وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه در كشورمان محور توسعه كالبدي و مادي است و شهورندان محور توسعه نيستند و توسعه در ايران با شاخص هايي همچون ميزان ارتقاي رفاه، دانش، توانمندي، قدرت رقابت شهروندان در بين المللي سنجيده نمي شوند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به  نقل از مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت راه وشهرسازي، عباس آخوندي كه شامگاه روز گذشته (سه شنبه) در نشست هم انديشي با حضور اساتيد دانشگاه ها، شهرداران و صاحب نظران استان سيستان و بلوچستان سخن مي گفت، اظهار داشت: بعد از 35سال فعاليت در بعد از انقلاب در حوزه هاي مختلف اعم از دولتي، دانشگاهي و اجتماعي و خصوصي فهميدم كه در ايران محور توسعه كالبدي و مادي است و شهورندان محور توسعه نيستند.

وزير راه و شهرسازي ادامه داد: تجربه به بنده مي گويددر سفر به استان ها آنچه كه طرح و به آن توجه مي شود شاخص هاي فيزيكي و كالبدي است و در مورد شاخص هاي ديگر بحث نمي شود و هنوز دولت را محور توسعه مي دانند. البته در سراسر جهان دولت نفشي محوري دارد وكسي نمي تواند منكر آن شود اما ما آنقدر اين نقش را بزرگ مي كنيم مه نقش بازيرگان اصلي تحت تاثير دولت قرار مي گيرد.

وي توضيح داد: نمي خواهم داستان هاي پيچيده درخصوص شاخ هاي توسعه را خيلي ساده كنيم و اگرقبول كنيم كه اصلي ترين موضوع شهروندان هستند موضوعات طور ديگري ديده مي شوند.

وي تاكيد كرد:سوال من اين است كه چرا استان سيستان و بلوچستان با وجود منابع مادي، انساني و موقعيت جغرافيايي كم نظير چرا آنطور كه بايد باشد نيست؟ البته اين موضوع مختص اين استان نيست و من نگاه استراتژيك به آن دارم و در مورد كل ايران هم اين موضوع مطرح مي شود كه چرا ايران جايگاه پيشتازي در توسعه را ندارد.

آخوندي تصريح كرد: نگاه من نسبت به استان سيستان و بلوچستان مثبت است و از اينكه هميشه تصويري كه از اين استان ترسيم مي شود فقير است رنج مي برم. اين شايد براي جلب توجه و حذب بودجه بيشتر بوده است اما در طول زمان امكان جذب سرمايه و توسعه متوازن را از دست داده ايم.

وزير راه و شهرسازي يادآور شد: ظرفيت هاي مادي استان از نظر معادن و حتي در برخي نقاط منابع آبي، موقعيت نسبتا استثنايي اين استان در دسترسي به آبهاي آزاد خارج از تنگه هرمز، دسترسي به دو كشور و شبه قاره هند و منابع انساني اعم از وجود نزديكبه 100 هزار دانشجو در استان فارغ از كيفيت و ارزيابي آنها ظرفيت هاي قابل توجهي است كه در عين حال مي بينيم سيماي شهري كيفيت نازلي را دارد.

وي در توضيح خود در مورد استان سيستان و بلوچستان افزود: توسعه محور شرق سه دهه قدمت دارد و در سياست هاي ابلاغي مقام معظم رهبري در زمينه اقتصاد مقاومتي نيز به اين موضوع پرداخته شده است امابرابطه چند ميليوني استان هاي شرقي با اين طرح چيست و نقش شهروندان و نحوه حضور آنها در اين طرح ديده نمي شود كه ÷يشنهاد مي كنم دانشگاهيان استان با برگزاري همايش هايي در اين زمينه كنكاش كنند.

وي پيشنهاد داد: يك جريان جذب سرمايه اعم از انساني و مادي را به استان سيستان و بلوچستان را ساماندهي كنيم و حرف ها را از سطح ايده و طرح به پروژه هاي سرمايه پذير تبديل كنيم. و بايد پژوهشي در زمينه ارتقاي كيفيت زندگي انجام شود كه در اعتلاي اخلاقي و دانش جامعه نقش موثر داشته باشد و اگر اينچنين نباشد اين پژوهش ابتر خواهد بود.

آخوندي در بخش ديگري از سخنانش در پاسخ به پيشنهاد يكي از حضار در خصوص ايجاد پژوهشكده حمل ونقل در استان سيستان و بلوچستان بيان داشت:درصدد هستيم بين مركز تحقيقات وزارتخانه و دانشگاه با حضور مداوم اعضاي هيات علمي رابطه اي عميق باشد و پيشنهاد مي كنم در خصوص ايجاد شعبه اي از مركز تحقيقات در استان سيستان و بلوچستان با رئيس اين مركز مذاكره كنيد.بنده هم موضوع را به ايشان اعلام خواهم كرد.

وزير راه و شهرسازي در جمع بندي سخنانش با اشاره به اينكه اگر حس تعلق در شهروندان ايجاد شود مي توان با رفتارهاي غلط مقابله كرد، تاكيد كرد:. براي انضباط شهري نيازمند نظارت اجتماعي علاوه بر نظارت اداري هستيم. همچنين در وزارت راه وشهرسازي تلاش مي كنيم دفاتر مهندسي با سابقه ايران كه ثروتهاي ملي هستند متلاشي نشوند و تا حدي اين كار انجام شده و انجام خواهد شد.

بنابر اين گزارش در اين نشست هم انديشي، اساتيد دانشگاه ها، شهرداران و صاحب نظران استان سيستان و بلوچستان بابيان ديدگاه هاي خود در خصوص مشكلات شهرسازي زاهدان، لزوم تجديد نظر در سياستهاي شهري و بازنگري در طرح جامع و تفصيلي شهر، حمايت از شركت هاي مشاور بومي، تجديد نظر در طي كردن دوره هيا آموزشي براي اساتيد به منظور ارتقاي پايه مهندسي، توسعه حمل ونقل در شقوق مختلف، پرداخت مطالبات پيمانكاران، ايجاد نمايندگي پژوهشكده حمل و نقل در استان سيستان و بلوچستان، توجه به ظرفيت هاي موجود استان در زمينه بافت تاريخي، معماري بومي و انرژي باد و خورشيد، اعلام دانشگاه دريانوردي و علوم دريايي چابهار براي همكاري با وزارت راه وشهرسازي و تهيه امكانات آزمايشگاهي در حوزه مهندسي در دانشگاه استان سيستان و بلوچستان به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در اين نشست معاون معماري و شهرسازي، رئيس سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي، معاون ساخت بزرگراه هاي شركت ساخت و مديران كل استاني نيز حضورداشتند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار