مطابق قانون مجازات اسلامی قاچاقچیان حرفه‌ای، جاسوسی، اختلاس، سرقت مسلحانه، تجاوز و زنای به عنف جرائمی هستند كه مشمول عفو یا تخفیف قرار نمی‌گیرند.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، موضوع تخفيف در مجازات‌ از جمله موضوعاتی است كه در دوره‌های مختلف روند متفاوتی را طي کرده است و در قوانين كيفری ما،  مقرراتی راجع به تخفيف مجازات ديده می‌شود.

قانونگذار برای مجازات تطوراتی را در نظر گرفته است از قبيل تخفيف مجازات، تعليق مجازات، تشديد مجازات و سقوط مجازات كه توجه به هر يك از اين دگرگونی‌ها در راستای دستيابی به هدف مورد نظر نقش مهمی در صدور رأي عادلانه دارد.

به موجب مقررات، تخفيف مجازات در رابطه با مجازات‌های تعزيری، بازدارنده و اقدامات تأمينی و تربيتی است كه امروزه به صورت مجازات درآمده است. مقصود از تخفيف، تقليل مجازات مرتكب به كمتر از حداقل آن است مثلا اگر مجازات جرم آدم ربايی مطابق ماده 621 ق.م.ا پنج تا پانزده سال حبس است مفهوم تخفيف، تعيين مجازات به كمتر از پنج سال است.

 اين مفهوم مفهوم عمومی تخفيف است كه در كلیه مجازات‌های غير از حد و قصاص و ديات وجود دارد. مفهوم خاصي نيز در رابطه با برخی از مجازات‌ها يافت می‌ شود و آن عبارت است از: تبديل مجازات به نحوي كه نسبت به محكوم عليه خفيف محسوب شود مانند تبديل شلاق به جريمه،  اكتفا به حداقل : يعني علی‌رغم وجود جهات و عوامل مخففه به گونه‌ای خاص اعمال تخفيف می‌‌شود.  
 
مثلا به موجب ماده 1 قانون تشديد مجازات ارتشاء و اختلاس و كلاهبرداری مصوب سال 1367 مجمع تشخيص مصلحت نظام، هر كس به حيله و تزوير و با توصل به وسائل متقلبانه، مردم را به وجود امكاناتی مغرور كند يا از امور موهومی بترساند و از اين طريق مال ديگران را تحصيل كند، كلاهبردار محسوب و به پرداخت معادل مال مأخوذه به عنوان جريمه در حق دولت و استرداد مال مأخوذه يا معادل آن به زيان ديده و تحمل يك تا هفت سال زندان محكوم خواهد شد.  
 
به موجب تبصره اين ماده چنانچه موجبات تخفيف براي مرتكب وجود داشته باشد يعني عوامل مخففه مجازات موجود باشد مرتكب تنها به حداقل حبس محكوم می‌‌شود يعني جريمه حذف می‌شود و فقط به يك سال زندان و استرداد مال مأخوذه به زيان ديده محكوم خواهد شد،  تخفيف مجازات در باب كلاهبرداری حذف جريمه و اكتفاء به حداقل حبس است نه تعيين كمتر از حداقل.
 
مصادیق مهم جرائمی از قبیل جاسوسی، محاربه، قاچاق سلاح و مهمات، اختلاس، ارتشاء و آدم ربایی و محكومین به جرائم مستوجب حد شرعی اعدام از دیگر مواردی هستند كه مستحق عفو و تخفیف در مجازات نیستند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار