روزنامه فایننشال تایمز با اشاره به مذاکرات اخیر وین تصریح کرد تهران با ایفای نقشی مهم در حل مشکلات خاورمیانه می‌تواند تحول ساز باشد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه فایننشال‌تایمز امروز در اینترنت در تحلیلی به قلم "دیوید گاردنر" نوشت: دور سوم مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران آخر هفته گذشته خاتمه یافت. واشنگتن از صدور روادید برای "حمید ابوطالبی" نماینده جدید این کشور در سازمان ملل خودداری می‌کند. کنگره آمریکا که هر دو مجلس آن به اتفاق آراء قانونی را در وتوی صدور روادید تصویب کرد، در پوستش نمی‌گنجد!!!! 

به نوشته این روزنامه،‌ یک عامل محرک دیگر برای کسانیکه موضع منفی (در قبال مذاکرات هسته ای ایران) دارند، گزارشهای مربوط به انعقاد یک قرارداد تهاتری نفت در ازای واردات (کالا) به ارزشی بالغ بر 20 میلیارد دلار بین روسیه و تهران است- این درحالی است که روسیه جزو شش قدرت جهان (در کنار آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و چین) است که بدنبال یک راه حل دیپلماتیک برای برنامه هسته‌ای ایرانند. 

فایننشال‌تایمز نوشت: دستاوردهای بالقوه حصول توافق با ایران چنان بزرگ است که هیچیک از این مسائل قادر به منحرف کردن مسیر مذاکرات نیست. 

این روزنامه ادامه داد: سیاستمداران و دیپلماتهایی که در ماههای اخیر با مقامات ایران سر وکار داشته اند، می‌دانند که آنها خواهان دستیابی به توافقند. یک دیپلمات عالی رتبه اروپایی که مستقیما در جریان مذاکرات بود، گفت: نحوه عمل آنها بسیار جالب است و آنها هستند که به مذاکرات شتاب می‌دهند چون این مسئله برای آنها نقش تعیین کننده دارد. یکی از متحدان برجسته ایران در منطقه می گوید: آنها کاملا بر این مسئله متمرکزند.

فایننشال‌تایمز در ادامه نوشت: ایرانیان وارثان سرفراز یک فرهنگ کهن ثروتمند  و مقاومت اند و از اینکه پيشتر بازیچه قدرتهای امپراطوری و بدتر از همه کودتای انگلیسی- آمریکایی 1953 بوده اند که به سرنگونی یک دولت مردمی انجامید، احساس انزجار دارند. 

این روزنامه در پایان به برخی سنگ‌اندازی‌ها در مسیر مذاکرات اشاره کرد و نوشت: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با خنثی کردن تلاش کنگره، با تحریکات اسرائیل، برای تشدید تحریمها به جای کاهش آنها طی روند مذاکرات، تقریبا یک چهره جنگ‌افروزانه از مخالفانش به تصویر کشید. افکار عمومی آمریکا بطور قاطع با ماجراجویی های جدید در خاورمیانه مخالف است- و جنگ با ایران را مادر همه جنگهای منطقه ای می‌داند. ایران به عنوان کشوری که نقش مهمی در حل مشکلات خاورمیانه داشته باشد،‌ می‌تواند تحول‌ساز باشد.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار