نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ايران گفت: آمارها نشان می دهد به رغم تلاش ستودنی و پیشرفت های حاصل شده ، ایران در تولید فناوری نیاز به بازنگری دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان ، محسن جلال ‌پور در دومین همایش ملی تعامل صنعت با دانشگاه که در دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان (هایتک ماهان) در حال برگزاری است ، با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی بر پایه شرکت های دانش بنیان و سرمایه های معنوی مردمی قابل دستیابی است ، افزود: تعامل صنعت و دانشگاه بایستی به ایجاد این زنجیره در کشور منتج شود.

وی خاطرنشان کرد: بدین ترتیب پژوهشگاهها ، مراکز تحقیقاتی ، پارک های علم و فناوری و مراکز رشد ، نهادهای واسط و شکل دهنده ی تعامل دانشگاه و صنعت هستند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی استان کرمان به وجود 4 میلیون و 400 دانشجو در بیش از 2 هزار مرکز دانشگاهی کشور اشاره و تصریح کرد: با اینکه رتبه‌ی ایران در نانو و تکنولوژی 17 تا 20 و سهم تولید در جهان 106 و همه زیرساخت‌ها فراهم است ، اما متأسفانه در تبدیل علم به فناوری موفق نبوده ایم.
وی بر شناسایی مزیت ‌های نسبی کشور بر مبنای آینده‌پژوهی، حمایت از توسعه پژوهی و ایجاد هم‌ سویی و تعامل میان مراکز فرهنگی و دانشگاهی تأکید کرد و یادآور شد: امروز علم به تنهایی در توسعه راه به جایی نمی‌برد.

جلال پور به ارائه ی آخرین آماری که وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در اسفند 91 منتشر کرده بود ، پرداخت و تصریح کرد: بر اساس این آمار ، 33 پارک علم و فناوری در کشور وجود دارد که از این تعداد 24 پارک ، وابسته به وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ، 6 تا وابسته به دانشگاه ، 2 تا وابسته به جهاد دانشگاه و یکی وابسته به نهاد ریاست جمهوری است.

وی گفت: تعداد زیادی شرکت های دانش بنیان و 148 مرکز رشد در کشور ایجاد شده است که 75 مرکز در پارک های فناوری ، 44 مرکز در دانشگاههای کشور ایجاد شده و 29 مرکز نیز وابسته به سازمان های تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی و دانشگاه جامع علمی و کاربردی است.

جلال پور با اعلام اینکه با وجود این‌ مراکز رشد، شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری بسیار در کشور باید به دنبال این باشیم که چه عواملی برای تبدیل علم به فناوری نیاز است، تأکید کرد: باید به دنبال پیوند صنعت و دانشگاه در کشور باشیم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی استان کرمان افزود: در کشور به طور متوسط سالانه 28 اختراع انجام می‌شود، این در حالیست که این آمار در کره‌ی جنوبی 526 برابر، هند 62 برابر، عربستان بیش از 6 برابر و ترکیه بیش از 2 برابر ایران است.

جلال‌پور خاطرنشان کرد: اجرا نکردن کامل قانون حمایت از شرکت‌ های دانش بنیان، ناهماهنگی میان دانشگاه‌ها و مرکز فناوری ، کاهش مداوم بودجه‌ی فناوری نسبت به بودجه‌ی کل کشور و ارتباط نداشتن با نخبگان، از عوامل اصلی نبود پیوند میان صنعت و دانشگاه است./س

برچسب ها: فناوری ، بازنگری ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.