حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی به همراه جمعی از وزرا، معاونان و مشاوران رییس جمهوری امروز به استان مرزی سیستان و بلوچستان سفر کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان.، 

 دو سفر قبلی رییس جمهوری به استان های مرزی خوزستان (24 دیماه 92)، و هرمزگان (6 اسفند 92) و سفر امروز به سیستان و بلوچستان حاکی از آن است که دولت تدبیر و امید برنامه های کاری خود را از مرزهای ایران اسلامی آغاز کرده است و این بیانگر توجه ویژه دولت یازدهم به توسعه مناطق مرزی و نقاط محروم است.

اینک که سومین سفر داخلی روحانی به این استان مرزی، پهناور و استراتژیک کشور انجام می شود؛ در ذیل به نکاتی در مورد سیستان و بلوچستان اشاره می کنیم.

نکته نخست اینکه برقراری امنیت کامل شرط لازم توسعه این استان است؛ موضوعی که رییس جمهوری بر آن تاکید کرد که همه مردم، قبایل و طوایف خوب و وطن دوست استان باید با در نظر گرفتن این مهم که امنیت، بستر توسعه است، دولت را در برقراری امنیت کامل و توسعه استان یاری کنند.

1300 کیلومتر نوار مرزی، ظرفیت های ویژه و خاص کشاورزی و اقلیمی، ظرفیت های گردشگری، معادن متنوع و غنی استان، اتصال به دریا و آبهای آزاد را می توان از جمله ظرفیت های سیستان و بلوچستان نام برد که مورد توجه دولت تدبیر و امید است.

برنامه دولت برای توسعه سواحل مکران

سواحل مکران یکی از مزیت های ویژه سیستان و بلوچستان و ظرفیت مهم و مؤثر برای توسعه استان است و دولت سعی دارد توسعه آن را در دستور کار دهد تا استان در مسیر پیشرفت، متحول شود.

موقعیت استراتژیک، توسعه بندر چابهار، ساخت اسکله های بزرگ و تسریع در اجرای پروژه های راه، راه آهن و اتصال این استان به شمال کشور و افغانستان و توسعه سواحل مکران از جمله مواردی است که برای توسعه این استان ضرورتی انکارناپذیر است.

همچنین این استان دارای شرایط منطقه ای ویژه نیز است؛ افغانستان و پاکستان که با سیستان و بلوچستان هم مرز هستند، مشکلات امنیتی بسیاری دارند و دولت بر سر انعقاد یک قرارداد بلندمدت و راهبردی با افغانستان در حال رایزنی است.

در این راستا همچنین به دنبال گسترش و ارتقای سطح روابط با پاکستان هستیم تا مشکلاتی که از خارج مرزها به سیستان و بلوچستان سرایت می کند، کاهش یابد.

عدم استفاده مناسب از ظرفیت های مرزی از جمله تجارت مرزی، مشکل ناامنی که با توجه به طراحی ها و بدخواهی های دشمنان نظام و تمرکز و توجه آنان در نقاط مرزی، سیستان و بلوچستان را دچار مشکلات مضاعف کرده است، گستردگی استان، بیکاری فراگیر، خشکسالی، بادهای موسمی و ریزگردها، ضعف استان در زمینه راه های مواصلاتی و راه آهن و خشکسالی از مهمترین مشکلاتی است که مردم این استان مدتهاست از آن رنج می برند.

سرزمین اسطوره ای سیستان و بلوچستان

سرزمین اسطوره ای سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران با وسعتی حدود 181 هزار و 758 کیلومتر مربع، پهناورترین استان ایران است و بیش از 11درصد وسعت کشور را دربر می گیرد.

سیستان و بلوچستان 1100 کیلومتر مرز با کشورهای پاکستان و افغانستان و 300 کیلومتر مرز آبی با دریای عمان دارد و به دلیل قرار گرفتن در موقعیت راهبردی و ترانزیتی از اهمیت فراوانی برخوردار است به ویژه بندر چابهار که تنها بندر اقیانوسی ایران و آسانترین و بهترین راه دسترسی کشورهای آسیای میانه به آبهای آزاد است.

مردم استان سیستان و بلوچستان از قومیتهای بلوچ و سیستانی هستند که سیستانی ها به گویش فارسی سیستانی صحبت می کنند و پیرو مذهب تشیع هستند و مردم بلوچ عموما پیرو مذهب تسنن اند و به زبان شیرین بلوچی متعلق به گروه زبان های آریایی سخن می گویند.

این استان بیشتر آب و هوای گرم و خشک دارد اما در عین حال از تنوع آب و هوایی و اقلیمی ویژه ای برخوردار است و مناطق کوهستانی، جنگلی و باتلاقی نیز در این استان پهناور به چشم می خورد.

زاهدان مرکز این استان است که از طریق راه آهن با میرجاوه پاکستان ارتباط دارد و از سوی کرمان هم به راه آهن سراسری ایران متصل است.

استان سیستان و بلوچستان با داشتن موقعیت راهبردی بازرگانی و ترانزیتی و دارا بودن کشاورزی و باغبانی به ویژه میوه های استوایی و گرمسیری، همچنین جاذبه های فراوان تاریخی، طبیعی و نیز صنعت در حال رشد از توانایی و ظرفیت فوق العاده ای برای توسعه و آبادانی برخوردار است.

رییس دولت تدبیر و امید در سفر دو روزه به سیستان و بلوچستان با مردم زاهدان، زابل و چابهار دیدار خواهد کرد.

نشست ایثارگران و منتخبان، حضور در همایش سرمایه گذاری و توسعه استان و دیدار علمای اهل سنت و شیعه سیستان و بلوچستان از جمله برنامه های روحانی در این سفر است.

  انتهای پیام //س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.