روز ارتش جمهوری اسلامی ایران، ارتحال استادُ المتأخرین شیخ "مرتضی انصاری"، واگذاری امتیاز "رویتر"به انگلستان، درگذشت "آلبرت انیشتین"، قتل عام روستای "قانا"توسط رژیم صهیونیستی و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 29 فروردین 1393 خورشیدی برابر با 18 جمادی الثانی 1435 هجری و 18 آوریل 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ارتش به عنوان نخستین بازوی توانمند نظامی انقلاب در جهت تحقق اهداف جمهوری اسلامی ایران، تلاش‌های خستگی‌ناپذیر و مستمری را با فداکاری و ایثار و در ابعاد مختلف آغاز کرد. امام خمینی(ره) روز پیوستن ارتش به مردم را با عبارت حکیمانه "لحظه شادی بندگان خدا و یأس ستمگران" نقطه عطف درخشان و افتخارآمیز قلمداد فرمود.

در این حال و در شرایطی که عده‌ای از ناآگاهان و غرض ورزان در همان دوران خواهان انحلال ارتش بودند امام امت به عنوان بزرگ‌ترین حامی ارتش، پای به میدان نهاد و طی پیامی در 27 فروردین 1358 ضرورت حفظ ارتش را اعلام و در جهت انسجام و یکپارچگی ارتش، فرمان تاریخی و مهمی را صادر و روز 29 فروردین را روز ارتش نامگذاری کردند. پس از صدور این پیام تاریخ ساز، ارتشیان نیز در عمل ثابت کردند که شایستگی حمایت و پشتیبانی امام امت را داشته و دارند و در این رهگذر، با خلق حماسه‌های عظیم و به یاد ماندنی در سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن، اوراق زرینی بر دفتر تاریخ سراسر حماسه قیام ملت ایران افزودند.

سران کنسرسیوم برای پاره ای مذاکرات با مقامات نفتی ایران وارد تهران شوند(1352ش)

عملیات ساختمانی اتوبان کرج-قزوین آغاز گردید(1352ش)

شهادت مظلومانه‌ی علامه‌ی مجاهد "قاضی نوراللَّه شوشتری" عالم و مؤلف(1019 ق)
قاضی نوراللَّه بن سید شرف الدین شوشتری، رجالی، فقیه، اصولی، محدث، شاعر و عالم بزرگ عهد صفوی، بود. در سال 956 ق در شوشتر به دنیا آمد. دروس آغازین را نزد پدر دانشمندش فرا گرفت و در سال 979 راهی مشهد مقدس شد. سیدنوراللَّه در مشهد به درس اساتید بزرگ راه یافت و از بزرگان شهر اجازه‌ی روایت گرفت. او در سال 993 روانه‌ی هند شد و پس از سالیانی،منصب قضاوت را عهده دار گشت. این اندیشمند مسلمان در هند مذهبِ خود را اظهار نمی‌داشت و تقیه می‌کرد تا این که علمای دربار هند از نفوذ او هراسان شده و در صدد فتنه و برانگیختن شاه، علیه قاضی برآمدند. سرانجام با توطئه چینی، به کتاب مجالسُ المؤمنینِ وی دست یافته و او را به جرم شیعه بودن، مستحق اجرای حَد دانستند. قاضی نوراللَّه شوشتری، سرانجام در سال 1019 ق در حالی که حدود 65 سال عمر داشت در زیر شلاق حسودان به شهادت رسید. تصنیفات این بزرگ مرد عرصه‌ی سیاست و نگارش را تا 140 کتاب ذکر کرده‌اند که: اِحقاقُ الحَقّ، مَجالِسُ المؤمنین، تَفسیر القرآن، تحفَةُ العقول و ده‌ها اثر دیگر از اوست. مزار قاضی شوشتری در آگره‌ی هندوستان، زیارتگاه مسلمانان بسیاری در دلِ شبه قاره‌ی هند است.

ارتحال استادُ المتأخرین شیخ "مرتضی انصاری" فقیه و مرجع اعلی در نجف(1281 ق)
شیخ مرتضی انصاری شوشتری دزفولی، یکی از نامورترین و پرآوازه‌ترین مراجع عالی‌قدر تقلید در سده‌های اخیر و یکی از محقق‌ترین چهره‌های علمی و فقهی قرون متأخّر به شمار می‌رود. شیخ مرتضی انصاری در روز عید غدیر 1214 ق در دزفول و از سلاله‌ی جابربن عبداللَّه انصاری به دنیا آمد. وی در 18 سالگی راهی کربلا شد و به تحصیل علوم دینی پرداخت. سپس به نجف اشرف رفت واز محضر درس شیخ موسی کاشف الغطاء استفاده برد. ایشان همچنین درکاشان به حلقه‌ی درس ملااحمد نراقی راه یافت و زانوی ادب زد. شیخ انصاری در 35 سالگی بار دیگر عازم نجف گردیدو به تدریس و تالیف پرداخت. صدها شاگرد مجتهد از جمله میرزای شیرازی، شیخ جعفر شوشتری، میرزای رشتی، سیدحسین کوه کمره‌ای، آخوند خراسانی و... در محضر او پرورش یافته و کتاب مکاسب و فرائد الاصول از جمله آثار مشهور این استاد اعظم می‌باشند. سرانجام این مرد علم و فضیلت در 67 سالگی به لقای معبود شتافت و در جوارمرقد مطهر امام علی(ع) آرمید.

واگذاری امتیاز "رویتر" توسط "ناصرالدین شاه قاجار" به انگلستان(1289 ق)
در نیمه‌ی دوم دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار، عده‌ای از خارجیان تقاضای امتیاز بهره‌برداری از معادن و سایر منابع کشور را نمودند. نخستین و مهم‌ترینِ آن‌ها، امتیازی بود که به موجب آن، انحصار ساختمان راه آهن، استخراج معادن و تاسیس بانک ملی به "بارون جولیوس دو رویتر" سرمایه‌دار انگلیسی اعطا شد. این امتیاز به قدری وسیع بود که اجرای آن برای رویتر نیز مشکل می‌نمود و دو طرف معاهده به زودی فهمیدند که این کار بدون مطالعه‌ی دقیق انجام یافته است. بنابراین، این امتیاز بر اثر تاخیر رویتر لغو شد. ولی در سال 1306 ق دولت ایران به پسر رویتر، امتیاز تاسیس بانک را اعطا کرد و وی توانست از بعضی معادن بهره‌برداری کند. این امتیاز در نهایت به تاسیس بانک شاهنشاهی و بانک صنایع و معادن در ایران منتهی گشت.

ترور "عبدالعزیز رِنتیسی" رهبر جنبش حماس توسط رژیم صهیونیستی (2004م)
عبدالعزیز علی عبدالحفیظ الرِّنتیسی، در 23 اکتبر 1947م، در فلسطین به دنیا آمد. خانواده اش با اعلام موجودیت رژیم غاصب قدس، ناگزیر شدند به اردوگاه خان یونس در جنوب نوار غزّه کوچ کنند. وی در سال‌های 1982 تا 1992م بارها به زندان رژیم صهیونیستی افتاد و آخرین بار در سال 1997م از زندان رهایی یافت. عبدالعزیز رنتیسی و شیخ احمد یاسین، دیگر مبارز فلسطینی، از پایه‌گذاران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس، در سال 1987م بودند. وی در سال 1992م به همراه چهارصد تن از مجاهدان فعال و مسؤولان حماس و جهاد اسلامی به لبنان تبعید شد. پس از چندی، رژیم صهیونیستی تحت فشار افکار عمومی، به وی و دیگر مبارزان فلسطینی اجازه ورود به فلسطین را داد، اما وی به محض ورود به فلسطین بازداشت شد و تا سال 1997م در زندان به سر بُرد. وی در سال‌های پایانی عمر، به عنوان یکی از رهبران مؤثر مبارزان فلسطینی و مرد شماره دو جنبش حماس فعالیت کرد. از این رو، مزدوران رژیم صهیونیستی درصدد از میان برداشتن او بودند اما ترور رنتیسی در بهار 2003م ناکام ماند. آشنایی با زبان انگلیسی و شخصیت مؤثر وی در محافل سیاسی داخل فلسطین، ذهن باز و روشن، حافظه قوی و برخورد قاطع با اقدامات اسرائیل، از جمله ویژگی‌های بارز شهید عبدالعزیز رنتیسی بود. عبدالعزیز رنتیسی پس از شهادت شیخ احمد یاسین، رهبر معنوی حماس، به رهبری این جنبش در نوار غزه برگزیده شد، اما 26 روز بعد در حمله بالگردهای رژیم صهیونیستی در 18 آوریل 2004م در 57 سالگی به شهادت رسید. در این ترور، فرزند و دو همراه رنتیسی نیز به شهادت رسیدند و بار دیگر قساوت و سبوعیت رژیم صهیونیستی را به اثبات رساند.

حماسه ناوچه قهرمان جوشن در خلیج فارس (1367 ش)
به دنبال تهدیدات نظامی آمریکا در خلیج فارس، ناوچه ایرانی جوشن در روز 28 فروردین 1367 ش بندر بوشهر را به قصد دریا و حراست از مرزهای آبی جمهوری اسلامی و صیانت از آب‌های خلیج فارس ترک کرد. در روز 29 فروردین، کشتی‌های نظامی آمریکایی در تجاوزی آشکار به کیان جمهوری اسلامی ایران و در حمایت از رژیم بعث عراق در جنگ تحمیلی به سکوهای نفتی ایرانی سلمان، نصر و مبارک حمله برده و آنها را به آتش می‌کشند. با حضور ناوچه ایرانی در اطراف سکوهای نفتی ایران، فرمانده ناوگان آمریکایی از نیروهای ناوچه جوشن می‌خواهد که هر چه سریع‌تر کشتی را ترک کنند و از محل دور شوند.

فرمانده ناوچه جوشن در پاسخ رَجَزخوانی‌های آمریکایی‌ها با قاطعیت تمام اعلام می‌کند که هرگونه حرکت تجاوزکارانه آنها با واکنش کوبنده روبه‌رو خواهد شد. از این رو، هلی‌کوپترها و هواپیماهای آمریکا، ناوچه جوشن را در محاصره خود می‌گیرند و پس از دقایقی، درگیری شدیدی بین دو طرف واقع می‌شود. سرانجام پس از اصابت چهار موشک لیزری هاریون و سیصد گلوله توپ به ناوچه جوشن، این کشتی قهرمان غرق می‌گردد. مقاومت این ناو با یازده شهید و سی و سه مجروح، برگ زرّین دیگری به پرونده حماسه‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌افزاید و خاطره ناوچه حماسه آفرین جوشن را برای همیشه زنده نگاه می‌دارد.

رحلت فقیه برجسته و عالم مجاهد آیت‌اللَّه "حاج آقا حسین خادمی" (1405 ق)
آیت‌اللَّه حسین خادمی اصفهانی در حدود سال 1317ق در اصفهان به دنیا آمد. پس از فراگیری مقدمات و سطح، به نجف اشرف رفته و از محضر اساتیدی چون میرزای نائینی، سیدابوالحسن اصفهانی، خوانساری و شیخ محمد جواد بلاغی بهره‌مند شد. آیت اللَّه خادمی در 26 سالگی به مقام رفیع اجتهاد نائل گشت و سپس به اصفهان مراجعت نمود. ایشان در جریان کشف حجاب، با سخنرانی‌های آتشین خود به مبارزه با رژیم رضاخان برخاست و در ملی شدن صنعت نفت نیز در کنار آیت‌اللَّه کاشانی و شهید نواب‌صفوی فعالیت زیادی داشت. آیت‌اللَّه خادمی از آغاز نهضت امام خمینی، در تشویق و ترغیب مردم در برپایی جنبش اسلامیِ ضد سلطنتی و بیان اهداف امام، در اصفهان نقش ارزشمندی ایفا نمود. این عالم بزرگوار در 20 اسفند 1363 ش در 86 سالگی در اصفهان بدرود حیات گفت و در آن شهر مدفون گردید.

کودتای موفقیت آمیز "جمال عبدالناصر" علیه "محمد نجیب" در مصر (1954م)
پس از آن که جنبش افسران آزاد مصر به فرماندهی ژنرال محمد نجیب در 23 ژوئیه 1952م علیه رژیم سلطنتی کودتا کرد، ملک فاروق، پادشاه مصر را مجبور به استعفا نمود. از آن هنگام، محمد نجیب ریاست شورای فرماندهی انقلاب را بر عهده گرفت و هنگامی که فرزند ملک فاروق را که به عنوان پادشاه جدید مصر معرفی شده بود از مقامش خلع کرد، خود در ژوئن 1953م به عنوان اولین رئیس جمهور مصر برگزیده شد. این مقام چندان پایدار نماند و ژنرال نجیب در 18 آوریل 1954م قربانی هم‌رزم خود، سرهنگ جمال عبدالناصر گردید و تا پایان عمرِ عبدالناصر، تحت نظر بود.

تشکیل اولین کنفرانس کشورهای غیر متعهد در باندونگ اندونزی (1955م)
فکر تشکیل جامعه‌ای از کشورهای غیرمتعهد یا کشورهای مستقل و غیروابسته به دو بلوک شرق و غرب که به نام جنبش عدم تعهد معروف است، نخستین بار در جریان تشکیل اولین کنفرانس سران 22 کشور آسیایی و 6 کشور افریقایی در شهر باندونگ اندونزی به وجود آمد. در این کنفرانس که از 18 تا 27 آوریل 1955م به دعوت دکتر احمد سوکارنو رئیس جمهور وقت اندونزی تشکیل شد، شخصیت‌های نامداری هم‌چون جواهر لعل نهرو نخست‌وزیر هند، چوئن لای نخست وزیر چین و جمال عبدالناصر رئیس جمهور مصر حضور داشتند. در کنفرانس باندونگ، پنج اصل معروف هم‌زیستی مسالمت‌آمیز بین کشورهای دارای نظام‌های مختلف سیاسی به تصویب رسید که شامل: استعمارزدایی و مبارزه با امپریالیسم، ایجاد وحدت و یک‌پارچگی میان کشورهای جهان سوم، برقراری مناسبات اقتصادی آزاد و مستقل از هر دو ابرقدرت شرق و غرب و کمک به برقراری صلح و امنیت میان کشورهای عضو می‌باشد. جنبش عدم تعهد، تشکیلات و مرکز ثابتی ندارد و در فاصله هر یک از کنفرانس‌های سران، رئیس آخرین کشور میزبان، ریاست جنبش و ترتیب دعوت جلسات بعدی کنفرانس را برعهده دارد. با این حال تشکیلات این جنبش عبارتند از: کنفرانس سران که باید در هر سه سال تشکیل جلسه دهند؛ دفتر اجرایی شامل کمیته هماهنگی متشکل از برخی کشورهای عضو، و کنفرانس وزرای امور خارجه که هر سال یک جلسه دارند. اولین جلسه رسمی جنبش عدم تعهد و آغاز به کار آن، در جریان کنفرانس سال 1961م در شهر بلگراد یوگسلاوی بود. این جنبش در حال حاضر بیش از یک‌صد عضو دارد و پس از سازمان ملل متحد، بزرگ‌ترین سازمان بین‌المللی جهان است.

کشتار اهالی روستای "قانا" در لبنان توسط رژیم صهیونیستی (1996م)
در 18 آوریل 1996م نیروی هوایی رژیم صهیونیستی، مقر نیروهای حافظ صلحِ سازمان ملل در دهکده قانا در جنوب لبنان را که صدها غیر نظامی لبنانی در آن پناه گرفته بودند مورد حمله قرار داد. در این حمله وحشیانه که در جریان عملیات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی علیه لبنان تحت عنوان خوشه‌های خشم انجام شد، حدود 110 غیر نظامی لبنانی کشته و تعدادی نیز مجروح شدند. قتل عام فجیع این پناهندگان که 33 تن از آنان، کودکان زیر 10 سال بودند، خشم افکار عمومی را در جهان برانگیخت و صهیونیست‌ها را به خاتمه دادن به بمباران لبنان مجبور کرد. در این حال، امریکا مانع تصویب قطعنامه شورای امنیت در محکومیت رژیم اسرائیل شد. اما مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای، ضمن محکوم کردن این جنایت، تل آویو را به پرداخت 2/4 میلیارد دلار غرامت به قربانیان فاجعه قانا ملزم کرد. هرچند که رژیم صهیونیستی به دلیل عدم ضمانت اجرایی مصوبات سازمان ملل از پرداخت این غرامت نیز خودداری نمود، اما این محکومیت بازتابی از انزجار جهانیان از جنایات رژیم صهیونیستی به دنبال آورد.

انفجار اوکلاهما سیتی
ساختمان فدرال در شهراوکلاهماسیتی در روز ۱۸آوریل 1995 میلادی با انفجار مهیبی فروریخت . در این حادثه حداقل ۱۸۰ نفر که تعداد زیادی از آنان کودکان یک مهدکودک بودند جان باختند . با تحقیقات پلیس مشخص شد که تیموتی مک وی، عامل این انفجار بوده است. در بازجویی‌ها وی علت این اقدام را انتقامجویی از مرگ ۸۰ تن از اعضای داویدیان در حادثه واکو اعلام کرد . 3سال قبل از آن، حادثه واکو رخ داده بود. تا قبل از وقوع حادثه 11 سپتامبر انفجار اوکلاهماسیتی بزرگ‌ترین حادثه تروریستی تاریخ آمریکا به شمار می‌آمد.


درگذشت "آلبرت انیشتین" فیزیک‌دان شهیر و مبتکر فرضیه اتمی (1955م)
آلبرت اینشتین (به آلمانی: Albert Einstein) (زاده ۱۴ مارس ۱۸۷۹ - درگذشته ۱۸ آوریل ۱۹۵۵) فیزیک‌دان نظری زاده‌ی آلمان بود. او بیشتر به خاطر نظریّه نسبیت و بویژه برای هم‌ارزی جرم و انرژی (E=mc۲) شهرت دارد. علاوه بر این، او در بسط تئوری کوانتوم و مکانیک آماری سهم عمده‌ای داشت.

اینشتین جایزه نوبل فیزیک را در سال ۱۹۲۱ برای خدماتش به فیزیک نظری و به خصوص به خاطر کشف قانون اثر فوتوالکتریک دریافت کرد. او به دلیل تأثیرات چشمگیرش، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فیزیکدانانی شناخته می‌شود که به این جهان پا گذاشته‌اند.در فرهنگ عامه، نام «اینشتین» مترادف هوش زیاد و نابغه شده‌است.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار