باغ زیبای لاله‌های گچسر در نزدیکی تهران تنها در اواسط اردیبهشت قابل دیدن است.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران، فلات ایران و به ویژه البرز مرکزی خاستگاه گونه‌های مختلف گل لاله است. از دیر باز این گل به عنوان سمبل و نشانه و عنوان تبرکی از بهار مورد استفاده از ایرانیان قرار می‌گیرد. در این میان باغ لاله‌های گچسر در کیلومتر 52 جاده تهران-چالوس واقع در روستای گرماب و در ارتفاع 2230 متری از سطح دریا از جاذبه‌های منحصر به فردی برخوردار است.
 

این باغ که با 10 هزار متر مساحت و 600 هزار شاخه گل لاله در 32 گونه مختلف در کرج واقع شده، در سال 1360 توسط شرکت مهد لاله‌ها و با تلاش مرحوم المیار غلامی و به منظور آشنایی ایرانیان با چگونگی تکثیر و تولید گل لاله احداث شد.
 

در این باغ انواع گل لاله از جمله: ستاره‌ای، حاشیه دار، پرگلبرگ، زرد، قرمز، نارنجی، ارغوانی و صورتی منظره‌ای زیبا و دل انگیز پدید آورده است که زمان گلدهی آن اردیبهشت و اوایل خرداد است.
 
روستای گچسر علاوه بر باغ لاله، از جاذبه‌های منحصر به فرد دیگری نیز برخوردار است.
 

چشمه ولد که در جنوب غربی گچسر واقع شده به دلیل برخورداری آب آن از ترکیب بی کربنات کلسیم گوگردی برای درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی و همچنین روماتیسم مناسب است.
 
غار یخ مراد که به دلیل سرمای زیاد درون غار تا خرداد ماه نیز قندیل‌های آن قابل مشاهده‌اند، از دیگر جاذبه‌های این روستا است.
 

همچنین کاخ روستای گچسر که در دوران حکومت رضا شاه و به دستور او در این منطقه احداث شد و اکنون به عنوان هتل مورد استفاده قرار می‌گیرد. جنشواره‌ لاله‌های روستای گچسر معروف به آسارا یکی از چندین جشنواره‌ای است که هر سال در شهرهای مختلف دنیا برگزار می‌شود.
 

مشهورترین این جشنواره‌ها عبارتند از: جشنواره لاله اوتاوا (کانادا)، جشنواره لاله شهر آلبانی (ایالت نیویورک)، جشنواره شهر سرنیگر (ایالت کشمیر هند) ، در این میان جشنواره لاله کانادا ادعا کرد بزرگترین جشنواره گل لاله در جهان است و جشنواره سرنیگر هند که مناسب یاد بود ایندریاگاندی برگزار می‌شود، بزرگترین پارک لاله در آسیا است.
 


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۱:۲۷ ۲۵ فروردين ۱۳۹۳
خدايا هزاران شكر كه چشمانم سالمه كه اين همه زيبايي كه تو خلق كردي ببينم شكر شكر شكر خداجون
Iran (Islamic Republic of)
مسافر
۱۶:۳۷ ۲۴ فروردين ۱۳۹۳
بنده نيز موافقم با فرمايش آقای عزيزی ولی همانطوريکه برای رفتن به بهشت بايد توی ترافيک آدم خوبا صف بکشی برای رفتن به شمال توی اين ايام(جشنواره گل لاله گچسر) بايد حداقل 4 ساعت توی ترافيک بمونی.واقعا مسئولين بايد یه فکری بکنن. من پارسال 5 ساعت توی ترافيک بودم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۲۴ فروردين ۱۳۹۳
من پارسال رفتم.واقعا نشونه قدرت خدا است.واقعا واقعا واقعا قشنگه.حتما باید برید ببینید.
Iran (Islamic Republic of)
علی عزیزی
۱۰:۲۴ ۲۴ فروردين ۱۳۹۳
یه تیکه از بهشته به قرآن!
آخرین اخبار