شهادت "سپهبد قَرَنی، آغاز جنگ نفت‌کش‌ها، روز بزرگداشت شیخ بهایی، مرگ خالق دون کیشوت، درگذشت "ویلیام شکسپیر"، روز جهانی کتاب و حق تألیف و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 3 اردیبهشت 1393 خورشیدی برابر با 23 جمادی الثانی 1435 هجری و 23 آوریل 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

شهادت "سپهبد قَرَنی" اولین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران (1358 ش)
شهید سپهبد ولی اللَّه قَرَنی در سال 1292 ش در اصفهان به دنیا آمد. از ابتدای ورود به ارتش، فعالیت علیه رژیم طاغوت را آغاز کرد و در سال 1337 ش در پی افشای کودتا بر ضد رژیم به همراه دوستانش دستگیر شد. به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی، شهید قرنی نیز به سمت اولین رییس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شد.

حضور ارزشمند وی می‌توانست منشأ تحولات اسلامی فراوانی در ارتش آن زمان قرار گیرد ولی پس از گذشت 72 روز از پیروزی انقلاب اسلامی، سپهبد قرنی توسط چند تروریست گروهک ضاله فرقان به شهادت رسید. این توطئه و دیگر توطئه‌های مشابه نتوانست در پیشرفت انقلاب اسلامی و انسجام ارتش خللی ایجاد نماید. چرا که با تدبیرهای امام خمینی (ره)، همه نقشه‌های شیطانی دشمنان ایران و اسلام نقش بر آب شد و روز به روز بر اقتدار و محبوبیت ارتش جمهوری اسلامی افزوده گشت.

آغاز جنگ نفت‌کش‌ها از سوی رژیم بعث عراق علیه ایران در خلیج فارس (1363 ش)
پس از گذشت نزدیک به چهار سال از وقوع جنگ تحمیلی علیه ایران، عراق با کمک قدرت‌های بزرگ درصدد فشار بیشتر به ایران و شکستن بن بست جنگ برآمد. از این‌رو طی یک برنامه‌ریزی مشترک، قرار بر این شد که مانع از صدور نفت ایران گردد و برای جایگزینی نفت ایران در بازارهای بین‌المللی، تولید و صادرات نفت کشورهای منطقه افزایش یابد، طوری که به موازات تشدید حملات عراق به پایانه‌های صدور نفت ایران و نفت‌کش‌ها، قیمت نفت به تدریج کاهش یافت. بدین ترتیب، عراقی‌ها با حمایت آمریکا و غرب، برای نخستین بار با استفاده از هواپیماهای سوپراتاندارد فرانسوی، ضمن حمله به جزیره خارک، نفتکش‌های حامل نفت ایران را در سوم اردیبهشت 1363، مورد حمله قرار دادند. مقامات عراقی در مورد این اقدام چنین استدلال کردند که این حمله سبب پایان یافتن جنگ خواهد شد زیرا اگر ایران پول نفت را نداشته باشد، نمی‌تواند اسلحه مورد نیاز خود را از بازارهای سیاه تهیه کند. این در حالی بود که وقتی ایران سیاست مقابله به مثل محدود را در پیش گرفت، منجر به اعتراض کشورهای منطقه و صدور قطعنامه سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران گردید.

راهپیمایی سراسری مردم مسلمان ایران در اعتراض به کنفرانس ننگین برلین (1379 ش)
در پی برگزاری کنفراس شرم‌آور برلین با موضوع ایران پس از انتخابات مجلس ششم، مردم انقلابی ایران در سراسر کشور با انجام یک راهپیمایی گسترده، حمایت خود را از سخنان مقام معظم رهبری از برگزاری این کنفراس، ابراز داشته و خشم وانزجار خود را از شرکت کنندگان و برگزارکنندکان کنفراس ضد انقلابی برلین اعلام داشتند. راهپیمایان ضمن تقبیح عمل شرکت کنندگان در این کنفرانس، از وزارت امور خارجه خواستند مانع مداخله اجانب در امور ایران شده و نگذارند این‌گونه، آرمان‌های یک ملت و کشور را به تحقیر کشند. در طول برگزاری کنفرانس ننگین برلین، شعارهایی علیه نظام، اسلام و ارکان انقلاب اسلامی سرداده می‌شد و افرادی که از ایران در این کنفرانس شرکت کرده بودند هیچ عکس‌العملی از خود نشان ندادند. از برگزارکنندکان اصلی این کنفرانس، بنیاد هانریش بل آلمانی است. این بنیاد از اجلاس برلین به عنوان رویارویی بسیار جذاب یاد می‌کند و معتقد است برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، گفتگویی در ایران میان سکولارها و اصلاح‌گرایان دینی سازماندهی شده است. در این میان نقش سازمان صدا و سیما به عنوان افشاگر رویدادهای این کنفرانس، بسیار برجسته بود.

روز بزرگداشت شیخ بهایی
سوم اردیبهشت ماه، روز بزرگداشت شیخ بهایی، عالم کم‌نظیر، فقیه و حکیم فرزانه است؛ او که از شاگردان شهید ثانی و از افتخارات جهان اسلام به‌شمار می‌آید. شیخ بهایی در طول حیات پربار خویش، به نقاط مختلف جهان سفر کرد و از محضر استادان برجسته، در رشته‌های گوناگون استفاده کرد و در بسیاری از دانش‌ها متبحّر شد. او با ارائه حدود 100 اثر ارزنده در شاخه‌های مختلف علم و تربیت شاگردان بسیار که هر کدام منشأ برکات فراوان بودند، به جهان اسلام روشنایی بخشید. میراث ماندگار شیخ، هنوز پس از قرن‌ها چراغ راه پویندگان دانش و دین است.

شیخ بهایی که در کودکی وارد ایران شده بود، از همان دوران، علاقه وافری به یادگیری زبان‌فارسی نشان داد و سرانجام با مکالمه، ترجمه و نگارش به زبان‌فارسی به خوبی آشنا شد. از نخبگان و فرزانگان دوران که خوشه‌چین خرمن پرفیض شیخ‌بهایی بودند، می‌توان ملاصدرای شیرازی، ملامحسن فیض کاشانی، فیاض لاهیجی، محقق سبزواری، سیدحسن کرکی، سیدماجد بحرانی و ملامحمدتقی مجلسی را نام برد که هر کدام از آنها، خدمتی بزرگ به دنیای اسلام ارائه دادند و نقشی عظیم در هدایت جامعه بشری ایفا کردند.

آغاز هفته مشاغل
شغل از نظر لغوی، به معنای به کار واداشتن کسی و آن چه مایه مشغولیت می باشد، است. از طریق اشتغال، فردْ فعالانه در جریان تولید و خدمات مشارکت می کند و پاداشی نقدی یا جنسی دریافت می دارد. کار و شغل، فعالیتی بدنی یا فکری در راه تولید و خدمت است. بنابراین، در تعریف شغل می توان گفت: شغل، یعنی کاری که فرد، مشغول به انجام آن است و به وسیله آن، هم انجام وظیفه می کند و هم امرار معاش می نماید.

دکتر عبدالرحیم احمدی به سمت اولین رئیس دانشگاه آزاد ایران تعیین گردید (1353 ش)

محمد انورسادات رئیس جمهوری مصر برای یک دیدار رسمی وارد تهران شد (1354 ش)

درگذشت "طاهر ذوالیمینین" از سرداران عباسی (207 ق)
طاهر بن حسین ذوالیمینین از سرداران نامی هارون و مامون عباسی است. وی از طرف مأمون، به مقابله‌ی علی بن عیسی، فرمانده امین عباسی رفت و او را شکست داد و بغداد را فتح نمود. از آن پس جزو خواص مامون به شمار می‌رفت و از هنگام رفتن مامون به بغداد، حکمران خراسان گردید. در اواخر خلافت مأمون، طاهر دعوی استقلال کرد و یک روز در خطبه‌ی نماز جمعه نام خلیفه را حذف کرد. از آن جایی که مامون می‌دانست روزی طاهر دست به این کار خواهد زد، از مدت‌ها قبل غلامی را به او هدیه داد که در واقع جاسوس مامون بود و ماموریت داشت به محض آن که طاهر نام خلیفه را از خطبه‌ی نماز جمعه حذف کَرد، طاهر را به قتل برساند. پس از قتل طاهر، طلحه پسر طاهر حاکم خراسان شد.

رحلت آیت اللَّه "ملا حبیب اللَّه کاشانی" عالم ربانی و دانشمند کامل (1340 ق)
میرزا حبیب اللَّه شریف کاشانی در سال 1262 ق در کاشان به دنیا آمد. در 1281 ق جهت حضور در درس شیخ مرتضی انصاری راهی عراق شد، اما ورود او به کربلا با رحلت آن استاد یگانه همزمان گردید. پس از چند سال توقف در عتبات، به زادگاه خود، کاشان، بازگشت و به تالیف، تدوین و تکمیل تحقیقات خود پرداخت. میرزای کاشانی همزمان در مسند عظیم مرجعیت، به انجام وظایف شرعی خویش اشتغال داشت و به ارشاد و هدایت مردم مشغول بود. از ویژگی‌های برجسته‌ی میرزای کاشانی، تنوع تالیفات و فزونی آن‌هاست. آثار وی را تا سیصد جلد کتاب و رساله نوشته‌اند، اما تنها حدود دویست جلدِ آن‌ها شناخته شده است. مُنْتَقِدُ المَنافِع فی شرحِ المُختَصَر النّافع به عنوان دائرةُالمعارف فقه شیعه، منظومةٌ فی الفقه و ده‌ها اثر دیگر از اوست. سرانجام این عالم کبیر و محقق دقیق در 78 سالگی در کاشان دارفانی را وداع گفت و در آن شهر به خاک سپرده شد.

مرگ "میشل سِروانتِس" نویسنده بلندپایه اسپانیایی و خالق دون کیشوت (1616 م)
میشل دو سِروانتس در نهم اکتبر 1547 م در شهر آلکالا در اسپانیا به دنیا آمد. وی در 24 سالگی در یک نبرد دریایی شرکت کرد و زخمی شد، اما در بازگشت به اسپانیا به دست دشمنان گرفتار گردید. درنهایت با دادن خون بهایی که مایه فقر خود و خانواده‌اش شد، آزادی خود را باز خرید و به اسپانیا بازگشت. وی از آن پس تصمیم گرفت که از راه نویسندگی امرار معاش کند، اما در این راه توفیقی نیافت و سروانتِس مدتی به کارهای دولتی پرداخت. وی در سال 1584 م با نوشتن رمانی به نام گالایتا به شهرت رسید، ولی باز هم در فقر بود. در نهایت از سال 1605 م شاه‌کار بزرگش با نام دون کیشوت را در دو قسمت به رشته تحریر درآورد. این اثر که مدت پانزده سال از عمر سروانتس را به خود اختصاص داد، به عنوان یکی از آثار ادبی معروف جهان شهرت یافت. دون کیشوت - شخصیت اصلی این کتاب - نجیب‌زاده‌ای است که داستان‌های فراوانی خوانده و با اینکه مردی ضعیف و ناتوان است، می‌خواهد تصاویری را که از این راه در ذهنش جا گرفته‌اند واقعیت بخشد. وی بر اسب خود که از صاحبش نحیف‌تر است سوار می‌شود و همراه با یک نفر روستایی به نام سانْچوپانْسا که تا آخر داستان به عنوان سلاح‌دار و محافظ اوست، عازم حادثه‌جویی می‌شود. سروانتس با بیان سرگذشت این جفت ناجور یعنی دون کیشوت با تصورات دور از واقعیت و سانْچو با ساده‌لوحی واقع‌بینانه‌اش، یکی از بزرگ‌ترین تصاویر زندگی انسانی را که تا کنون به رشته تحریر درآمده است، ایجاد کرد. دون کیشوت که در وهله اول رمانی مسخره‌آمیز و خنده آور به نظر می‌آید، در واقع سرشار از انتقاد و هجوی است از رمان‌های پهلوانی و شوالیه‌گری که مردم عصر را دیوانه خود ساخته بود. سروانتس به سبب این اثر طنزآمیز در شمار کسانی جای گرفته است که در قرن شانزدهم، بررسی دقیق خود را به زوایای روح آدمی کشانده‌اند. میشل سروانتس سرانجام در 23 آوریل 1616 م در 69 سالگی درگذشت.

