یک نماینده مجلس گفت: بخش کشاورزی هنوز به شکل سنتی اداره می‌شود و در حوزه گیاهان دارویی که باید به شکل صنعتی باشد هنوز گام‌های اولیه برداشته نشده است.

ایرج ندیمی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه کشور استعداد کشت گیاهان دارویی و خوراکی را دارد ولی اعتبارات لازم برای این بخش ندارد، اظهار داشت: سیاست‌های کلی، به موضوع گیاهان دارویی در بخش پزشکی و هم در بخش کشاورزی پرداخته نشده در حالی که ظرفیت کشور با توجه به شرایط آب و هوایی برای تولید و کشت این محصولات بسیار مطلوب است.
 
وی عنوان کرد: در گذشته محصولات دارویی ما صنعتی و شیمیایی نبودند و این به معنی بهداشتی بودن این محصولات است.
 
وی عنوان کرد: کشور ما هم از نظر نیروی انسانی و هم از نظر وضعیت آب و هوایی استعداد کشت و تولید این گیاهان را دارد.
 
وی گفت: با توجه به اهمیتی که گیاهان دارویی دارند بسیاری از کشورهای اروپای با وجود نداشتن شرایط آب و هوایی مطلوب اقدام به کشت این محصولات می‌کنند.
 
وی درباره اینکه برداشت و کشت این نوع گیاهان چه اندازه صنعتی است، ‌عنوان کرد: به طور کلی ما در حوزه کشاورزی سنتی هستیم و در بخش دارویی که باید صنعتی عمل کنیم هنوز گام‌های اصلی برداشته نشده است، حتی صنعت‌گران و کارآفرینان رویکرد قابل توجهی به این حوزه ندارند.
 
وی ادامه داد: یکی از دلایل عدم حفظ سرمایه در بخش کشاورزی همین سنتی بودن آن است و چون کشاورزان ما به طور سنتی برداشت می‌کنند درآمدشان با میزان هزینه برابری نمی‌کند، بنابراین یکی از راه‌های توسعه کشاورزی تلفیق صنعت و سنت است.
 
وی درباره اینکه چه میزان اعتبارات در این حوزه در نظر گرفته می‌شود گفت: تسهیلات ویژه‌ای در این زمینه تعیین نمی‌شود، و مهم‌ترین نکته عدم آگاهی و تعریف درست آن است که وزارت بهداشت و جهاد و کشاورزی باید پیگیر این موضوع باشند.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: کشاورزی ، نیرو ، کار ، آب ، هوا ، گیاه ، دارو ، خوراک ، زمین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار