روزنامه تلگراف چاپ لندن نوشت :‌واشنگتن مرکز اصلی نظام سرمایه داری و حکومت عده ای ثروتمند بر اکثریت مردم می باشد .

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه تلگراف ؛‌ تازه ترین تحقیقات دانشگاه پرینستون و تعدادی دیگر از دانشگاههای آمریکا اثبات می کند که نظام حاکم بر این کشور دموکراسی نبوده و سرمایه داری می باشد . در نظام سرمایه داری تعداد معدودی ثروتمند بر عموم مردم حکومت می کنند . 

دولت آمریکا در واقع تلاشی برای تحقق منافع آحاد شهروندان این کشور انجام نمی دهد چرا که مقامات و سردمداران کاخ سفید خود از سران سرمایه داری بوده و ترجیح میدهند اهداف و منافع هم کیشان خود را در اولویت کاری خود قرار دهند . 

این گزارش تحت عنوان " تئوری های تست سیاست آمریکائیان " از میان شهروندان عادی و نیز نخبگان سیاسی این کشور تهیه و تدوین شده است . همچنین وضعیت سیاست در آمریکا از این افراد در مورد سیاست از سال 1981 تا 2002 در واشنگتن پرسیده شده است . 

بر اساس بررسی انجام شده ، ایالات متحده بطور کامل تحت سلطه ثروتمندانی است که در دولت این کشور فعالیت دارند . در کاخ سفید این فعالان اقتصادی و سرمایه داران نقش اصلی را در سیاست گذاری های آن ایفا می کنند . در حقیقت سیاست های این کشور نه بر اساس رصد شرایط موجود و تصمیم گیری طبق مصلحت عوام مردم است بلکه وضعیت اقتصادی این تعداد معدود سرمایه دار در اولویت تصمیمات قرار دارد . 

روزنامه تلگراف در ادامه این گزارش می نویسد : مطالعات کارشناسی شده در این بررسی نشان میدهد که تعداد معدود ثروتمند به این دلیل قادرند در سیاست های کلی واشنگتن تاثیر بگذارند که قدرت و نفوذ زیادی در مقامات این کشور دارند در حالی که رای و خواسته مردم نقش خاصی در تصمیمات سردمداران آن ندارند . 

محققان در این بررسی به این نتیجه دست یافتند که سازمان های لابی گر و وابسته به اقلیت سرمایه دار سهم اصلی را در منافع دولت آمریکا دارند . به گفته کارشناس این بررسی هنگامی که عوام شهروندان آمریکا مخالف گروه یا حزب ثروتمند خاصی در داخل دولت باشند تاثیر چندانی بر آن گروه یا حزب وارد نمی شود چرا که حافظان منافع آنان قدرت نفوذ بیشتری دارند . 

از دیدگاه نظام حکومتی در آمریکا منافع و اولویت های اقلیت ثروتمند و البته قدرتمند قابل مقایسه با منافع و خواسته های اکثریت عادی مردم نیست . 

برخی از کارشناسان دولتی در آمریکا معتقدند که منافع این دو گروه از یکدیگر جدا بوده و توجه به یکی از آنها تاثیری بر تحقق دیگری ندارد . با این حال پرواضح است که در بسیاری از موارد منافع دو گروه هم پوشانی داشته و با یکدیگر تداخل پیدا می کند . 

در این گزارش همچنین  آمده است :‌ بر اساس تحقیقات میدانی ، تقریبا اکثریت منابع ،‌ثروت و خدمات در آمریکا در کنترل اقلیت ثروتمند بوده و برای اهداف و خواسته های جمعیتی کمتر از 10 درصد کل جامعه صرف و هزینه می گردد . 

بعنوان مثال ،‌نگاهی به تصمیم دولت آمریکا برای تجاوز به خاک عراق بیندازیم . این تصمیم از دیدگاه منافع اقتصادی برای اکثریت شهروندان معمولی آمریکا کاملا زیانبار بوده است اما از منظر سرمایه داران کاخ سفید ـ که در اسلحه سازی ، تجارت نفت و عتیقه فعال هستند ـ‌ این حمله کاملا مفید و ضروری بوده است . به همین سبب  دولت آمریکا بی وقفه تصمیم خود برای تجاوز را عملی و در این مسیر توجهی به انتقادات گسترده علیه خودنداشت . 



انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار