مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا اعلام کرد اگر ولادیمیر پوتین برای تصرف مناطق بیشتری از اوکراین «شتاب‌زده» عمل نکند، آمریکا و اروپا فرصت دارند با روسیه بر سر اوکراین مصالحه کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ، "زبیگنیو برژینسکی" مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا اعلام کرد اگر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای تصرف مناطق بیشتری از اوکراین «شتاب‌زده» عمل نکند، آمریکا و اروپا فرصت دارند با روسیه بر سر اوکراین مصالحه کنند.

برژینسکی در گفتگو با شبکه تلویزیونی بلومبرگ که اوایل هفته پخش شد، اعلام کرد: «ممکن است وی (پوتین) شتاب‌زده عمل کند و این فوق‌العاده خطرناک خواهد بود».

برژینسکی که مشاور امنیت ملی "جیمی کارتر" رئیس جمهور اسبق آمریکا بود، گفت: «فرصتی برای (دستیابی به) یک راه‌حل بینابین (همچنان وجود دارد) و من فکر می‌کنم ما باید برای (دستیابی به) آن (راه‌حل) تلاش کنیم».

وی گفت مورد فنلاند که همچنین مرزی طولانی با روسیه دارد، می‌تواند یک الگوی مناسب باشد.

فنلاند عضو اتحادیه اروپا است ولی در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) عضویت ندارد.
در جریان جنگ سرد، سیاست خارجی فنلاند مبتنی بر بی‌طرفی رسمی بود.

برژینسکی افزود می‌توان به راه‌حلی دست یافت که «براساس آن، اوکراین برای نزدیک‌تر شدن به اروپا نه تنها با ما رابطه داشته باشد بلکه همچون فنلاند با روسیه نیز ارتباط داشته باشد».

وی گفت: «اگر ما عاقل باشیم و اگر پوتین درباره نقش تاریخی خود کمتر رویایی و بیشتر عمل‌گرا باشد، این (مسئله) امکان‌پذیر است».

وی در عین حال هشدار داد ممکن است پوتین احتمالا با فرض اینکه با چالش چندانی از جانب دولت جدید اوکراین و حامیان خارجی آن مواجه نخواهد شد، با اوکراین برخورد نظامی کند.

برژینسکی که مشاور مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی در واشنگتن است، اعلام کرد: «من فکر می‌کنم این ممکن است (ولی) من آن را پیش‌بینی نمی‌کنم».

وی افزود روس‌ها باید بدانند که برخلاف کریمه، اوکراینی‌ها احتمالا در برابر تجاوزات بیشتر روسیه مقاومت خواهند کرد.

برژینسکی اعلام کرد: «اگر اوکراینی‌ها مقاومت کنند، اوضاع کاملا متفاوت خواهد بود».

وی گفت: «در کریمه، کار ساده بود زیرا آن‌ها مقاومت نکردند. این بار، اگر آن‌ها مقاومت کنند، این (بحران) طولانی خواهد شد و ممکن است مدت زیادی به طول بیانجامد».

وی افزود اگر این اتفاق بیافتد، "بسیار دشوار" خواهد بود که کشورهای اروپایی و امریکا دست روی دست بگذارند و هیچ کاری انجام ندهند.

برژینسکی گفت ممکن است آن‌ها مجبور شوند سلاح در اختیار اوکراینی‌ها قرار دهند.

وی خاطر نشان شد: «مشخص است حمایت عمومی از اوکراینی‌ها خواهد بود که هدف حمله یک کشور بسیار بزرگ‌تر قرار گرفته‌اند».

برژینسکی در خصوص چشم‌انداز تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا در قبال اسرائیل و فلسطینی‌ها نیز اعلام کرد "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا و "جان کری" وزیر امور خارجه این کشور «باید قانع‌کننده‌تر باشند».

وی گفت: «مشکل این است که هم اسرائیلی‌ها هم فلسطینی‌ها طفره می روند و کار را دشوارتر کرده‌اند».

وی افزود: «مشکل دیگر این است که اسرائیلی‌ها، بسیار قوی‌تر هستند و در نتیجه، اقدامات آن‌ها قاطعانه‌تر است».

وی گفت: «افکار عمومی اسرائیل تا حد زیادی درک می‌کند که اگر قرار باشد راه حل دو کشور عملی شود، باید راه‌حلی مبتنی بر  مرزهای سال 1967 و تقسیم بیت ‌المقدس وجود داشته باشد».

برژینسکی همچنین در خصوص احتمال استفاده آمریکا از آزادی "جاناتان پولارد" افسر اطلاعاتی نیروی دریایی آمریکا که در سال 1987 به جرم فروش اسرار این کشور به اسرائیل محکوم شد، به عنوان اهرمی در مذاکره با نتانیاهو ابراز تردید کرد.

وی گفت مسئله اینکه پولارد چه اطلاعاتی به اسرائیلی‌ها داد و اینکه آن‌ها چه کاری با آن کردند، «موضوع بسیار حساسی» است.

وی افزود: «برخی از این اطلاعات که وی ارائه کرد، فوق‌العاده مهم بود و شاید استفاده‌کنندگان از آن فقط اسرائیلی‌ها نبودند».

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار