یک پایگاه اینترنتی لبنانی نوشت : نشانه های مثبت زیادی برای دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق نهایی مشاهده می شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی لبنانی "ناو" در گزارشی با عنوان "آیا نشانه های خوبی برای رسیدن به مذاکرات نهایی با ایران مشاهده می شود؟" نوشت: با وجود گام های مثبت کارشناسان می گویند هنوز چالش های عمده در مسیر مذاکرات ایران و گروه پنج بعلاوه یک رفع نشده اند.

این پایگاه اینترنتی در ادامه نوشت : حدود پنج ماه از زمان دستیابی ایران و قدرت های عمده جهان به توافق اولیه هسته ای در ماه نوامبر گذشته می گذرد. از آن زمان تاکنون گروه پنج بعلاوه یک بطور مداوم با ایران مذاکرات را ادامه داده است تا زمینه را برای دستیابی به توافق نهایی در بیستم ماه ژوئیه فراهم کند. هر چند پیشرفت های قابل ملاحظه ای بویژه در بخش مذاکرات هیات های ایرانی و آمریکایی حاصل شده است با این حال کارشناسان می گویند هنوز مذاکرات باید مسیری بسیار طولانی را طی کنند.

"مایک ساین" مدیر اجرایی موسسه واشنگتن گفت مقامات دو طرف بطور غیرمنتظره ای خوش بین هستند. وی گفت در حالی که بسیاری از کارشناسان تردید دارند که در طول شش ماه ایران و گروه پنج بعلاوه یک بتوانند به توافق قابل توجهی دست بیابند اما بنظر می رسد ایران و گروه پنج بعلاوه یک بسیار جدی برای دستیابی به توافق در طول این دوره تلاش می‌کنند.

"مارک هیبس" کارشناس مسائل هسته ای در موسسه کارنگی گفت: تاکنون دو طرف اراده سیاسی خود را برای مذاکره نشان داده اند و تداوم این رویه باعث خواهد شد بطور مداوم به پیشرفت های دست بیابند. وی گفت مذاکرات در ابتدا دستاوردهای اندکی داشت و مسیر باقیمانده این مذاکرات بسیار دشوار خواهد بود.

کارشناسان همچنین تاکید کرده اند ؛ همه طرفین حاضر در مذاکرات هسته ای ایران روند انتشار اطلاعات مرتبط با این مذاکرات را در رسانه های خود کنترل می کنند. در کنفرانس های خبری مقامات دو کشور هم عموما اطلاعات عینی و قابل توجهی درباره محتوای مذاکرات ارائه نمی شود این وضع باعث شده ارزیابی دقیق از میزان پیشرفت ها در مذاکرات ایران و گروه پنج بعلاوه یک بسیار دشوار باشد. 

این پایگاه اینترنتی در ادامه نوشت : با وجود کنترل شدید بر روند انتشار اخبار مرتبط با مذاکرات هسته ای ایران، گام های مثبتی هم در این مذاکرات برداشته شده اند. آژانس بین المللی انرژی اتمی هفته گذشته اعلام کرد ایران با بازرسان این نهاد در مراکز و تاسیسات هسته ای به خوبی همکاری می کند. "یوکیا آمانو" مدیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای هم تایید کرد بازرسی ها از تاسیسات هسته ای ایران براساس توافقات بطور منظم و بدون مانع و مشکل انجام می‌شود. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار