کلستاتوم به خودی خود یک عفونت نیست بلکه تجمع پوسته ریز‌های مخاط پوست ریزی دهنده است که موجب می شود تمام سطوح پوششی بدن چه مخاط و چه پوست دائماً پوسته‌ریزی کند.

دکتر سامان خرمی‌نژاد جراح و متخصص گوش و حلق و بینی و سروگردن در گفتگو با خبرنگار بهداشت ودرمان باشگاه خبرنگاران درخصوص عفونت کلستاتوم گوش گفت: کلستاتوم به خودی خود یک عفونت نیست بلکه تجمع پوسته ریز‌های مخاط پوست ریزی دهنده است که موجب می‌شود تمام سطح پوششی بدن چه مخاط و چه پوست دائماً پوسته ریزی کند.

وی اظهار داشت: زمانی که این پوسته‌ریزی‌ها و سلولهای سطحی که می‌میرند به فضای آزاد راه نداشته باشند مجتمع شده و می‌توانند کیست‌های احتباسی ایجاد کنند و همین روند اگر در مخاط گوش میانی ایجاد شود تجمع آن را کلستاتوم می‌گویند.

وی در ادامه گفت: کلساتوم یک عفونت نیست ولی ویژگی‌هایی داردکه تخریب کننده است و زمانی که درگوش میانی ایجاد شد عفونت هرگز از گوش میانی ریشه کن نمی‌شود و اطراف آن همیشه میکروب است و کانونی می‌شود برای تجمع  باکتری‌ها و تا جراحی صورت نگیرد و مخاط آن ترمیم نشود عفونت ریشه کن نخواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: همین ویژگی‌های مخرب و تهدید کننده است که کلستاتوم یک پدیده مهم درعفونتهای مزمن گوش میانی به شمار می‌رود.

این متخصص گوش و حلق و بینی گفت: کلستاتوم مادرزادی از بدو تولد به تدریج شروع می‌شود و در دهه دوم و بعد از 10 سالگی خود را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: کلستاتوم اکتسابی معمولاً در پی عفونتهای مزمن گوش میانی است به عنوان مثال عفونتی که از زمان کودکی شروع شده و درست درمان نشده است.

وی در پایان گفت: علائم کلستاتوم، ترشح چرکی ازگوش است که قطع نمی‌شود و زمانی که داروی آنتی بیوتیک به بیمار تجویز می‌کنیم عفونت اندکی فروکش می‌کند اما به محض  اینکه دارو قطع می‌شود عفونت دوباره شروع خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: گوش ، مخاط ، عفونت ، کلستاتوم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.