درگذشت "ویلیام شکسپیر" ادیب بزرگ و نویسنده شهیر انگلیسی (1616 م)
ویلیام شکسپیر در 23 آوریل سال 1564 م در شهر استراتْفورْدْ به دنیا آمد. وی در سال 1592 م در کار بازیگری مشهور شد. وی بعدها با اقتباس از نمایش نامه‌های باستانی و نمایش تئاترهای مُضحک، افکار عمومی را متوجه خویش کرد. شکسپیر در سال 1611 م از تئاتر دست کشید و به شهر خود بازگشت و در آرامش به سر برد. نمایش‌نامه‌های شکسپیر سرشار است از مسائل سیاسی و اخلاقی، اضطراب و غم، آرامش و تسکین‌خاطر، صنعت کلام و معرفت عمیقِ درون و اندیشه‌هایی درباره ایمان، ماوراءالطبیعه، خدا، عالم خلقت و در واقع گنجینه‌ای از اندیشه‌های بدیع و بیان حال و صفات روحی قهرمانانی که هر یک جلوه‌گاه گوشه‌ای از خصوصیت‌های وجود آدمی است که همه با ذوق لطیف و استادی در بیان وصف شده است.

هم‌چنین شکسپیر را پدر نمایش نامه‌نویسی انگلستان به شمار می‌آورند. سبک او به مکتب کلاسیک تعلق دارد و آثارش بیشتر ترکیبی از تراژدی و کمدی است. از معروف‌ترین آثار شکسپیر که در ردیف شاه‌کارهای درام نویسی جهان قرار دارند می‌توان به هملت، لیرشاه، رومئو و ژولیت و اتللو اشاره کرد. ویلیام شکسپیر 52 سال بعد نیز در روز بیست و سوم آوریل 1616 م درگذشت.

تولد "ماکْسْ پِلانْگْ" فیزیک‌دان نامدار آلمانی (1858 م)
ماکْسْ پِلانْگْ، فیزیک‌دان و ریاضی‌دان بزرگ آلمانی در 23 آوریل 1858 م به دنیا آمد. وی پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی، به سمت استادی دانشگاه مونیخ دست یافت و به تحقیقات متعددی در زمینه انرژی پرداخت. تا سال 1899 م، دانشمندان تصور می‌کردند که انرژی به طور اتصالی جریان دارد ولی ماکس پلانک در 14 دسامبر این سال به جامعه فیزیک برلین اظهار داشت که انرژی به صورت انفصالی است که آن را دانه انرژی یا کوآنتای انرژی می‌گویند. این یافته علمی با اصول و قوانینی که تا آن روز دانسته شده بود موافق نبود و طبعاً مخالفانی برای پلانک به وجود آورد. ولی این مخالفت‌ها بیش از پنج سال طول نکشید، زیرا تئوری انیشتین که متکی بر تئوری کوآنتا بیان شد، ارزش واقعی و حقیقی تئوری بیان شده پلانک را معلوم نمود. هم‌چنین ماکس پلانک به سبب ارائه نظریه کوآنتا، در سال 1918 م جایزه نوبل فیزیک را دریافت کرد. پلانک که از مخالفین سرسخت هیتلر، دیکتاتور توسعه طلب آلمان نیز به شمار می‌رفت تحقیقات جامع و ارزش‌مندی در زمینه ترمودینامیک، فیزیک نظری، حرارت، تشعشع و نور انجام داد و آثاری در این زمینه‌ها از او بر جای مانده است. پس از جنگ جهانی دوم، دولت آلمان به مناسبت نودمین سال تولد قصد داشت تا برای ماکس پلانک جشنی برپا کند که این فیزیک‌دان نامی آلمانی، مدتی قبل از آن، در دهم دسامبر 1947 م در 89 سالگی درگذشت.

