طفره رفتن و فرار از مسئولیت‌پذیری به موضوع پیش‌داوری و سرزنش دیگران ارتباط مستقیم دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، پیش‌داوری کردن درباره دیگران اکثر اوقات به سرزنش کردن آن‌ها منجر می‌شود. اگر سرزنش نوعی بازی است که همه ما گرفتار آن هستیم و به آن آلوده‌ایم، زیرا به وسیله آن از پذیرش مسئولیت کار‌هایمان طفره می‌رویم و با فرافکنی نتیجه اعمال و کار‌هایمان سعی می‌کنیم دیگران را مقصر جلوه دهیم و کس دیگری را مقصر جلوه دهیم و او را سرزنش کنیم.  
 
این موضوع مهم است که ما سرزنش را از کجا یاد می‌گیریم. مسلما باید بدانیم که هر فرد سرزنش کردن را از بچگی و در میان خانواده و دوستان و همسالان و جامعه خود فرا می‌گیریم و در طول زندگی این رفتار را یاد می‌گیریم و آن را تمرین می‌کنیم و کم کم با خود و دیگران بیگانه می‌شویم.  
 
اما باید در نظر داشته باشیم هر فرد مسئول اعمال زندگی خود است و هر انسانی می‌تواند اشتباه کند و از اشتباهات خود درس بگیرد، فقط باید راهنما باشیم نه سرزنش کننده دیگران، زیرا با سرزنش کردن دیگران افراد را از خود دور می‌کنیم.  
 
ما باید با‌‌ رها کردن قضاوت و با ابراز همدلی و یادگرفتن بخشش و همدلی با قضاوت و پیش داوری مقابله کنیم و ما باید خود و دیگران را به عنوان قطعه‌ای از پازل آفرینش قبول کنیم و دوست داشته باشیم، باید پیش داوری‌ها را از روح و روان خود دور کنیم و با احترام به اصل تفاوت‌های فردی و پذیرش نقص‌ها و نقاط قوت خود و دیگران به بلوغ فکری و معنوی دست پیدا کنیم.  
 
گزارش از: محمدرضا نظری
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار