مدیر پروژه انجمن یوزپلنگ آسیایی گفت: خراسان شمالی دو منطقه از 18 منطقه زیست یوزپلنگ آسیایی کشور را در خود جای داده است.

 
 
 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بجنورد، به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست خراسان شمالی محمدصادق فرهادی نیا در مراسم تقدیر از محیط بانان زیستگاه یوزپلنگ آسیایی میاندشت جاجرم افزود: با گذشت 10 سال از آغاز فعالیت این انجمن در منطقه میاندشت، خوشبختانه شاهد حفظ حیات وحش و افزایش جمعیت آهو به عنوان طعمه اصلی یوزپلنگ در آن هستیم.

وی گفت: در خراسان شمالی به جز منطقه میاندشت، در منطقه شکارممنوع بهکده رضوی در شهرستان مانه و سملقان نیز آثار و نمایه هایی از زیست یوز مشاهده شده که البته تاکنون مستندسازی نشده است.

پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم از چند سال پیش به عنوان منطقه تکثیر در اسارت یوزپلنگ آسیایی انتخاب شده و پارک ملی ضامن آهو در این منطقه زیستگاه غنی آهو است که طعمه اصلی یوزپلنگ است.

مطهری مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی هم گفت: خوشبختانه اهمیت یوز در بین مردم چند برابر شده و ما نیازمند کمک همه آحاد جامعه و ظرفیتهای اطلاع رسانی صدا و سیما، خبرگزاری ها، جراید، دانشگاهها، تشکل های زیست محیطی و جوامع محلی هستیم تا بتوانیم نماد ملی محیط زیست کشور را حفظ کنیم.

در پایان این مراسم که با همکاری انجمن یوزپلنگ آسیایی و اداره کل محیط زیست خراسان شمالی برگزار شد از 12 نفر از محیط بانان پناهگاه حیات وحش میاندشت و پارک ملی ضامن آهو با دادن هدایایی تقدیر شد.

مشاهدات محیط بانان و تصاویر دوربین های تله کاشته شده محیط زیست از زیستن حدود 8 قلاده یوز آسیایی در پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم حکایت دارد و بنا بر برخی مشاهدات انتظار می رود 2 تا 4 قلاده از این گونه ارزشمند نیز در منطقه بهکده رضوی وجود داشه باشد./س

برچسب ها: یوز ، پلنگ ، اسیایی ، خراسان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.