بزرگترین اجتماع ضد اشغال‌گری تاریخ عراق در کربلا پس از سقوط صدام (2003 م)
پس از تهاجم گسترده نیروهای انگلیسی و امریکایی به خاک عراق و سرنگونی رژیم بعث این کشور در اوایل آوریل 2003 م، قوای اشغال‌گر در نقاط مختلف عراق مستقر شدند که این امر با اعتراض همگانی مردم مواجه گردید. از این رو، دو هفته پس از سقوط حزب بعث، هم‌زمان با اربعین حسینی، شهر مقدس کربلا به عرصه ابراز عشق به اسلام و اهل‌بیت (ع) و انزجار از اشغال‌گران تبدیل گردید. در این اجتماع عظیم، که در 23 آوریل 2003 م برگزار شد، عاشقان اباعبداللَّه الحسین (ع) که جمعیت آنها در حدود پنج الی شش میلیون نفر برآورد شد، بار دیگر قدرت اسلام و اهل‌بیت (ع) را به رخ جهانیان کشیدند. در راهپیمایی کربلا که از سوی حوزه علمیه این شهر و گروه‌های مختلف عراقی برپا شده بود، شرکت‌کنندگانْ در طول مسیر راهپیمایی شعارهایی در انزجار از امریکا و اسرائیل و حمایت از اسلام، مرجعیت و حکومت اسلامی سر دادند. تظاهرکنندگان خروج سریع نیروهای امریکایی و متحدانش را از خاک عراق خواستار شدند و بر وحدت مسلمانان عراق در برابر توطئه‌ها و نفوذ امریکا در میان صفوف گروه‌های مذهبی و سیاسی عراق تأکید کردند. این اجتماع عظیم مردمی، باعث نگرانی اشغال‌گران و متجاوزان امریکایی و انگلیسی شد. از این رو با ادوات نظامی خود، در اطراف کربلا مستقر شدند و خود را برای مقابله با هرگونه واقعه غیرمنتظره‌ای آماده کردند. با این حال، این اعتراضات مردمی، همچنان ادامه یافت.

روز جهانی کتاب و حق تألیف
سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی ملل متحد، یونسکو، طی مصوبه خود در سال 1991 م، روز بیست و سوم آوریل)برابر با 3 اردیبهشت (هر سال را به عنوان روز جهانی کتاب و حق مؤلّف اعلام کرد. روز جهانی کتاب را نخست، اتحادیه بین‌المللی ناشران و دولت اسپانیا به بیست و هشتمین اجلاس کنفرانس عمومی یونسکو پیشنهاد کرد. سپس به پیشنهاد فدراسیون روسیه، عنوان حق مؤلف نیز به آن افزوده شد و توسط اعضا به تصویب رسید.

دلیل انتخاب بیست و سوم آوریل، ریشه در مراسمی در ناحیه کاتالونیای اسپانیا دارد که در این روز، فروشندگان کتاب با هر کتابی که می‌فروختند، گل سرخی هدیه می‌کردند. دلیل دیگر، تقارن این روز با تولد یا مرگ برخی از نویسندگان معروف و شخصیت‌های ادبی جهان از قبیل ویلیام شکسپیر ادیب شهیر انگلیسی و میشل سروانتس نویسنده معروف اسپانیایی و... است.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار