عملیات نیروهای امنیتی و نظامی اوکراین در تعدادی از شهرهای شرقی این کشور با هدف بازپس گرفتن ساختمان های دولتی تحت اشغال طرفداران روسیه آغاز شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری ها، وزارت کشور اوکراین در بیانیه ای اعلام کرد جدایی طلبان طرفدار روسیه چهارشنبه به یک پایگاه نظامی نزدیک شهر ماریپول در شرق این کشور حمله کردند و نظامیان گارد ملی اوکراین نیز در پاسخ به شلیک تیر هوایی اقدام کردند.

وزارت کشور اوکراین در این بیانیه افزود : گروهی از معترضان مسلح خود را به این پایگاه رساندند و از سربازان گارد ملی خواستند از شورش آنها بر ضد دولت جدید اوکراین که مورد حمایت غرب است حمایت کنند.
 
در این بیانیه آمده است: زمانی که این درخواست جدایی طلبان رد شد آنها تلاش کردند وارد این پایگاه شوند که نظامیان گارد ملی اقدام به تیراندازی هوایی کردند.
 
در این بیانیه مشخص نشده است که این اقدام تلفاتی داشته است یا نه.

جدایی طلبان عملا کنترل شهر ماریپول را به دست گرفته اند.

جدایی طلبان طرفدار روسیه کنترل ساختمانهایی دست کم در 10 شهر در شرق اوکراین را به دست گرفته اند.

این در حالیست که وزیر امور خارجه اوکراین چهارشنبه شب تاکید کرد روسیه باید حمایت از اقدامات تروریستی(!) را متوقف کند.

وی دیشب تاکید کرد روسیه باید حمایت از اقدامات تروریستی را متوقف و نیروهای نظامی اش را از مرزهای اوکراین دور کند.

"آندری دشچیتسا"، وزیر امور خارجه اوکراین که چهارشنبه شب وارد ژنو شد، تاکید کرد: ما خواستار آن هستیم که روسیه از اقدامات تروریستی در شرق اوکراین حمایت نکند.
 
آندره دشچیتسا افزود دولت اوکراین از روسیه می خواهد نیروهای نظامی خود را از مرزهای شرقی اوکراین دور کند تا تنش های موجود در این مناطق کاهش یابد.

روز چهارشنبه شورشیان مخالف دولت مرکزی اوکراین و طرفدار روسیه در مناطق شرقی اوکراین با نیروهای دولتی درگیر شدند. طرفداران روسیه در این مناطق خواستار آن هستند که استان های آنها نیز همانند شبه جزیره کریمه به خاک روسیه ملحق شود یا دست کم این که رژیم فدرال در اوکراین برقرار و به مناطق مختلف اختیارات گسترده واگذار شود.

وزیر امور خارجه اوکراین همچنین بار دیگر انتظارات دولت اوکراین را در خصوص شبه جزیره کریمه که در ماه مارس از این کشور جدا و از طریق برگزاری یک همه پرسی به خاک روسیه ملحق شد، یادآوری کرد. وی تاکید کرد کیف خواستار آن است که دولت روسیه تایید کند که کریمه بخش جدایی ناپذیر اوکراین است و نیروهای نظامی خود را از این استان جنوبی اوکراین خارج نماید.

در عین حال؛ نمایندگان کشورهای غربی و روسیه چهارشنبه شب در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد بار دیگر بر سر گزارش جدید این سازمان درباره حقوق بشر در اوکراین به مشاجره پرداختند اتهاماتی را به یکدیگر وارد کردند.

نمایندگان روسیه تاکید کردند این یک گزارش تحریف شده است اما نمایندگان آمریکا ، فرانسه و انگلیس با استناد به این گزارش از روسیه خواستند از دخالت در امور داخلی اوکراین خودداری ورزد.

ویتالی چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل متحد، تاکید کرد گزارش سازمان ملل در خصوص وضعیت حقوق بشر در اوکراین، گزارشی جانبدارانه است و به طور منصفانه اوضاع و شرایط ساکنان روس زبان این کشور را منعکس نمی کند. چورکین ضمن هشدار درباره خطر وقوع یک جنگ داخلی واقعی در اوکراین، تاکید کرد مقامات جدید کیف باید هر چه زودتر یک گفتگوی واقعی را با جدایی طلبان مناطق شرق کشورشان آغاز کنند.

از طرف دیگر مارک لیال گرانت نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد در اظهاراتی کاملا متضاد با سخنان نماینده روسیه تاکید کرد گزارش سازمان ملل متحد نشان می دهد که روس زبان ها در شبه جزیره کریمه هرگز مورد تهدید واقع نشده اند و هرگز رفتار خشونت آمیز و حملات ساختارمند برضد جامعه روس زبان های اوکراین صورت نگرفته است.

وی با اشاره به تنش های کنونی در مناطق روس زبان شرق اوکراین، تصریح کرد هرگز نباید گروههای شبه نظامی کاملا مجهز و مسلح به سلاحهای خودکار را تظاهرکنندگان صلح جو بدانیم.

سامانتا پاور نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد نیز در این باره تاکید کرد بهترین روش برای کاهش تنش ها در مناطق روس زبان شرق اوکراین این است که فعالان مسلح طرفدار روسیه در این مناطق، ساختمان های دولتی را که به زور اشغال کرده اند ترک کنند. وی خاطر نشان کرد دولت روسیه نیز باید نیروهای نظامی خود را از مرزهای اوکراین خارج کند وبه تلاشهای خود برای برهم زدن ثبات و امنیت اوکراین پایان دهد.

نمایندگان انگلیس و آمریکا در سازمان ملل متحد همچنین تاکید کردند مقامات اوکراین تا کنون در برابر آشوب ها و اقدامات تحریک آمیزی که فعالان طرفدار روسیه در مناطق روس زبان شرق اوکراین مرتکب شده اند، از خود خویشتن داری نشان داده اند. این دو مقام غربی ابراز امیدواری کردند که نشست چهارجانبه ای که قرار است روز پنجشنبه در ژنو درباره اوکراین برگزار شود، شرایط را برای حل و فصل سیاسی بحران اوکراین فراهم آورد.

ژرار آرو نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد نیز تاکید کرد اقدامات تحریک آمیز و خشونت بار گروههای مسلح در مناطق شرقی اوکراین، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بیست و پنجم ماه مه را که برای آینده این کشور بسیار حیاتی است، به خطر انداخته است و این برای شورای امنیت مسئله ای غیرقابل قبول است. ژرار آرو افزود: ما به روسیه اجازه نخواهیم داد مانع از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اوکراین شود یا این که این انتخابات را بی اعتبار کند.

ایوان سیمونوویچ، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر با ارائه گزارش خود درباره اوکراین به شورای امنیت، تاکید کرد لازم است که تظاهرکنندگان در مناطق شرقی اوکراین سلاحهای خود را زمین بگذارند و به اقدامات تحریک آمیز خود پایان دهند. وی در این گزارش از متهم کردن مستقیم روسیه در قضایای شرق اوکراین خودداری کرده است.

در گزارش ایوان سیمونوویچ آمده است همه کسانی که به خشونت دامن می زنند و به تظاهرکنندگان سلاح می دهند باید مسئول حوادث دردناک و پیامدهای آن معرفی شوند. سیمونوویچ در عین حال در گزارش خود از نیروهای امنیتی اوکراین خواسته است برای مقابله با معترضان به طور بی رویه به زور متوسل نشوند.

گزارش کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد که روز سه شنبه در ژنو منتشر شد، از مقامات جدید اوکراین خواسته است از تحریک به تنفر خودداری نمایند و حقوق اقلیت های مقیم اوکراین را نیز رعایت کنند. این گزارش در پی دو ماموریتی که کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در ماه مارس در اوکراین انجام داد، تهیه هشده است.

وزیر خارجه اوکراین قرار است روز پنجشنبه در نشست چهارجانبه ای که با حضور جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و کاترین اشتون مسئول بلند پایه سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برگزار خواهد شد شرکت کند. شرکت کنندگان در این نشست تلاش خواهند کرد راهی مناسب برای کاهش تنش ها در اوکراین به ویژه در مناطق شرقی این کشور پیدا کنند.

در آستانه این نشست، "آنگلا مرکل" ، صدراعظم آلمان ابراز امیدواری کرد نشست چهار جانبه بین المللی روز پنجشنبه در ژنو برای بررسی اوضاع اوکراین به راه حل سیاسی بحران این کشور بیانجامد.

گئورگ اشتریتر، معاون سخنگوی دولت آلمان چهارشنبه گفت: امیدواریم این نشست برگزار شود و نشست های بیشتری در همین ارتباط صورت گیرد.

سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه، از اقدامات اوکراین برای اعاده قانون و نظم در شرق این کشور حمایت کرد و از کی‌یف خواست تا به مسوولیت خود در این زمینه عمل کند.

جی کارنی در این زمینه به خبرنگاران که در هواپیمای ویژه ریاست جمهوری سفر می‌کردند گفت که کی‌یف تاکنون با خویشتنداری قابل تحسینی نسبت به اقدامات بی‌ثبات کننده جدایی‌طلبان مسلح در این کشور برخورد کرده است.

در همین حال، مسکو از ایالات متحده آمریکا انتقاد کرده است که از جنگی که کی‌یف علیه مردم خود اعلام کرده است» حمایت می‌کند.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه منتشر کرد از عملیات ویژه ارتش اوکراین برای مقابله با جدایی‌طلبان مسلح و هوادار مسکو در شرق کشور به عنوان جنگ علیه مردم اوکراین یاد کرده است.

مسکو درباره پیامدهای وخیم چنین حمایت بی‌ملاحظه‌ای از دار و دسته‌اش در کی‌یف، به واشنگتن هشدار داده است.

از سوی دیگر همزمان با آغاز عملیات ارتش اوکراین در شرق این کشور که از هفته پیش خواهان استقلال و پیوستن به روسیه شده‌اند، خبرگزاری اینترفاکس اعلام کرده که سربازان اوکراینی روز چهارشنبه یک تیم تلویزیونی روسیه را در شهر خارکف بازداشت کرده‌اند.

ارتش اوکراین از روز چهارشنبه عملیاتی را که ضدتروریستی می‌خواند برای پس گرفتن ساختمان‌های دولتی در شرق کشور آغاز کرد و اعلام کرده که کنترل فرودگاه شهر اسلاویانسک را در درست گرفته است.
 
از سوی دیگر گزارش می‌رسد که طرفداران روسیه همچنان ساختمان‌های دولتی را در شهرهای «دونتسک» و «اسلاویانسک» در اشغال خود دارند. جدایی طلبان در «کراماتورسک» نیز چند خودرو زرهی ارتش اوکراین را به غنیمت گرفته و پرچم روسیه را روی آن‌ها نصب کرده‌اند.

نخست وزیر اوکراین روز چهارشنبه در واکنش به سخنان ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، که گفته است عملیات ارتش اوکراین، این کشور را در آستانه جنگ داخلی قرار می‌دهد، مسکو را به صدور تروریسم به اوکراین متهم کرد.

پوتین سه شنبه شب در گفت‌وگوی تلفنی با صدراعظم آلمان، عملیات ارتش اوکراین در شهر کراماتورسک برای باز پس گیری فرودگاه این شهر از افراد مسلح را خلاف قانون اساسی دانست و هشدار داد که این اقدامات اوکراین را در آستانه جنگ داخلی قرار می‌دهد.

در روزهای گذشته وزیر خارجه روسیه و سپس نخست وزیر این کشور هشدار مشابهی داده بودند اما این نخستین بار است که ولادیمیر پوتین از احتمال جنگ داخلی در اوکراین سخن می‌گوید.

نشست بررسی اوضاع ژنو ، می تواند نخستین گام در مسیر احیای اوضاع عادی در اوکراین باشد.

اوکراین در ماه فوریه شاهد یک کودتا بود که در نتیجه آن و با توجه به شورش های مرگبار در این کشور ، افراد جدیدی به قدرت رسیدند.

رئیس جمهور ویکتور یانوکوویچ به علت نگرانی های امنیتی ناگزیر به خروج از اوکراین شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار