ویرانی بغداد ؛‌ دستاورد تجاوز ده ساله آمریکا به عراق

شهر بغداد که یکی از بهترین شهرها در جهان عرب شناخته میشد اکنون و پس از گذشته حدود ده سال از آغاز حمله آمریکا به این کشور تبدیل به خرابه ای بزرگ شده است .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛‌ از سال 1970 میلادی تا حدود ده سال پیش بغداد یکی از زیباترین شهرها در جهان عرب به شمار میرفت و الگویی برای آنها در زیبایی بناها و ساختمانها بود . اما اکنون و در سال 2014 پس از حدود یک دهه جنگ افروزی آمریکا در عراق این شهر بدترین و ناامن ترین شهر در دنیای عرب محسوب می شود . 

بر اساس آخرین نظرسنجی های معتبر در مورد ارزیابی کیفیت زندگی در 239 شهر دنیا بغداد از نظر امنیت ،‌ثبات سیاسی ، کاهش جرم و جنایت و کاهش آلودگی در رتبه آخر قرار دارد . 

بغداد پس از بانجی در آفریقای مرکزی و پورتوپرنس در هائیتی سومین پایتخت جهان شناخته می شود که بر اثر جنگ و درگیری به فجیع ترین شکل ممکن تخریب شده است . پس از تجاوز آمریکا به خاک عراق آسیب های جبران ناپذیری به این کشور وارد شده است تا آنجا که حتی باوجود خروج ظاهری نظامیان آمریکایی از این کشور همچنان گریبانگیر شهروندان عراقی و دولت این کشور است .

 نبود آب سالم ،‌ تجمع فاضلاب در خیابانها بعلت نبود سیستم دفع فاضلاب ،‌ نبود برق در بسیاری از مناطق ، نرخ بالای بیکاری و هزاران مشکل دیگر سالهاست که مردم عراق را در خود غرق کرده است . 

حمید آل داجی ، تحلیلگر و مقاله نویس عرب در این باره اظهار داشت : ما در بغداد در حقیقت در یک پادگان نظامی زندگی می کنیم . نظامیان آمریکایی در سراسر کشور مکان هایی برای استقرار ایجاد کرده اند که در زمان حضورشان در کشور بر کوچکترین رفت و آمدهای شهروندان عراقی نیز نظارت می کردند . 

یکی از تاریخ شناسان عراقی نیز اظهار میدارد :‌ کشور ما مرکزی امن برای زندگی مسلمانان ،‌یهودیان و مسیحیان بود . عراق مرکزی اصلی قدرت مسلمانان بوده اما حمله آمریکا این کشور را به پست ترین مناطق روی زمین تبدیل کرده است . دستان پشت پرده غرب در حملات تروریستی در شهرهای عراق منجر شده هیچ یک از شهروندان برای زندگی یا انجام امور روزمره خود در سطح خیابانها احساس امنیت نکنند . 

این وضعیت در بغداد دستاورد جنگی است که آمریکا به بهانه آزادی و دموکراسی برای مردم عراق به ارمغان آورد . پس از ده سال حضور ارتش آمریکا در عراق نه سلاح کشتار جمعی در این کشور یافت شد و نه امنیت و ثبات در عراق برقرار گردید . 


انتهای پیام / 
برچسب ها: عراق ، انفجار ، امریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار