بر اساس تحقیقات انجام شده عربستان سعودی به چهارمین قطب هزینه نظامی جهان تبدیل شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی، تحقیقات نشان می دهد عربستان سعودی به چهارمین قطب هزینه نظامی جهان تبدیل شده است. 

دفتر امور خلع سلاح سازمان ملل متحد روز گذشته در نیویورک محل این سازمان، جلسه ای برای بررسی  وضع خلع سلاح در جهان برگزار کرد. در این نشست، وضع هزینه‌های نظامی در جهان بررسی شد. 

گزارش‌های مطرح در این نشست نشان می دهد بخش اعظم هزینه‌های نظامی در جهان را آمریکا و متحدانش انجام می دهند. موسسه تحقیقات صلح در شهر استکهلم سوئد نتایج تحقیقات خودش را درباره هزینه های نظامی و تسلیحاتی در نشست دیروز ارائه کرد. براساس این گزارش در سال 2013 بیش از یک 1747 میلیارد دلار در بخش تسلیحات هزینه شد. 

"سام پرلو فریمن" مدیر موسسه تحقیقاتی استکهلم در این نشست گفت:« بخش اعظم هزینه های نظامی جهان در سال2013، به آمریکا و کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) و چند کشور متحد آمریکا در خارج از پیمان ناتو بوده است. این کشورها در مجموع 64 درصد کل هزینه های نظامی جهان را در سال گذشته به خودشان اختصاص دادند.»

باآنکه در سال گذشته هزینه‌های نظامی آمریکا اندکی کمتر از سال2012 بود، هزینه‌های نظامی رژیم های متحد آمریکا به صورت فزاینده ای افزایش یافت.  عربستان سعودی که متحد اصلی آمریکا در منطقه خاورمیانه و حامی گروه‌های شبه نظامی مسلح در سوریه است، در سال 2013، هزینه‌های نظامی خود را چهارده ممیز هشت دهم درصد افزایش داد که بیشترین افزایش هزینه نظامی در میان کل کشورهای جهان در سال گذشته بود. 

سام پرلو فریمن گفت:« عربستان سعودی در تغییری قابل توجه از نظر میزان هزینه های نظامی در جهان ، در رتبه چهارم قرار گرفته است. هرگز عربستان سعودی تا پیش از این در چنین موقعیتی قرار نداشت.»

"جان فیفر" از کارشناسان مطالعات سیاست گذاری آمریکا در این خصوص گفت:« رژیم‌های هم پیمان با آمریکا هزینه های نظامی خود را بسیار افزایش داده اند. این کشورها به تقویت توان نظامی و دفاعی خود مبادرت می کنند. تجربه تاریخی نشان داده است که وقتی کشوری به افزایش هزینه های نظامی اش مبادرت می کند به سمت جنگ می رود و وقتی مناقشه ای در منطقه رخ بدهد، این کشورها از توان نظامی شان استفاده می کنند.»

شرکت کنندگان در نشست دیروز نیویورک تاکید داشتند که هزینه نظامی در جهان به صورت خاص در کشورهای حوزه خاورمیانه و حوزه اقیانوسیه در حال افزایش است. آمریکا باآنکه هزینه‌های نظامی اش را اندکی کاهش داده است همچنان بزرگترین صادرکننده تسلیحات و تجهیزات نظامی در جهان است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار