رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اسلام‌آباد غرب گفت: شهرستان اسلام‌آباد غرب 210‌هزار هکتار وسعت دارد که از این مقدار 130هزار هکتار منابع طبیعی است و از این مقدار نیز 40هزار هکتار مرتع و 90هزار هکتار را جنگل تشکیل می‌دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه


علی شهبازی گفت: بیشترین گونه جنگلی در اسلام‌آباد غرب را بلوط ایرانی تشکیل می‌دهد و کیکوم، ارژن و بنه دیگر گونه‌های جنگلی در این شهرستان هستند.

وی بیان کرد: امروزه شکل تخریب جنگل تغییر پیدا کرده چرا که در گذشته بیشترین فشار بر روی جنگل برای تهیه سوخت بود اما حال تبدیل جنگل به دیم‌زارهای کم‌بازده مهم‌ترین فشار را بر روی جنگل وارد می‌کند.

شهبازی تصریح کرد: متاسفانه برخی افراد سود‌جو در اسلام‌آباد غرب نیز با قطع درختان منجربه نابودی جنگل شده و قسمتی از جنگل را به زمین کشاورزی تبدیل کرده‌اند که در همین راستا نیز سالیانه بین 100 تا 150 پرونده برای متخلفان تشکیل می‌شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه سالیانه بین 30 تا 40 هکتار از جنگل‌ها اسلام‌آباد غرب توسط افراد سودجو به زمین زراعی تبدیل می‌شود گفت: جریمه‌های سختی برای افراد متخلف در نظر گرفته شده که متناسب با قطر درخت قطع شده افراد خاطی جریمه می‌شوند

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اسلام‌آباد غرب تهیه ذغال از درختان بلوط را یکی از عوامل نابودی جنگل‌های بلوط عنوان کرد و افزود: برای تهیه یک کیسه ذغال لازم است تا چندین درخت قطع شود و در نهایت کیسه ذغال نیز با نازل‌ترین قیمت به فروش می‌رسد و این در حالی است که یک سازمان جهانی قیمت پایه هر درخت بلوط را 172میلیون تومان قیمت گذاری کرده است.

وی با اشاره به بیماری ذغال بلوط به‌عنوان یکی از عوامل نابودی جنگل‌ها،بیان کرد: متاسفانه بیماری سوسک چوب خوار و ذغال بلوط از منطقه ایلام به نقاطی از جنگل‌های اسلام آباد غرب سرایت کرد که عواملی نظیر خشکسالی، ریز گرد‌ها و آتش‌سوزی نیز در انتشار این بیماری موثر هستند.

وی گفت: این بیماری باعث خشکیدگی درختان می‌شود که در اسلام‌آباد غرب مقابله لازم با آن در سطح 500 هکتار صورت گرفت و میزان 100 هکتار ازدرختان جنگلی بیمار بطور کامل قطع و سوزانده شدند.

شهبازی راهسازی، خط آهن و آتش‌سوزی را از دیگر عوامل مهم نابودی جنگل‌ها عنوان کرد و گفت: برای حفظ و حراست از جنگل و درحتان بلوط به‌عنوان یک ودیعه الهی نیاز به کمک فرمانداری، نیروی انتظامی و دستگاه قضائی داریم

برای ایجاد یک درخت بلوط، بین 70 تا 150 سال زمان لازم است که گاه چندین درخت بلوط، در لحظه‌ای از تفریح ناآگاهانه، برای همیشه دود شده و بی‌هیچ جایگزینی، از تاریخ جنگل‌های اسلام‌آباد غرب محو می‌شوند.

داستان تلخ قطع 30 تا 40 هکتار از درختان بلوط در این شهرستان سالیانه تکرار می‌شود و این نابودی تنها مختص به سودجویی افراد طمع کاری است که اراضی کشاورزی را به زمین‌های زراعی دیم کم بازده تبدیل کرده‌اند./س

برچسب ها: کرمانشاه ، شهرستان ، هکتار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.