مهمترین و ضروری ترین اقدام وزارت بهداشت در زمینه بازشناسی، ترویج، توسعه و نهادینه کردن طب سنتی تغییر فرهنگ مردم درباره مصرف دارو و شناخت حفظ سلامتی است.

محمد علی زارعیان دبیر انجمن طب سنتی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران درباره فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص سلامت گفت: به نظر من مهمترین و ضروری ترین اقدام وزارت بهداشت این است که فرهنگ مردم را درباره مصرف دارو تغییر دهد متاسفانه در حال حاضر فرهنگی بین مردم رایج شده است که درمان را فقط مصرف دارو دانسته و این مخالف با اصول طب سنتی است و باعث تجویزهای غیر ضروری پزشکان شده است.

زارعیان در ادامه افزود: این فرهنگ سازی باید در جهت سوق دادن مردم به سمت حفظ سلامتی باشد زیرا اگر پزشک به جای تجویز دارو به او تغییر سطح زندگی را توصیه کند برای بیماری ملموس نیست.

وی با بیان اینکه بحث فرهنگ سازی را باید صدا و سیما بر عهده بگیرد اظهار داشت: در صدا و سیما متخصصین طب سنتی درباره این طب صحبت و گاهی تجویز  دارویی می‌کنند که بدون تشخیص دقیق می‌توانند عوارض حتی برگشت ناپذیر داشته باشد که باید اصلاح شود.

دبیر انجمن تحقیقات طب سنتی ایران در ادامه افزود: علاوه بر آموزش پزشکان این فرهنگ‌سازی را می توان از آموزش و پرورش و دانشگاه نیز شروع کرد و اگر روش آموزش به بیماری جدی گرفته نشود، ترویج و توسعه طب سنتی مشکل ساز می‌شود.

زارعیان به ایجاد یک سامانه جامع اشاره کرد و گفت: برای همگن و هم سو کردن مطالعات و پژوهش های طب سنتی این سامانه ایجاد شود و همه محققین و پژوهشگران را در خود جای دهد.

دبیر انجمن تحقیقات طب سنتی ایران تصریح کرد: موضوع مهم دیگر سامان دادن به درمانگران طب سنتی است، در دولت قبل طرحی تصویب شد که عطارها و درمانگرهایی که در طب سنتی مشغول هستند در آزمونی شرکت کنند و براساس نتایج آزمون و در رده بندیهای مختلفی مثل حکیم، حکیم یار و انواع دیگر که تعریف شده بود فعالیت کنند و پیگیری مجدد این طرح بسیار کمک کننده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر عدم نظارت باعث درمان‌ها و تجویزهای غیر علمی بسیار شایع  شده است افزود: اگر یک قانونی برای درمانگران به خصوص کسانی که به شیوه زیر زمینی و پنهان فعالیت می‌کنند ایجاد شود و اختیارات، وظایف و محدودیت‌هایی برای آنها تعریف شود که بیمار بتواند پیگیر حق و حقوق خود باشد در ترویج و توسعه طب سنتی موثر است.

انتهای پیام/
برچسب ها: طب سنتی ، دارو ، تجویز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار