معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اجرایی‌ شدن ایده‌های نخبگان قرآنی را مهم‌ترین هدف دبیرخانه همایش هم‌اندیشی نخبگان، فرهیختگان و پیشکسوتان قرآنی عنوان کرد.

به گزارش  حوزه فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، پیش‌نشست‌های همایش هم‌اندیشی نخبگان، فرهیختگان و پیشکسوتان قرآنی، سه شنبه، 19 فروردین‌ماه در محل معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: هدف از تشکیل این دبیرخانه این است که ایده‌ها و نظرات جامعه قرآنی به صورت طرح‌های عملیاتی تدوین شود و جنبه‌ اجرایی به خود بگیرد

وی ضمن تأکید بر بحث خلوص نیت گفت: اگر در این مسیر خلوص نیت باشد به نتیجه نیز می‌رسیم، اما اگر بخواهیم فعالیت‌ درباره قرآن کریم، اهل بیت(ع)، مسجد، معارف اسلامی و... را مقدمه رسیدن به امور مادی و عرصه بیان نظرات شخصی کنیم، موفقیتی حاصل نمی‌شود.

وی ادامه داد: معارف قرآنی در جامعه بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد و این در حالی است که سیره ائمه معصومین(ع) هنوز به صورت عملیاتی برای جامعه اجرا نشده است و از این رو باید در نظرات و طرح‌ها این مسئله را نیز رعایت کرد.

آشنا بیان کرد: این جلسات هم‌اندیشی که سبب تألیف قلوب می‌شود، اقدام ارزشمندی است که در قالب آنها برنامه‌های تکریم از پیشکسوتان قرآنی نیز صورت می‌پذیرد. همچنین در این مسیر باید از همه گرایش‌های فکری دعوت به عمل آید تا همگان در امر ایده‌پردازی‌های جدید جامعه قرآنی سهیم باشند.

وی درباره نقش رسانه‌ها گفت: رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها نقش مهمی در انعکاس فعالیت‌های این دبیرخانه برعهده دارند و ما نیز باید با اطلاع‌رسانی به موقع، مردم را در جریان برنامه‌ها و فعالیت‌های خود قرار دهیم؛ همچنین اگر فعالیت‌های قابل احصایی را برای شروع در نظر بگیریم، می‌توانیم بهتر آنها را ارزیابی کنیم.

وی گفت: بزرگترین دغدغه در این راستا این است که این هم‌اندیشی‌ها و ارائه نظرات، حالت تشریفاتی به خود گیرد؛ همچنین مؤسسات بزرگ قرآنی این توانایی و ظرفیت را دارند که تبدیل به مؤسسات تخصصی با عملکرد مشخص شوند که در این راستا باید از توان شهرستان‌ها و استان‌ها نهایت استفاده را کرد.

وی اظهار کرد: امروزه در عرصه‌های ورزشی به خاطر اطلاع‌رسانی و ارتباط خوب رسانه‌ها با مخاطب، مردم به عنوان حامی بزرگ ورزش تبدیل شده‌اند و تعداد بالای روزنامه‌های ورزشی نشان‌دهنده این امر است؛ جامعه قرآنی به مراتب کارهای بزرگتری انجام داده و لازم است با استفاده از رسانه توجه مردم را به این موضوعات جلب کند.

حجت‌الاسلام حشمتی توضیح داد: وقتی که یک مسئول به شهرهای مختلف می‌رود و نظرات قرآنیان آن شهر را می‌شنود، با ناب‌ترین ایده‌های کاربردی آشنا می‌شود؛ متاسفانه مسئولان کمتر در جلساتی حاضر می‌شوند که به تنهایی شنونده نظرات مخاطبان باشند.

در ادامه این نشست قادر آشنا، مدیر کل ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن و عترت اظهار کرد: دستگاه‌های دولتی خادم جامعه قرآنی هستند و قرار نیست کار موازی با آنها انجام دهند؛ نشست‌هایی که باعث همدلی و نزدیکی بیشتر اعضای جامعه قرآنی می‌شوند، به صورت مستقیم در هم‌افزایی برنامه‌ها تأثیرگذار هستند. این جلسات باعث می‌شود که هم ما نظرات فعالان قرآنی را بشنویم و هم آنها را در جریان ظرفیت‌ها و موانع اجرایی خود قرار دهیم.

همچنین امیر اشراقی معاون هماهنگی و امور استانهای ادارۀ کل ارتباطات این معاونت طی سخنانی، اصل ایجاد این دبیرخانه را به مسئولیت استاد عباس سلیمی، حرکتی مبارک دانست و اظهار کرد: باید توجه کرد که هر فرد باید در زمینه تخصص خود اعم از حفظ، قرائت و... اظهارنظر و در زمینه‌های غیرمرتبط به سایر نظرات کارشناسان مراجعه کند.

محمدمهدی عزیززاده، سرپرست دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت در این نشست عنوان کرد: باید نقش این دبیرخانه مشخص شود که آیا می‌خواهد فقط نقش مشورتی را برعهده گیرد یا در تصمیم‌گیری‌ها نیز می‌تواند دخیل باشد. همچنین آسیب‌های احتمالی این برنامه‌ها این است که همان گونه که می‌توان گروهی را دور هم جمع کرد، با اختلاف نظر، خطر دوری قلوب از هم وجود دارد.

در ادامه محمدرضا پورمعین، رئیس جمیعت قرآنی استان تهران ضمن تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای بیان کرد: جامعه قرآنی طیف وسیعی دارد و به خاطر تنوع وظایف آنها، جلسات هم‌اندیشی کمتر ایجاد شده است.

رئیس صندوق خادمان قرآن کریم ادامه داد: در جلسات هم‌اندیشی باید دستور جلسه کاملاً مشخص باشد و افرادی که می‌خواهند صحبت کنند، پیش از آن نظرات خود را به صورت مکتوب و مدون ارائه داده باشند؛ این جلسات هم‌اندیشی گام خوبی در ارتقای ظرفیت نقدپذیری در جامعه قرآنی ایفا می‌کند.

انتهای پیام/
برچسب ها: نخبگان ، قرآن ، وزارت ، ارشاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار