با نگاهی به عملکرد اوباما در مسائل سیاست خارجی می توان وجوه اشتراک فراوانی میان وی با "جرج بوش" رییس جمهور جنگ در آمریکا پیدا کرد .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری سالون ؛ در کمتر از یک سال دولت آمریکا چهار عملیات کودتا و خرابکارانه در کشورهای مختلف انجام داد که همگی با الگوی جنگ سرد اجرا شده ،‌هزینه های سنگینی برای زندگی انسان ها داشته و همه آنها دشمنی و خصومت آحاد ملت ها را علیه کشور آمریکا برای سالیان دراز در آینده به ارمغان آورد . 

این وقایع به ترتیب زمانی در زیر آمده است :

* کودتایی خونین در جولای 2013 با طراحی و حمایت آمریکا در مصر انجام گرفت . در میان رسانه های خودفروخته و اجیرشده واشنگتن بعنوان ناظر از راه دور این کودتا معرفی گردید . از زمان آغاز کودتا در مصر که در ادامه آن به حمام خون در خیابانهای این کشور تبدیل شد سکوت محض از سوی مقامات آمریکایی اعمال شد . در مدت درگیری های شدید در مصر تنها یک بار " جان کری " وزیر خارجه آمریکا درباره حوادث آن اظهار نظر کرد و گفت : ارتش مصر باید به بازسازی دموکراسی در این کشور بپردازد . 

* در آغاز جنگ در سوریه برای سرنگونی دولت قانونی " بشار اسد " حمایت های فراوانی از سوی واشنگتن به تروریستها و شورشیان مسلح رسید . اوج این ماجرا 21 آگوست بود که ادعای آمریکا مبنی بر استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی مطرح گردید . بشار اسد اجازه ورود مسئولین سازمان ملل را برای بررسی این موضوع که "‌چه کسی _ دولت سوریه یا تروریستها _ عامل استفاده از گاز شیمیایی سارین بوده اند ؟ " داد . با این حال و در شرایطی که بازرسان سازمان ملل در هتل های خود در حال بررسی شرایط بودند ناوهای جنگی آمریکا برای حمله به خاک سوریه در مرزهای دمشق مستقر شد  .

* نقش آمریکا و هم پیمانان اروپایی آن در ایجاد کودتا در اوکراین و تحریک مردم برای حضور در خیابانها و درگیری با نیروهای دولتی غیرقابل اغماض است . بسیاری از مردم آمریکا معتقدند که اوکراین موضوعی است که نبایدواشنگتن در آن دخالت داشته باشد و می تواند میان دولت روسیه و دولت اوکراین حل و فصل شود . موقعیت شناسی مناسب از سوی کاخ سفید هرگز تنش ها و درگیری ها در این منطقه را تشدید نمی کرد و مسئله آن را تبدیل به بحران نمی نمود . 

* در ونزوئلا ،‌ وزیر امور خارجه این کشور اخیرا اسنادی را منتشر کرده که بر اساس آنها نقش مستقیم آمریکا در درگیری ها و اعتراضات پس از انتخاب مادورو مشخص می گردد . نیکولاس مادورو ، یکی از نزدیکان هوگو چاوز رهبر فقید ونزوئلا موفق شده بودند اکثریت حامیان چاوز را به خود جذب کند . 

نویسنده همچنین تاکید کرد : در کوبا نیز تلاش برای کودتا و شورش علیه دولت انجام گرفت اما نتوانست ادامه یابد . ظاهرا سیاست تحریک برای شورش داخلی در کشورهایی که موافق واشنگتن نیستند و تمایلی به همگامی با مقامات این کشور در جنایات بین المللی آن نیستند سالهاست در کاخ سفید به تثبیت رسیده است . 

سیمور هرش ،‌ کارشناس و خبرنگار برجسته اخیرا اسنادی را منتشر کرده است که بر اساس آنها با اطمینان می توان نقش آمریکا در اجرای عملیات استفاده از گاز ساریندر سوریه توسط تروریستها را مشاهده نمود . اسنادی که هرش منتشر کرده است به اندازه ای محکم و مستدل است که تاکنون منتقدان ،‌محققان یا مقامات کشورها نتوانسته اند در آن شبه ایجاد کرده یا آن را رد کنند . 

" هرش " در اسناد خود اشاره می کند که واشنگتن از دستوری که ترکیه و عربستان به تروریستها داده  اند تا در تاریخی معین در منطقه ای خاص از گاز سارین _ که پیشتر از ترکیه به سوریه برای استفاده شورشیان منتقل شده _‌استفاده کنند . هرش در تازه ترین اسناد منتشر کرده خود بطور اختصاصی به این موضوع پرداخته است . رد این موضوع که " بشار اسد " در سوریه از سلاح شیمایی استفاده کرده بخوبی در جمع آوری اسناد توسط " هرش " مشخص شده است . 

بر اساس اطلاعات هرش ،  سرویس اطلاعاتی انگلیس به اوباما هشدار داده بود که از موضع خود دربراه استفاده "اشد" از سلاح شیمیایی عقب نشینی کند . به همین دلیل اوباما نهایت تلاش خود را برای همراه کردن نمایندگان کنگره و سنا با طرح حمله نظامی به سوریه انجام داد . این تلاش ناکام در راستای اقدامی بود که "‌جرج بوش"‌ در قبال تجاوز به خاک عراق انجام داده بود . بوش با همراه ساختن نمایندگان با طرح حمله خود توانست بخشی از نکوهش ها و انتقادات از اشتباهات سنگین در جنگ عراق را به گردن آنها بیندازد . 


انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار