کارشناس روسیاالیوم:

رقابت شدیدی برسر بازار ایران بین روسیه و غرب به وجود خواهد آمد

پژوهشگر موسسه اقتصاد جهانی و روابط بین الملل تاکید کرد رقابت شدیدی برسر بازار ایران بین روسیه و کشورهای غربی به وجود خواهد آمد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، شبکه تلویزیونی روسیا الیوم برنامه پانوراما را به مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه پنج به علاوه یک اختصاص داد. 

مجری این شبکه ابتدا از ولادیمیر سوتینکف پژوهشگر موسسه اقتصاد جهانی و روابط بین الملل پرسید آیا پیشرفت قابل ملاحظه ای در مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه پنج به علاوه یک به دست آمده است آیا تابستان آینده توافقنامه نهایی فراگیر درباره برنامه هسته ای ایران امضا می‌شود؟

وی پاسخ داد بله، دو اقدام مهم صورت گرفته است. این دو اقدام، مذاکرات ژنو بین گروه پنج به علاوه یک و ایران در نوامبر گذشته و دیدار اخیر در وین است. این دو اقدام نشان می‌دهد دو طرف اکنون بیش از هر زمان دیگری برای امضای توافقنامه فراگیر درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، آماده هستند. احتمال می‌رود این اقدام تا بیستم ژوئیه صورت بگیرد. دو طرف در نشست اخیر وین از جزئیات اساسی سخن گفتند که باید حل شود. جهان در وضعی است که نشان می دهد رسیدن به توافق فراگیر بیش از هر زمان دیگری نزدیک شده است و به احتمال زیاد، توافقنامه ای که بسیاری منتظر آن هستند در این تاریخ یعنی تابستان آینده امضا می‌شود. 

در ادامه "نبیه الحسامی" روزنامه نگار و کارشناس امور سازمان های بین المللی در ژنو گفت دور دوم مذاکرات بین گروه پنج به علاوه یک و ایران اخیرا در وین به پایان رسید و جزئیات زیادی از این مذاکرات درز نکرده است. در واقع در نشست های ژنو در ماه نوامبر دو طرف نقشه راه تهیه کردند. به نظر من نقشه راه از شش یا هفت مرحله تشکیل شده است که باید ابتدا با اطلاعات شفاف بین طرف ایرانی و آژانس بین المللی انرژی اتمی آغاز شود. 

"ولادیمیر سوتینکف" درباره نحوه اجرای مفاد توافقنامه ژنو اظهار داشت موضوع تولید آب سنگین در اراک موضوع تعیین کننده ای است. وی افزود دو طرف برای رسیدن به توافق درباره این مسائل مذاکره می کنند و ایران از اکتبر سال گذشته گام های مهمی در این مسیر بر می‌دارد. 

"نبیه الحسامی" ادامه داد شرکت جنرال الکتريک اعلام کرده است که همکاری با ایران را آغاز خواهد کرد و شرکت بویینگ تصمیم گرفته است برخی لوازم یدکی هواپیما را در اختیار ایران قرار دهد. ایران بر درخواست لغو تحریم ها پافشاری می کند. به نظر من فضا مناسب است اما سرگرم بودن دولت آمریکا به پیامدهای بحران اوکراین بر فضای خوشبینی در همکاری مشترک بین روسیه و آمریکا اندکی تاثیر گذاشته است. معتقدم خطوط سبز و قرمز بین روسیه و آمریکا در رابطه با ایران وجود دارد. 

ولادیمیر سوتینکف گفت معتقدم به احتمال زیاد آمریکایی ها بعد از امضای توافقنامه جامع بین جمهوری اسلامی و گروه پنج به علاوه یک، با بازگرداندن دارایی های بلوکه شده ایران موافقت می کنند. این مبلغ زیادی است که به چهار میلیارد و دویست میلیون دلار می رسد. اما موافقت با آزاد کردن بیش از 500 میلیون دلار به عنوان گام نخست، اقدام آشتی جویانه از سوی کشورهای بزرگ غربی در قبال ایران است و دلیلی بر جدی بودن نیت میانجیگران بین المللی و همچنین جدی بودن نیت ایران به ویژه در سایه ریاست جمهوری جدید و آمادگی او برای دنبال کردن نقشه راه یعنی حرکت به سمت امضای توافقنامه جامع درباره برنامه هسته ای ایران در تابستان آینده، به شمار می‌رود. 

مجری روسیا الیوم پرسید شرکت های غربی و فرانسوی چگونه برای ورود به بازار ایران به منظور رقابت با شرکت های آمریکایی آماده می شوند، آیا آمریکا به برقراری روابط طبیعی با ایران اهمیت می‌دهد و آیا آمریکا به نقش ایران در عراق و افغانستان امیدوار است؟ 

نبیه الحسامی پاسخ داد معتقدم اگر توافق به دست آید و توافقنامه جامع با ایران امضا شود بر عراق و افغانستان تاثیر مثبت خواهد گذاشت زیرا ایران نقش موثری در روابط خود با عراق و همچنین روابط خود با سوریه دارد. این موضوع بر اوضاع داخلی سوریه نیز تاثیر مثبت خواهد گذاشت. سوریه نیز به همکاری بین آمریکا و ایران امیدوار است.

مجری روسیا الیوم پرسید درخصوص رقابت اقتصادی بین المللی برسر بازارهای بزرگ ایران، مدیران بیش از صد شرکت بزرگ فرانسوی حتی در فوریه گذشته با دور نخست کاهش تحریم ها به تهران سفر کردند، روسیه چگونه باید به این قطار اقتصادی در ایران ملحق شود؟

ولادیمیر سوتینکف گفت: رقابت شدیدی برسر این بازار بین روسیه و کشورهای غربی به وجود خواهد آمد. غرب می تواند پیشنهادهای زیادی به ایران به ویژه در حوزه فناوری مطرح کند. اما مطمئن نیستم جدیدترین فناوریهای خود را به ایران ارائه کند. حتی اگر توافقنامه جامع امضا شود شک و تردیدهای غرب و بی اعتمادی آن به ایران باقی خواهد ماند. روسیه به نوبه خود آنچه را که در اختیار دارد به ایران ارائه می کند و این در درجه اول به صادرات سلاح مربوط می شود به طوری که بعید است کشورهای غربی به ویژه آمریکا تسلیحات چه تسلیحات جدید یا قدیمی در اختیار ایران قرار دهند. 


انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار