مديرکل دفتر توسعه شبکه‌هاي آبياري و زهکشي شرکت مديريت منابع آب ايران گفت: در سه سال نخست برنامه پنجم توسعه کشور، 198 هزار هکتار شبکه اصلي و 39 هزار هکتار شبکه فرعي آبياري و زهکشي در کشور ساخته شده است.

به‌ گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از  پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو (پاون)، ابوالقاسم سلماسي افزود: در سال‌هاي 1390 تا پايان 1392، در مجموع 237 هزار هکتار شبکه آبياري و زهکشي در کشور ساخته شده است.

وي هدف از اين اقدام را توسعه احداث شبکه‌هاي آبياري و زهکشي اصلي و فرعي با لحاظ مديريت بهره‌‌برداري و نگهداري سازه‌اي و غيرسازه‌اي سامانه به انضمام توسعه مديريت مشارکتي آب بران دانست.

سلماسي درباره ضرورت‌هاي اين اقدام، گفت: تکميل سامانه آبياري از شبکه اصلي (انتقال و توزيع) تا شبکه فرعي ورودي به مزرعه براي بهبود بازده آبياري، جلوگيري از تلفات ناشي از نفوذ، تبخير از سطح و خودکفايي در توليد محصول‌هاي مهم و راهبردي و ايجاد اشتغال، از ضرورت‌هاي ساخت شبکه‌هاي آبياري و زهکشي در کشور است.

مديرکل دفتر توسعه شبکه‌هاي آبياري و زهکشي شرکت مديريت منابع آب ايران درباره دستاوردهاي ملموس اين اقدام، گفت: ايجاد عمران و آباداني، توسعه و رونق کشاورزي، بهره‌برداري بهينه از منابع آب و خاک، جلوگيري از مهاجرت روستاييان، ايجاد حدود 100 هزار شغل به صورت مستقيم و 100 هزار شغل به صورت غيرمستقيم و افزايش عملکرد محصول به ميزان تقريبي دو برابر در هکتار، ازجمله دستاوردهاي ساخت شبکه‌هاي آبياري و زهکشي در کشور است.

وي در ادامه درباره برنامه شاخص دفتر توسعه شبکه‌هاي آبياري و زهکشي شرکت مديريت منابع آب ايران در دو سال آينده، گفت: تحقق برنامه استفاده از اعتبار فاينانس در سطح 134 هزار هکتار شبکه آبياري و زهکشي اصلي و فرعي، برنامه شاخص اين دفتر است.

سلماسي افزود: هدف بلندمدت ما، ساخت حدود 500 هزار هکتار شبکه اصلي و يک ميليون هکتار شبکه فرعي است و در کوتاه‌مدت نيز به‌دنبال ساخت حدود 134 هزار هکتار شبکه آبياري و زهکشي از محل اعتبار فاينانس هستيم.

وي سپس گفت: با اجراي اين طرح، براي حدود 50 هزار نفر به صورت مستقيم و براي 50 هزار نفر ديگر به صورت غيرمستقيم، شغل ايجاد مي‌شود.

سلماسي افزود: صرفه‌جويي حدود 10 درصد در مصرف آب شبکه در سال و افزايش عملکرد محصول به ميزان تقريبي دو برابر در هکتار، از ديگر دستاوردهاي اجراي اين طرح خواهد بود.

انتهای پیام/
برچسب ها: وزارت ، نیرو ، زهکشی ، شبکه ، آبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار