مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت:جلوگیری از هر گونه تخریب محیط زیست و ساخت و سازهای غیرمجاز، از مهمترین دغدغه های محیط زیست استان در خصوص این پارک ملی می باشد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران از سایت اطلاع رسانی محیط زیست استان تهران مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اعلام این خبر گفت:با توجه به حساسیت پارک ملی لار که از جمله جاذبه های گردشگری استان تهران بوده و از ظرفیتهای بسیار مناسبی برخوردار است،کارگروهی با عنوان بررسی مسائل و معضلات پارک ملی لار به ریاست این اداره کل تشکیل شده است.

محمد هادی حیدر زاده افزود: این جلسات عمدتا با حضور دستگاههای مسئول و متولی بحث مدیریت پارک ملی لار و بصورت مرتب در محل اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران برگزار می شود.

وی با اشاره به ضرورت همبستگی متقابل میان دستگاه های عضو  این کارگروه در جهت برنامه ریزی حفاظت هرچه بهتر از این منطقه اظهار داشت: جلوگیری از هر گونه تخریب محیط زیست و ساخت و سازهای غیرمجاز، جلوگیری از ورود هرگونه مصالح به این منطقه و توجه به حفاظت کیفی از منابع آب از مهمترین دغدغه های محیط زیست استان در خصوص این پارک ملی می باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران همچنین تصریح کرد: پارک ملی لار زیستگاه ماهی قزل آلای خال قرمز به عنوان گونه منحصر بفرد و نماد طبیعی جانوری استان تهران می باشد، بعلاوه از قدیم زیستگاه بسیار بکر و مناسبی برای گونه های مختلف جانوری استان اعم از پستانداران،خزندگان و پرندگان بوده است،لذا افزایش سطح حفاظتی این پارک و در الویت قرار دادن آن و نیز کمک به حفظ و بهبود شرایط طبیعی و اکولوژیکی این منطقه همکاری همه دستگاههای متولی و عضو این کارگروه را می طلبد.

وی گفت:از دیگر مسائل حائز اهمیت در حوزه پارک ملی لار موضوع تعادل دام و مرتع و حفظ پوشش طبیعی این منطقه در ظرفیت برد مراتع با رعایت حق تعلیف حیات وحش منطقه می باشد.
حیدر زاده با بیان اینکه در همه مناطق محدودیتهایی به لحاظ هر گونه بهره برداری قانونی نیز وجود دارد افزود: ظرفیت استفاده از منابع در کشور نامحدود نیست ، در همین راستا از جمله مواردی که در چهارمین جلسه کارگروه بررسی مسائل لار مطرح شد، تجدید ممیزی چرای دام بمنظور استفاده بهینه و مطمئن از مراتع این پارک بود.

وی از ساماندهی گردشگری و معرفی و استفاده صحیح از ارزشهای گردشگری حوزه آبریز لار در چهارچوب ضوابط و مقررات ساختارهای طبیعی با دقت در حفظ شرایط اکولوژیکی و طبیعی به عنوان یکی دیگر از دستورکارهای این جلسه نام برد.به گفته حیدر زاده موضوع تورهای گردشگری با هدف ترویج فرهنگ اکوتوریسم در کمیته زیرمجموعه کارگروه بررسی مسئل لار متشکل از محیط زیست،میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ، شهرداری تهران و منابع طبیعی ارزیابی و ایجاد خواهد شد.

این گزارش می افزاید:پارک ملی لار در 70 كيلومتري شمال شرقي تهران، در حوزه آبريز رودخانه هراز و در دامنه جنوبي رشته كوههاي البرز و بين دو استان تهران و مازندران قرار گرفته است و داراي اقليم مرطوب و سرد مي باشد.

تيپ علفزار كه مشتمل بر گندميان پايا و بوته زارها و پوشش هاي آلپي است، پوشش گياهي غالب منطقه را تشكيل مي دهد.

مجموعاً 405 گونه گياهي متعلق به 48 تيره و 37 تيپ در اين منطقه شناسايي شده است كه بيشترين گونه در تيره كاسني و كمترين آن در تيره استبرق، پيچك، ناز، سرو، خواجه باشي،پنيرك، ثعلب، ورس و قيچ هر كدام با يك گونه مي باشد. 

همچنین 159 گونه جانوري از رده پستانداران، پرندگان، خزندگان، دوزيستان و ماهيها در اين منطقه شناسايي شده است.

انتهای‌پیام/
برچسب ها: دغدغه ، پارک ، ملی ، لار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار