رئیس شورای ملی زیتون تاکید کرد: توسعه زیربخش های کشاورزی باید با بهینه کردن مصرف آب، همگرایی خود را با محیط زیست افزایش دهد تا به رشد پایدار در بلندمدت امیدوار باشیم.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي راديو اقتصاد؛ احمد  بلندنظر كشاورز نمونه كشور و رييس شوراي ملي زيتوندر  برنامه اقتصاد كشاورزي و توسعه رادیو اقتصاد گفت: اصلی ترین چالش در عرصه اقتصاد کشاورزی شدت بالای مصرف آب به معنی تولید محصولی کمتر با مصرف بیشتر آب است.

وی افزود: در مقایسه با کشورهای توسعه یافته برای تولید یک واحد محصول کشاورزی در ایران تا چندین برابر و گاهی تا دهها برابر آب مصرف می شود که ضمن تشدید برداشت بی رویه از منابع زیرزمینی سبب می شود محیط زیست هم آسیب ببیند.

بلندنظر گفت: باید به سمت واردات با رویه و منطقی در بخش مصرف کشاورزی حرکت کنیم به طوری که با ساماندهی بخش آب و منابع زیرزمینی هم سازگاری داشته باشد.

وی افزود: محصولات کشاورزی را می توان با واردات تامین کرد اما محیط زیست را نمی توان از خارج وارد کرد.

بلندنظر گفت: اگر روند کنونی ادامه یابد در آینده برای تامین آب شرب هم با مشکل مواجه خواهیم شد که هم کشاورزی، هم معیشت و هم محیط زیست را تهدید خواهد کرد.

وی افزود: برای برخورد با این چالش ها نیاز داریم طرح های توسعه کشاورزی و بازمهندسی فعالیت های این حوزه را متناسب با مختصات منابع آبی کشور در بلندمدت تنظیم کنیم.

رئیس شورای ملی زیتون همچنین پیش از این هم با بیان اینکه سرانه مصرف زیتون در کشور 200 گرم در سال است ، گفت : این میزان باید با 150 درصد افزایش به 500 گرم برسد تا ضریب سلامت بخشی آن کامل شود.

احمد بلندنظر گفت : در 1392 سال "آور"  ، تولید محصول زیتون به 80 هزار تن رسید.

عضو کمیته شورای بین المللی زیتون رئیس شورای ملی زیتون با اشاره به تأثیر مصرف زیتون در سلامت به شهروندان توصیه کرد : از زیتون سالم و غیرشکسته استفاده کنند و زیتون سیاه و بی هسته را خریداری نکنند.

بلندنظر همچنین از واردات 10 هزار تن روغن زیتون در سال خبر داد که به دلیل افزایش نرخ ارز سبب افزایش قیمت این محصول در داخل کشور شده است.

بنابراین گزارش میزان سرانه مصرف روغن زیتون در یونان 24 کیلوگرم، اسپانیا 14 کیلوگرم، ایتالیا 12 کیلوگرم ؛ اما در ایران سرانه مصرف روغن زیتون 160 گرم است.

برغم مصرف پایین روغن زیتون میزان تولید داخلی برای مصرف داخلی کافی نیست و بیشتر از اسپانیا، یونان، ترکیه، ایتالیا ، سوریه و تونس وارد می شود.

فصل برداشت زیتون کنسروی از مهر ماه و فصل برداشت زیتون روغنی از ابتدای آذر انجام می گیرد.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار