353 نوع پرنده بومی و غیربومی از راه‌های بسیار دور یعنی از سیبری، کانادا و دانمارک کیلومترها راه را پیموده و به دریاچه پریشان می‌آیند و پس از گذران فصلی، دوباره به محل زندگی اولیه خود باز می‌گردند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ دریاچه پریشان کازرون بزرگترین دریاچه آب شیرین کشور است که متاسفانه به دلیل خشکسالی و برداشت بی‌رویه آب توسط کشاورزان در حال خشک شدن است، اما احیای آن سبب احیای زندگی می‌شود  

این دریاچه که به زبان محلی (پیرشون) نامیده می‌شود در فاصله 15 کیلومتری شرق شهر کازرون واقع شده که آب‌های سطحی حاصل از ریزش‌های جوی حوضه‌ای به مساحت 263 کیلومتر مربع را در خود ذخیره می‌کند.

آب این دریاچه از صدها چشمه کوچک و بزرگ مناطق دشت ارژن و دشت فامور و چشمه‌های زیادی که در کف دریاچه وجود دارند، تأمین می‌شود.

این دریاچه زیستگاه گونه‌های نایابی از پرندگانی چون درنا، پلیکان، فلامینگو، غاز، اردک، چنگر و غیره است. پریشان تنها دریاچه آب شیرین فلات ایران است که عمق آب آن از 5/3 تا 5 متر گزارش شده است. ویژگی‌های مهم این دریاچه نه به خاطر داشتن ماهیان خوش طعم و آب شیرین آن بلکه به دلیل اکوسیستم بسیار مهم آن است، به طوری که 353 نوع پرنده بومی و غیربومی را در خود جای می‌دهد.

در حال حاضر این زیستگاه اکولوژیکی در حالت پریشانی وخشکی به سر می برد، بارندگی های ناکافی و برداشت بیش از حد منابع آب با وجود بیش از 1000 حلقه چاه آب که به گفته مسئولان بیش از 300 حلقه آن غیر مجاز است از عوامل خشکی این زیستگاه اکولوژیکی است/س.

  

برچسب ها: پرنده ، بومی ، دریاچه ، پریشان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.