ایالات متحده بودجه نظامی خود در سال 2013 را در شرایطی کاهش داد که دیگر کشورهای دنیا از جمله چین، روسیه و عربستان سعودی بودجه خود در این زمینه را افزایش دادند؛ بااين حال آمریکا همچنان جایگاه خود به عنوان بزرگترین سرمایه‌گذار جهان در عرصه نظامی حفظ کرده است

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری آمریکایی "اس‌بی‌اس"، موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم سوئد در گزارش خود در این زمینه آورده است: هزینه‌های نظامی کشورهای دنیا در دومین سال متوالی با کاهش روبرو بود که این مسئله درباره آمریکا بیش از کشورهای دیگر نمود داشت.

بر اساس این گزارش، این در حالی است که دیگر کشورهای دنیا که در صدر مصرف بودجه در زمینه نظامی قرار دارند، هزینه نظامی در سال گذشته میلادی افزایش یافته است که از جمله این کشورها می‌توان به چین، روسیه و عربستان اشاره کرد.

این موسسه در ادامه گزارش خود آورده است: البته برآوردها نشان می‌دهد که هزینه نظامی در تمامی این کشورها در سال 2013 به میزان 1.9 درصد نسبت به سال گذشته(2012) کاهش داشته است. به طوری که این میزان در سال 2013 1.75 تریلیون دلار بوده است.

با وجود این آمریکا همچنان جایگاه خود به عنوان بزرگترین سرمایه‌گذار جهان در عرصه نظامی را با اختصاص بودجه 640 میلیارد دلاری به این مسئله، حفظ کرده است، اما در عین حال ایالات متحده نسبت به سال قبل از آن 7.8 درصد کمتر در زمینه نظامی بودجه مصرف کرده است.

این موسسه سوئدی در بخش دیگری از گزارش خود به مسئله عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از عراق و افغانستان و همچنین تایید طرح کاهش بودجه نظامی از سوی کنگره ایالات متحده اشاره کرده و آورده است: میزان سرمایه‌گذاری نظامی آمریکا در بودجه سالانه این کشور برابر با مقدار بودجه نظامی 9 کشور برتر دنیا در این زمینه است. برآوردها نشان می‌دهد که در صورت عدم محاسبه کاهش بودجه نظامی آمریکا، بودجه نظامی کشورهای دنیا در سال 2013 به نسبت سال قبل از آن 1.8 درصد افزایش داشته است که این مسئله نشانه افزایش بودجه نظامی در میان دیگر کشورها است.

چین دومین کشور بزرگ در زمینه اختصاص بودجه نظامی است که 7.4 درصد از بودجه سالیانه خود معادل 188 میلیارد دلار را در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کند و این در شرایطی است که روسیه که در این زمینه در جایگاه سوم قرار دارد، از 87.8 میلیارد دلار از بودجه سالیانه خود در زمینه نظامی استفاده می‌کند.

عربستان سعودی نیز سالانه 67 میلیارد دلار در زمینه مسائل نظامی در سال 2013 سرمایه‌گذاری کرده است که این میزان نسبت به سال گذشته 14 درصد افزایش نشان می‌دهد و این مسئله جایگاه این کشور را از رده هفتم به رده چهارم دنیا ارتقا داده است. در ادامه این لیست نیز کشورهای فرانسه، انگلیس، آلمان، ژاپن، هند و کره جنوبی قرار دارند که در جایگاه‌های پنجم تا دهم قرار گرفته‌اند.

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به اینکه اختلاف در زمینه اختصاص بودجه نظامی در میان کشورهای مناطق مختلف دنیا زیاد است، آمده است: کاهش بودجه در کشورهای اقیانوسیه، آمریکای شمالی و غرب و مرکز اروپا کاهش یافته است، اما کشورهای مناطق آفریقا، آسیا، شرق اروپا، آمریکای لاتین و خاورمیانه بودجه خود در این زمینه را افزایش داده‌اند که علت عمده و طبیعی آن رشد اقتصادی این کشورها و یا واکنش آنان به نیازهای امنیتی است. در عین حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که افزایش سرمایه‌گذاری 3.6 درصدی نظامی در چین عامل اصلی افزایش بودجه نظامی در آسیا بوده است.

در خاورمیانه نیز این میزان چهار درصد افزایش نشان می‌دهد و بیشترین میزان افزایش نیز در کشورهای عراق و بحرین بوده است. 

 از سوی دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد که کشورهای قاره آفریقا با 8.3 درصد افزایش بودجه، بیشترین میزان افزایش را در میان کشورهای مناطق مختلف دنیا داشته‌اند. کشورهای الجزایرو آنگولا در این زمینه نسبت به دیگر کشورهای آفریقایی برتری دارند. این دو کشور همچنین در میان 23 کشور برتر دنیا در زمینه سرمایه‌گذاری نظامی قرار دارند و کشورهایی چون آذربایجان، افغانستان، آرژانتین، ارمنستان، غنا و پاراگوئه نیز در این لیست 23 عددی نامشان دیده می‌شود.

در بخش پایانی این گزارش آمده است: این موسسه سوئدی مسائلی چون حقوق پرسنل نظامی، هزینه عملیات‌های نظامی، خرید سلاح و دیگر تجهیزات نظامی و هزینه‌های مربوط به تحقیق و توسعه در زمینه نظامی را ملاک خود برای تعیین میزان بودجه نظامی کشورها قرار داده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار