پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ در گزارشی با عنوان"تلاش های امریکا برای تجهیز گروه های مسلح در سوریه رسوایی فعالیت محرمانه سیا در بنغازی" به بررسی برخی وقایع و حقایق در سوریه می پردازد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ "سیمون هرش" خبرنگار سرشناس امریکایی برنده جایزه ادبی پولیتزر که مقاله های جنجال برانگیزی را درباره قتل عام در ویتنام و رسوایی شکنجه ها در زندان های عراق نوشته است ، در گزارشی به بررسی برخی وقایع و حقایق در سوریه می پردازد و می نویسد:ژانویه گذشته ، کمیته اطلاعات سنای امریکا گزارشی را درباره حمله سپتامبر 2012 گروهی از شبه نظامیان مسلح به کنسولگری امریکا و یکی از تشکیلات محرمانه سیا در بنغازی منتشر کرد ؛ حمله ای که منجر به مرگ کریستوفر استیونز سفیر امریکا در این کشور و سه نفر دیگر شد.

در این گزارش از نقص عملکرد وزارت امور خارجه امریکا و عدم تامین امنیت کافی برای این کنسولگری و نیز عملکرد ضعیف اطلاعاتی برای عدم هشدار به ارتش امریکا برای حضور در منطقه تحت فعالیت سیا انتقاد شد.

آن چه که درباره این ماجرا به گوش دیگران رسید حاکی از نقض حفاظت از کارکنان این کنسولگری بود اما هرش در گزارش خود به حقایق بیشتری اشاره دارد:در ضمیمه بسیار محرمانه و طبقه بندی شده این گزارش که هیچ گاه علنی نشده ، به توافق نامه محرمانه ای اشاره شده است که اوایل سال 2012 بین دولت های باراک اوباما رئیس جمهور امریکا و اردوغان نخست وزیر ترکیه منعقد شد. بر اساس مفاد این توافق نامه قرار شد با حمایت مالی ترکیه ، عربستان سعودی ، قطر ، سیا و با حمایت ام آی 6 ، تسلیحات از زرادخانه های معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی به سوریه انتقال یابد.

چندین شرکت تحت پوشش و نهادهای مستقل استرالیایی تشکیل شد و سربازان بازنشسته امریکایی که هیچگاه متوجه نشدند واقعا برای چه کسانی کار می کنند به منظور مدیریت این روند و ارسال تجهیزات به سوریه ، اجیر شدند.
این عملیات محرمانه با هدایت دیوید پترائوس مدیر سیا صورت گرفت اگرچه سخنگوی پترائوس هر گونه وجود چنین ماموریتی را تکذیب کرده است.
این عملیات در آن زمان برای کمیته های اطلاعاتی کنگره امریکا افشا نشد اگرچه بر اساس قانون از دهه 1970 باید چنین اقدامی صورت می گرفت. مشارکت ام ای 6 در این عملیات در واقع این امکان را به سیا داد که از اجرای این قانون با محرمانه کردن آن، سرپیچی کند.
یکی از افسران اطلاعاتی سابق امریکا که نامش فاش نشده است ، توضیح می دهد که سال ها سرپیچی از اجرای این قانون در اجرای برخی عملیات صورت گرفته است.
حتی در ضمیمه بسیار محرمانه این گزارش که تنی چند از مقامات بلند پایه جمهوری خواه و دموکرات مجلس نمایندگان و سنای امریکا و کمیته های اطلاعاتی آنها از مفاد آن اطلاع یافتند ، به کل ماجرایی که در بنغازی پیش از این حمله صورت گرفته ، اشاره نشده است و این که چرا کنسولگری امریکا هدف حمله قرار گرفت. 

این مقام اطلاعاتی سابق امریکا که ضمیمه این گزارش را خوانده است در این خصوص می گوید در واقع تنها ماموریت این کنسولگری فراهم کردن امکان انتقال پنهانی تسلیحات بوده است.
در واقع حقیقت بیشتر این ماجرا در قتل کریس استیونز سفیر سفارت بنغازی لیبی نهفته است ؛ کسی که در کانون تلاش های امریکا برای تجهیز گروه های مسلح در سوریه و اقدامات برای براندازی دولت بشار اسد رئیس جمهور این کشور قرار داشته است.

البته هرش تنها کسی نیست که ماجرای انتقال تسلیحات از لیبی به سوریه پرداخته است. سی ان ان نیز اوت گذشته در گزارش به ماجرای قاچاق تسلیحات بنغازی اشاره کرد و وال استریت ژورنال ، دیلی تلگراف و برخی دیگر از منابع اطلاعاتی نیز تایید کردند که کنسولگری امریکا در بنغازی برای اجرای عملیات محرمانه سیا مورد استفاده قرار گرفته است.
این منابع خبری می گویند حضور وزارت امور خارجه امریکا در بنغازی در واقع پوشش دیپلماتیکی را برای ماموریت پنهانی گذشته سیا فراهم می کند.
فیلیپ گیرالدیکونفیرمز از افسران اطلاعاتی سابق سیا در این خصوص می گوید: در واقع کنسولگری امریکا در بنغازی یک مرکز اطلاعاتی بوده که اصلا وجهه دیپلماتیک نداشته است و شمار اندکی از افسران اطلاعاتی وزارت امور خارجه به علاوه مترجمان محلی در آن فعالیت داشتند.
پایگاه بزرگ تر سیا در یک ساختمان مجزا در فاصله کوتاهی از این کنسولگری قرار داشته است که البته از سوی گروهی از نظامیان محلی حفاظت می شد. 
دستور العمل اجرایی سیا در بنغازی بیشتر بر دو موضوع متمرکز بوده است : نظارت بر فعالیت گروه های محلی القاعده و  انصار الشریعه و انتقال تسلیحات آزاد شده از زرادخانه های سرهنگ قذافی. کارکنان آن هم شامل نیروهای سیا بودند که با شبه نظامیان محلی همکاری می کردند.
خبرگزاری رویترز در گزارشی اشاره کرده است که ماموریت سیا در بنغازی یافتن تسلیحات سنگینی بوده که از زرادخانه های دولت لیبی به یغما رفته بودند.
سرهنگ ویلیمام بویکین بازنشسته نیز ماه ژانویه گذشته در اظهاراتی گفت استیونز در چارچوب تلاش ها برای تجهیز مخالفان در سوریه در بنغازی حضور داشته است.
وی می گوید استیونز دستور حمایت از شورشیان سوریه را داشت و کنسولگری امریکا در بنغازی در واقع کانون این فعالیت بود.
حتی بیزینس اینسایدر نیز در گزارشی به مرتبط بودن استیونز به تروریست ها در سوریه اشاره دارد و می نویسد عوامل امریکایی و به طور اخص کریس استیونز سفیر مقتول از انتقال تسلیحات سنگین از لیبی به دست شورشیان در سوریه اطلاع داشتند.
مارس سال 2011 استیونز به رابط امریکا با مخالفان مرتبط با القاعده لیبی شد و مستقیما با عبدالحکیم بالحاج از گروه مبارزان اسلامی لیبی کار می کرد ؛ گروهی که اکنون منحل شده است و برخی از مبارزان آن در حمله ای که منجر به قتل استیونز شد شرکت داشتند.
دیلی تلگراف نوامبر سال 2011 گزارش داد بالحاج به عنوان رئیس شورای نظامی طرابلس در تلاش ها برای تامین پول و تسلیحات به شورشیان در سوریه ، با سران ارتش آزاد سوریه در استانبول و مرز ترکیه ملاقات داشت.
ماه گذشته نیز تایمز لندن گزارش داد یک فروند کشتی لیبیایی حامل یک محموله بزرگ تسلیحاتی برای سوریه در آبهای ترکیه لنگر انداخت. این محموله 400  تنی شامل انواع تجهیزات و تسلیحات از جمله موشک های ضد هوایی زمین به هوا اس ای 7 و آر پی جی بود.
خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد شورشیان سوریه از این تسلیحات سنگین برای هدف قرار دادن بالگردهای و هواپیماهای جنگنده دولت سوریه استفاده کرده اند.
طبق برخی گمانه زنی ها ، دلیل این که سیا تدابیر امنیتی مناسب را برای حفاظت از کنسولگری بنغازی یا حتی نجات استیونز اتخاذ نکرد ، این بوده است که تلاش داشته است از  پوشش فعالیت خود به عنوان یک عملیات عادی وزارت امور خارجه ، محافظت کند. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار