عضو هیئت علمی گروه فرهنگ و ارتباطات اسلامی دانشکده صدا و سیما گفت: یکی از دست‌آوردهای انقلاب در هنر، استقلال بود که به معنای خوداکتفائی، بازگشت به فرهنگی که در جامعه جاری است .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان،حجت‌الاسلام والمسلمین سید حمید میرخندان دیروز در نشست تخصصی تبیین هنر انقلاب در محل سینما سپاهان اصفهان پیرامون دست‌آوردهای انقلاب اسلامی برای هنر اظهار کرد: هما‌ن‌گونه که انقلاب اسلامی ایران در عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دست‌آوردهائی را به همراه داشته در هنر نیز تاثیرگذاربوده است.

وی افزود: در رشته‌های مختلف هنری پیش از انقلاب به طور عام، یک سرگشتگی و خودباختگی در برابر دیگر سبک‌های هنری در فضای جامعه حاکم بود، هنر در کشور ما با فرهنگ سرزمین ما کمتر کسوت داشت و بیشتر تحت تاثیر جریان‌های هنری غرب بود، یکی از دست‌آوردهای انقلاب در هنر، استقلال بود که به معنای خوداکتفائی، بازگشت به فرهنگی که در جامعه جاری است.

عضو هیئت علمی گروه فرهنگ و ارتباطات اسلامی دانشکده صدا و سیما با اشاره به کمک هنر به فرهنگ انقلابی و دینی تصریح کرد: هنر شیوه بیان و بازنمائی زیبائی‌ها بوده که این موضوع اختصاص یه فرهنگ خاصی ندارد، در کشور ما فرهنگ دینی می‌تواند توسط هنر زیباشناسانه بیان شود که از این طریق زیبائی‌های آموزه‌های دینی خود را در سطح نخبگان و عام مردم جامعه انعکاس دهد.

وی با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که هیچ اندیشه‌ای جاوید نمی‌شود مگر آن‌که در قالب هنری قرار گیرد، افزود: هنر جانمایه اندیشه و دغدغه‌‌ای است که در پشت یک اثر وجود دارد و هنرمندان زمانی‌که به پختگی می‌رسند، در ورای اثر هنری مفهوم و معنا را جست‌وجو می‌کنند و تعامل فرهنگ با اثر هنری در این حوزه شکل می‌گیرد.

حجت‌الاسلام میرخندان خاطرنشان کرد: هنرمند هر‌ چقدر از فرهنگ سیراب شود در سطح فرهنگ عامه و نخبگان با ارائه آثار خود تاثیرگذار بوده و اشتباه است که هنر را فقط در فرم و تسلط هنرمند بر خود بدانیم.

وی پیرامون وجه تمایز شهید آوینی به عنوان شید شهیدان اهل قلم با دیگر هنرمندان دهه‌ خود، بیان کرد: در کتاب آئینه جادو و به طور ویژه در کتاب حکمت سینما، شهید آوینی سینمارا تنها تکنینک و تکنولوژی نمی‌دارند و بررسی می‌کند که سینما به چه میزان خواستگاه فرهنگی، انسان‌شناختی و فلسفی دارد و سبک انسان را به گونه‌ای تعریف می‌کند که برای بیان، اقتضائات و ملاحضلات فرهنگی را در نظر داشته باشد.

عضو هیئت علمی گروه فرهنگ و ارتباطات اسلامی دانشکده صدا و سیما افزود: سینما فقط تکنیک نیست، اگر بخواهیم مفاهیم دینی را با سینما منطبق کنیم، مستلزم نگاه عمیق و حکمی به آموزه‌های فرهنگی است و به طور مثال در تئاتر که متاثر بر فرهنگ است/س.


 
.

برچسب ها: اصفهان ، نشست ، تبیین ، هنر ، انقلاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.