تقویت ارتش و ادعاهای ارضی روزافزون چین، بلندپروازی‌های هسته‌ای کره شمالی و دیگر تحولات راهبردی در شرق آسیا احتمالا محور اصلی مذاکرات در نشست 24 آوریل شینزو آبه و باراک اوباما در توکیو خواهد بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری کیودو ، تقویت ارتش و ادعاهای ارضی روزافزون چین ، بلندپروازی‌های هسته‌ای کره شمالی و دیگر تحولات راهبردی در شرق آسیا احتمالا محور اصلی مذاکرات در نشست 24 آوریل شینزو آبه نخست وزیر ژاپن و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در توکیو خواهد بود.

 پس از انضمام ماه گذشته شبه جزیره کریمه اوکراین به روسیه و ابراز نگرانی دموکراسی‌های مهم در این خصوص و اینکه می‌تواند چالشی جدی برای حاکمیت قانون در سراسر جهان باشد، کارشناسان از آبه و اوباما خواستند پیامی صریح را ارسال کنند مبنی بر اینکه این دو متحد هیچگونه تلاش چین را برای تضعیف کنترل ژاپن بر جزایر سنکاکو در دریای چین شرقی تحمل نخواهند کرد.

بلندپروازی‌های هسته‌ای کره شمالی نیز یکی دیگر از موضوعات مهم مورد بحث در مذاکرات آبه و اوباما خواهد بود. ژاپن و کره شمالی این ماه نخستین مذاکرات رسمی در سطح دولت را طی بیش از یک سال گذشته برگزار کردند. این نشست درپی نشانه‌های اخیر ازسوی کره شمالی درخصوص تمایل این کشور برای ازسرگیری دیپلماسی با ژاپن برگزار شد.

کره شمالی سال 2002 اعلام کرد 13 تبعه ژاپن را در دهه 1970 و 1980 ربوده است اما مذاکرات در این باره دسامبر سال 2012 درپی آزمایش موشکی دوربرد کره شمالی با بن بست روبرو شد.
مذاکرات شش جانبه درباره برنامه هسته‌ای کره شمالی که آمریکا و ژاپن به همراه روسیه، چین ، کره جنوبی و خود کره شمالی نیز در آن مشارکت دارند از سال 2009 به حال تعلیق درآمده است.
کره شمالی طی چند هفته اخیر با مجموعه آزمایش های موشکی و شدت بخشیدن به لفاظی های خود به تنش ها در شبه جزیره کره دامن زده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار