به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز قاسم زاده، اهمیت نقش حوزه پشتیبانی و توسعه منابع در دانشگاه ها، اثر گذاری عمیق آن بر فعالیت های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی را غیر قابل انکار بیان کرد و یادآور شد: ویژگی بارز این حوزه تنوع فعالیت ها و گستردگی شعاع اثر و نتایج آن می باشد.
وی، با بیان اینکه مدیریت های حوزه این معاونت در بر گیرنده مدیریت منابع انسانی، اداری و پشتیبانی، مدیریت امور مالی، مدیریت بودجه و تشکیلات، و مدیریت امور فنی و نظارت بر طرح های عمرانی است، تصریح کرد: هر یک از این حوزه ها به نوبه خود تخصصی بوده و مدیران و کارکنان این مدیریت ها علاوه بر دارا بودن تخصص، مهارت و تجربه لازم، باید آشنایی کامل با ویژگی های سیستم دانشگاهی، که سیستمی باز، پیچیده و با پیوندهای سست است، داشته باشند تا در چهارچوب اسناد بالا دستی از قبیل سند چشم انداز، نقشه جامع علمی کشور، قانون برنامه پنجم و نیز برنامه راهبردی دانشگاه بتوانند با برداشت صحیح، موثر و به موقع از قوانین و همچنین استفاده موثر از ظرفیت های کالبدی، به صورت کار آمد نسبت به پشتیبانی اثربخش فعالیت های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، و نیز توسعه و تخصیص بهینه منابع، و گره گشایی از مشکلات پیش رو اقدام نمایند.
معاون پشتیبانی و توسعه منابع دانشگاه تبریز، بررسی امکان اجرایی نمودن طرح مهندسی مجدد فرآیند ها (BPR )،توسعه اتوماسیون فرآیند های اداری، فعال تر و اثر بخش نمودن مرکز آموزش کارکنان، استفاده از دانش و مهارت دانشجویان تحصیلات تکمیلی در امور اجرایی،اداری و فنی دانشگاه، برون سپاری فعالیت های غیر حاکمیتی و به حداقل رساندن تصدی گری و بازنگری برنامه های رفاهی کارکنان را از جمله اقدامات مدیریت منابع انسانی، اداری و پشتیبانی این معاونت بیان کرد و افزود: استقرار کامل سیستم حسابداری تعهدی،سامان دهی انبار ها ، مستند سازی و قیمت گذاری اموال منقول و غیرمنقول دانشگاه و مدیریت کارآمد تر هزینه را از برنامه های امور مالی می باشد.
وی، در ادامه با اشاره به برنامه های این معاونت در حوزه بودجه، تشکیلات، تحول اداری و بهره وری گفت: مطالعه راه های تنوع بخشی به منابع درآمدی و توسعه درآمد های اختصاصی، باز نگری در شاخص های تدوین بودجه تفصیلی دانشگاه، تدوین مکانیزمی برای پیگیری مستمر و تخصیص بهینه اعتبارات پیش بینی شده در ردیف های متمرکز قانون بودجه به فعالیتهای پیش بینی شده در حوزه علم و فناوری، تدوین مکانیزمی برای پیگیری کمک های خیرین دانشگاهی از واحد های ذیربط در دانشگاه، تدوین مکانیزمی برای پایش مستمر تشکیلات و فرآیند ها و بهبود مستمر روش ها و فعال تر کردن تحول اداری از جمله اقدامات صورت گرفته در این حوزه است.