کابينه نتانیاهو با خطر انحلال مواجه شده است

روزنامه الشرق الأوسط در گزارشی به تهدیدات وزیر اقتصاد اسرائیل مبنی بر خروج از کابينه نتانياهو در صورت تمدید مذاکرات صلح پرداخت و گفت ناظران می‌گویند که رژبم اسرائیل با خطر انحلال مواجه است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛  روزنامه الشرق الأوسط در مطلبی نوشت : وزیر اقتصاد اسرائیل "نفتالی بنت" با اعلام رسمی این مطلب که در صورت تمدید مذاکرات با فلسطینی‌ها ، که طبق آن باید گروه چهارم اسرای فلسطینی آزادگردند ، حزب وی از کابينه خارج می‌شود ، دولت نتانیاهو را در تنگنایی شدید قرار داده است.

این روزنامه نوشت : وزیر دارایی اسرائیل گفته است که آزادی کسانی که قاتلان اسرائیلی‌ها می‌باشند ، خط قرمز ماست و ما با آن موافقت نمی‌کنیم و در صورت انجام این کار ، به عنوان بخشی از دولتی که اقدام به این کارمی‌ کند ، نمی‌مانیم.

در بیانیه‌ی بنت ،که حزب او در کنست(پارلمان رژیم صهیونیستی) نیز با آن موافقت نموده، است آمده : اگر این معامله شامل آزادی کسانی که قاتلان اسرائیلی‌ها بوده‌اند، شود ،   تل آويو ضرر می بیند، و این فقط ضرر کابينه نیست ، بلکه این معامله انجام شده است در حالی که فلسطینیان از درخواست خود برای پیوستن به معاهدات و سازمان‌های بین‌المللی عقب نکشیده‌اند ؛ این یعنی باج ‌خواهی و تسلیم تروریسم شدن ، و ما تسلیم این مسأله نمی‌شویم.

وی گفت : درصورت موافقت تل آويو با این مسأله ، حزب خانه یهود از دولت خارج می‌شود.

 این روزنامه سپس می‌نویسد : بنت یکی از شرکای اصلی کابينه نتانیاهو می باشد و  حزب وی 12 کرسی از 68 کرسی ائتلاف حاکم در پارلمان اسرائیل(کنست) را در اختیار دارد و درصورتی که وی از ائتلاف عقب نشینی کند ، نتانیاهو باید شرکای دیگری را برای حفظ اکثریت پارلمان مجلس که 120 کرسی دارد پیدا کند.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد : هنوز پاسخ فوری از جانب دفتر نتانیاهو داده نشده است؛ اما مسؤولان ارشد حزب لیکود اعلام کرده‌اند که تحت تأثیر تهدیدات وی نمی‌باشند و کسی را نیز مجبور نساخته‌اند که به اجبار در دولت باقی بماند.

این روزنامه سپس می‌نویسد : دیدگاه علنی بنت پس از آن اعلام می‌شود که خبرهایی از رسیدن به یک معامله اسرائیلی-فلسطینی برای تمدید مذاکرات ، که شامل آزادی گروه چهارم اسرای ماقبل توافق اسلو(اولین معاهده صلح میان اسرائیل و فلسطین) همرا با متوقف ساختن ساخت و ساز در کرانه باختری رود اردن  ، در مقابل اینکه فلسطینی‌ها پیوستنشان را به کنوانسیون های بین‌المللی متوقف سازند و نیز ایالات متحده نیز"جاناتان بولارد" جاسوس موساد در آمریکا را آزاد سازد ، به گوش می‌رسد.

این روزنامه افزود : وزیر اقتصاد اسرائیل بطور کل با تمدید مذاکرات مخالفت کرده و هفته‌ای که گذشت از نتانیاهو درخواست کرده بود که برنامه‌ای سیاسی مخصوص را وضع کند تا سرزمین‌های مسکونی کرانه باختری رود اردن را به مرزهای اسرائیل ملحق سازد ، اما نتانیاهو به درخواست وی پاسخ نداد.

این روزنامه سپس می‌نویسد : عقب نشینی بنت موجب بوجود آمدن بحرانی جدید در اسرائیل می‌گردد.

این روزنامه ادامه داد: ناظران بین‌المللی می‌گویند : اگر بنت از کابينه خارج شود،  نتانیاهو تنها  3 گزینه پیش‌رو دارد :  اول اینکه حزب کار که از ادامه مذاکرات با فلسطینی‌ها حمایت می‌کند ، با 15 عضو به دولت بپیوندد ، که این چیزی است که نتانیاهو اصلا تمایلی به آن ندارد.

دوم اینکه دو حزب "شاس" و "یهدوت هتوراه"(یهودیان تورات) با 18 عضو در کنست به دولت بپیوندد ، که در این صورت انتظار میرود که این کار باعث اعتراض "یائیر لبید" وزیر دارایی اسرائیل که کاملا  با احزاب تندرو مخالف هست ، بشود. آخرین گزینه هم برای نتانیاهو برگزاری انتخابات زودهنگام است.

این روزنامه می‌نویسد : مذاکره‌کنندگان فلسطینی-اسرائیلی تا پایان ماه کنونی فرصت دارند تا به توافقی برای تمدید مذاکرات و یا شکست روند صلح، دست یابند. شبکه دوم تلویزیون اسرائیل نیز اعلام کرده است که ممکن است تا چندروز آینده توافقی برای تمدید مذاکرات حاصل گردد.


انتهای پیام/
برچسب ها: دولت ، نتانیاهو ، انحلال ، مواجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار