یکصد گونه گیاه داروئی، خوراکی و علوفه ای در استان چهارمحال و بختیاری در خطر انقراض قرار دارد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری گفت: گون علوفه ای،باریجه از خانواده چتریان، گون مولد گزانگبین، برخی علف گندمی ها،علف هفت وند، ریواس، برخی گونه های بقولات، اسپرس های مرتعی و ماشک گل خوشه ای از مهم ترین گونه های داروئی، خوراکی و علوفه ای است، که به دلیل تغییرات اقلیمی و استفاده بی رویه و غیر اصولی بهره برداران و چرای بی رویه دام در معرض انقراض قرار گرفته است.
علی محمد محمدی افزود: برخی از این گونه ها نظیر مریم گلی نیز به دلیل داشتن رویشگاه خاص و محدودیت شرایط محیطی و گونه هایی همچون ثعلب و کرفس به سبب کم بودن فرصت تولید مثل و بذر، نابودی در قبل از تکمیل مراحل رشد در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.
محمدی با بیان اقدامات انجام شده برای احیای برخی گونه های در معرض انقراض، تصریح کرد: برای احیای کرفس، علف گندمی بلند و کوتاه، جاشیر، کما، بروموس یا علف پشمکی،جو پیاز دار، چاودار کوهی طرح های تکثیر و بومی سازی اجرا شده و با مطالعه این گیاهان در اقلیم های مختلف آب و هوایی و بررسی ویژگی ها و شرایط سازگاری، بذر آن تهیه و به صورت وسیع کشت شده است.
وی ظرفیت تولید علوفه مراتع استان چهارمحال و بختیاری را بیش از 93 تن اعلام کرد و گفت :بیش از100 هزار هکتار از مراتع استان چهارمحال و بختیاری رویشگاه طبیعی گیاهان دارویی است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری گفت: 10درصد عرصه های مرتعی این استان،توان تولید گیاهان دارویی و صنعتی را دارد.
وی  گفت: گونه های شاخصی از جمله کرفس کوهی،گزنه،کتیرا، چز کوهی، چای کوهی، بنسر،تره کوهی ، اکلیل کوهی، شیرخشت ،مرزنجوش، رازیانه و انواع نسترن های وحشی در عرصه های منابع طبیعی وجود دارد.
چهارمحال و بختیاری به لحاظ ویژگی های اقلیمی و تنوع آب و هوایی یکی از مناطق مهم رویش انواع گیاهان دارویی محسوب می شود که با داشتن هزار و 300 گونه گیاهی نادر جزو ده استان برتر کشور در پرورش و تولید گیاهان دارویی ،صنعتی و خوراکی کشور است.
از 15 هزار نمونه گیاهی شناخته شده در دنیا ، هزار و 300 گونه آن در استان چهارمحال و بختیاری یافت شده  است./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.