جانبه و مستقیم در مورد موضوع هسته ای گفتگو کردند.

گفتنی است آژانس بین الملی انرژی اتمی روز پنج شنبه با انتشار گزارشی اعلام کرد ایران به تعهدات خود در رقیق سازی نیمی از ذخایر اورانیوم با غنای 20 درصدی عمل کرده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرد ایران به اجرای توافقنامه هسته ای با گروه پنج به علاوه یک پایبند است.

در این گزارش که یک نسخه از آن در اختیار آسوشیتدپرس قرار گرفته، آمده است: ایران به تعهد خود در زمینه رقیق‌سازی ذخایر اورانیوم عمل کرده است.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: سولانا ، وزیر ، خارجه ، مسئول ، سیاست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار