داوود گودرزی جانشین سازمان بسیج دانشجویی طی یادداشتی به تشریح الزامات مدیریت جهادی در کشور پرداخت.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران، در یادداشت جانشین سازمان بسیج دانشجویی آمده است که نامگذاری سال 93 حاوی چهار محور مهم و اساسی است:

الف) فرهنگ  ب) اقتصاد  ج)عزم ملی و د) مدیریت جهادی که هر کدام از این چهار محور علی­رغم شفاف بودن اصل موضوع، نیاز به تبیین و آسیب­شناسی وضع موجود و چگونگی تحقق وضعیت ایده ­آل را دارند . در این نوشتار بصورت اجمال به دنبال ارائه تعریفی از مدیریت جهادی و ویژگی­های یک مدیر جهادی هستيم؛

هر چند تعریف واحدی از مدیریت وجود ندارد ولی اندیشمندان علم مدیریت بر اصول؛ هدفگذاری و برنامه ­ریزی، سازماندهی منابع، کنترل و نظارت، تقسیم کار و اجرای زمانبندی شده برنامه ­ها به عنوان پایه­ های اصلی مدیریت اتفاق نظر دارند، البته برخی نیز معتقدند که مدیریت هنر و یک نوع استعداد ذاتی است و این تعریف را ارائه می­دهند که مدیریت هنر استفاده از ظرفیت­های پیرامونی است. به نظر می­ رسد که پذیرش این امر که مدیریت هم هنر است و ذاتی و هم دانشی است که باید کسب شود تعریف جامع­تری باشد. به هر حال می­خواهیم بدانیم که مدیریت با اصول و تعاریفی که ارائه شد چگونه به مقوله مقدسی مانند جهاد پیوند می­خورد و چه تعریفی از مدیریت جهادی می­شود ارائه کرد؟

در فقه شیعه جهاد یعنی مبارزه با دشمنان اسلام ولی در ادبیات انقلاب اسلامی یک معنای عرفی برگرفته از همین تعریف فقهی استنتاج شده و آن اینکه انسان از همه تعلقات دنیوی رها شود و با ایثار و از خودگذشتگی برای اعتلای اسلام و تحقق آرمان­های انقلاب اسلامی از هیچ کوشش و تلاشی دریغ ننماید. به تعبیر دیگر تلاش و مجاهدت مومنانه چندین برابر ظرفیت معمولی برای بر طرف کردن موانع جامعه اسلامی. با این توصیف می­توان مدیریت جهادی را اینگونه تعریف نمود: مدیریتی که علاوه بر رعایت معیارهای مدیریتی پذیرفته شده، کیفیت، کمیت و میزان کار انجام شده در آن چندین برابر است و انگیزه الهی در کنار انگیزه­های مادی متعارف، حرف اول را می­زند؛ که برای روشن­تر شدن تمایز مدیریت جهادی با سایر مدیریت­ها به برخی از الزامات آن اشاره می­کنم:

1-     در مدیریت جهادی اصل مبارزه تمام عیار و هر لحظه با دشمن در همه عرصه ­ها یک اصل اساسی است یعنی یک مدیر در هر کجای کشور و در هر سطحی از مدیریت که قرار دارد بداند که مجموعه تحت مدیریت او سنگری است در جبهه گسترده جنگ نرم با دشمن . لذا در طراحی­ها، هدفگذاری­ها و اقدامات حتماً باید مقابله و مبارزه با اقدامات دشمن را لحاظ نماید.

2-     جهت­ گیری و اولویت­‌بندی در انتخاب موضوعات و رویکردهای مجموعه تحت امر مدیر جهادی بر اساس دو نکته اساسی است: الف) نیاز جامعه اسلامی. ب) حساسیت و تمرکز دشمن؛  یعنی موضوعی در اولویت قرار می­گیرد که از طرفی جزء نیازهای اساسی جامعه است و از طرفی نیز دشمن روی آن موضوع حساسیت بیشتری دارد و لطمه بیشتری می­خورد.

3-     هدفمندی، هوشمندی، نگاه بلندمدت داشتن، آینده­نگری ، همه جانبه­نگری و استمرار در برنامه­ریزی­ها و اقدامات اجرایی الزام دیگری است که مدیر جهادی باید در مجموعه مرتبط با خود رعایت نماید.

4-     از موانع عبور کردن، موانع کوچک را بزرگ ندیدن، منتظر تأمین امکانات ایده ­آل نماندن، نگاه مأموریت­گونه به کارها و وظایف و اولویت دادن به تحقق مأموریت­ها از خصوصیات یک مدیر جهادی است. در واقع برای یک مدیر جهادی امکانات و تجهیزات تابعی از اراده و عزم اوست.

5-     توجه ویژه به سرمایه انسانی و کادرسازی و انگیزه­دهی و هویت­بخشی به نیروی انسانی زیر مجموعه

6-      ترکیب مناسب سه مقوله مهم عقلانیت، معنویت و عدالت به عنوان زیر ساخت اندیشه ­ای یک مدیر جهادی

7-     رعایت تقوای الهی، انس با قرآن و ادعیه، رعایت تقوای جمعی، مقید بودن به حدود الهی و متوسل نشدن به هر وسیله. تلاش براي جلب بركت الهي در مجموعه از طريق دوري از رذائل خصوصاً دروغ، غیبت، سوء ظن، تهمت و قول به غیر علم.

8-     اخلاص داشتن و مخلصانه کار کردن، فعالیت بدون چشم داشت و منتظر تشکر دیگران نماندن، مهم بودن انجام کار خوب نه اینکه به اسم چه کسی تمام شود؟

9-     نگاه جبهه ­ای و فراگیر داشتن و محدود نشدن و نگاه بخشی و جزئی نداشتن به تعبیری مصلحت و منافع عمومی کشور و انقلاب را لحاظ کردن

10-  تقویت بهره ­وری، افزایش ساعت مفید کاری، استفاده حداکثری از ظرفیت­های پیرامونی و بالفعل کردن ظرفیت­های بالقوه، اصلاح الگوی مصرف و جلوگیری از اسراف و حیف و میل بیت ­المال

11-  مدیریت دانش، انتقال تجربه به دیگران و استفاده از تجربه گذشتگان، عدم موازی کاری، هر کاری را از صفر شروع نکردن و تلاش برای ادامه کارهای خوب دیگران

12-  حمایت از تولید و تولیدگر ایرانی و کاهش وابستگی به خارج از کشور به هر میزان ممکن و تبلیغ و ترویج مصرف کالای ایرانی در مجموعه تحت امر

13-  نوآوری، خلاقیت و ابتکار در عرصه­های مختلف اجرایی و مدیریتی

14-  مردم­داری و برخورد مناسب با ارباب رجوع، حفظ شأن و کرامت انسانی پرسنل و مراجعین، سعه صدر و دلسوزی در انجام فعالیت­ها، تقویت روحیه خدمت­گذاری بدون چشم داشت

15-  تقویت نظارت بر زیرمجموعه از طرق مختلف و طراحی سیستم نظارتی که قائم به شخص نباشد خصوصاً در مجموعه ­هایی که با مباحث مالی سرو کار بیشتری دارند.

16-   مبارزه جدی ، فراگیر و بی امان با مفاسد اقتصادی و اخلاقی بطوریکه روزنه­ها و منافذ سوء استفاده را ببندد و جرأت تخلف و ارتکاب جرم را از متخلفان بگیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار