روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به موضوع ابوطالبی نوشت این مساله می‌تواند بر تلاش‌های طرفین برای حل موضوع هسته‌ای تاثیرگذار باشد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه نیویورک تایمز در شماره امروز خود در اینترنت در مقاله ای به قلم "سومینی سنگوپتا" و "ریک گلادستون" نوشت: اعتراضات ایران به تصمیم آمریکا برای ندادن روادید به سفیر جدید این کشور در سازمان ملل و ابهام در اینکه این مناقشه تا کجا پیش خواهد رفت ، فقط احساسات دو طرف را جریحه دار نکرده است. این اعتراضات محدودیت های قانون بین الملل را در زمانی که مفاد آن با منافع کشور میزبان ، یعنی آمریکا ، در تضاد است آشکار کرده است.

به نوشته این روزنامه، دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز جمعه اعلام کرد برای حمید ابوطالبی ، نماینده پیشنهادی ایران برای سازمان ملل ، روادید صادر نخواهد کرد. آمریکا و ایران هیچکدام در خصوص ابوطالبی کوتاه نیامده اند و این مسئله تلاش های هر دو طرف را برای پرداختن به مسائل مهم دیگر پیچیده تر کرده است. 

ایران روز سه شنبه با یک نشست برنامه ریزی شده فوری برای ابلاغ شکایت رسمی خود به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل ، بر شدت فشارهای خود افزود. ایرانی ها همچنین از یک کمیته ویژه مجمع عمومی سازمان ملل که به شکایات درباره کشور میزبان می پردازد درخواست کردند سه شنبه آینده نشست فوق العاده ای ترتیب دهد که این کمیته نیز با آن موافقت کرد. 

هیئت نمایندگی ایران دوشنبه شب برای این کمیته که به کمیته روابط با کشور میزبان معروف است و 19 کشور در آن عضویت دارند نامه ای ارسال کرد که در آن نوشت: ندادن ویزا به نماینده یک کشور عضو سازمان ملل با اصول قانون بین الملل و منشور ملل متحد از جمله اصول تساوی حاکمیت کشورها و احترام به حق حاکمیت و استقلال سیاسی کشورها منافات دارد. ریاست این کمیته با قبرس و آمریکا نیز از اعضای آن است. 

این کمیته می تواند موضوع را به مجمع عمومی ارجاع دهد. 

استفان دویاریچ سخنگوی بان کی مون از گمانه زنی درباره اینکه بعد چه اتفاقی ممکن است بیفتد خودداری کرد. وی به خبرنگاران گفت: ما باید منتظر بمانیم تا ببینیم این کمیته چه می کند و چه تصمیمی می گیرد.

در سال 1988 وقتی آمریکا از صدور روادید برای یاسر عرفات ، رئیس وقت سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) برای حضور در نشست سازمان ملل خودداری کرد ، محل نشست از نیویورک به ژنو تغییر یافت. کارشناسان حقوقی گفته‌اند مورد ابوطالبی و اقدام آمریکا بسیار غیرمعمول است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار